czl
czl
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Könyvek
 
Publicisztikák
 
Versek
 
Elnöki pályázat
Elnöki pályázat : Tévéelnöki pályázat

Tévéelnöki pályázat

  2005.03.01. 18:20


Magyar Televízió Közalapítvány                         
   Kuratóriumának Elnöksége
                   részére
----------------------------------------
 Budapest, Szabadság tér 5-6.

 

 

                                       P Á L Y Á Z A T

              a Magyar Televízió Részvénytársaság elnöki tisztségére

                                                       II.


Készítette:
                      Czike László
                 okleveles közgazda

 


Budapest, 1998. május 5.

 

          A z  M T V   R t . -  e l n ö k i   p á l y á z a t o m   v á z l a t a                              

 1.  Bevezetés, előzmények, 1997. márciusi pályázatom, - vezető közgazdászi
      munkaköröm, elnöki főtanácsadói beosztásom, 8 havi munkám eredményei,
      munkaviszonyom megszűnése, 50 darab szakértői jelentésem sorsa.
 2.  Elnöki pályázásom indítékai, pályázatom benyújtásának célja  
      (mindenekelőtt pénzügyi menedzser vagyok, - tehát az alaphelyzet
      számomra "kedvező"). Első pályázatom (II.16.) lényege és fogadtatása,
      értékelése. A "gyökeres átalakítási feladat", mint pályázati-tartalmi
      követelmény megjelenése a II. fordulóban. Kritikai észrevételeim.
 3.  Az MTV Rt. törvényi, üzleti-piaci (konkurrencia) és pénzügyi-vagyoni
      helyzete, adottságai, működésének feltételei, - az alapítási tranzakció, a
      tulajdonosi-felügyeleti konstrukció, a jogi és gazdálkodási kondíciók
      nagyvonalú értékelése és kritikája.
 4.  A magyar nemzeti közszolgálatiság meghatározása, értelmezése az MTV Rt.
      kívánatos működése vonatkozásában, - a képernyő, mint "komplex téridő-
      látvány" kialakításának (átalakításának) programadó elvi vezérfonala.
 5.  Az MTV 1. és az MTV 2. (+ a Duna TV) közszolgálati csatornák, - mint a
      magyarság jelenkori életének és történelmének, társadalmi viselkedésének,
      politikai és kultúrális tevékenységének elsődleges elektronikus "leképezői",
      médium-tükörképei. Javaslat a csatornák műsor-szerkezetének átalakítására.
 6.  Az MTV Rt. vagyon-és pénzgazdálkodásának szigorú determináltsága, "az 
      immobíliák" (a szabadságtéri székház, a bojtárutcai gyártóbázis, valamint az
      archívum), illetőleg "a lehetséges cash-flow" értékelése.
 7.  A megrendelő típusú televízió szükséges kapacitásai (létszám, technika,
      szervezet, székház, stb.), egyéb feltételei, - a karcsúsítás és/vagy lényegesen
      olcsóbb műsorkészítés dilemma feloldása.
 8.   Javaslataim az MTV Rt. irányításának és szervezetének modernizálására.
 9.  Az MTV Rt. 1997-es üzleti terve és teljesítésének kritikája, az 1998-1999.
      évekre javasolt nagyvonalú üzleti terv.
10. Összefoglalás: hatékony közszolgálati televízió - minimális költséggel.
      A gyökeres átalakítás tervezett intézkedéseinek forgatókönyve.

Mellékletek:
- részletes szakmai önéletrajz
- 30 napnál nem régebbi erkölcsi bizonyítvány
- MKKE-oklevél (közgazdasági diploma) fénymásolata
- nyilatkozat (1) az összeférhetetlenségről
- nyilatkozat (2) a büntetlenségről
- üzleti titoktartási nyilatkozat fénymásolata
- a 47/1998. számú jelentésem Horváth Lóránt ügyvezető alelnök úrnak

Budapest, 1998. május 5.

                                                                        Czike László

 

 

 

 

 

1.
Bevezetés, előzmények, 1997. márciusi pályázatom, - vezető közgazdászi
munkaköröm, elnöki főtanácsadói beosztásom, 8 havi munkám eredményei,
munkaviszonyom megszűnése, 50 darab szakértői jelentésem sorsa.

Czike László vagyok, 48 éves büntetlen előéletű magyar állampolgár, - aki közgazdasági egyetemi oklevéllel (1977.), és (lásd: szakmai önéletrajzomban) legalább 20-25 éves profilbavágó pénzügyi-menedzseri (felsővezetői) gyakorlattal rendelkezem. Minden tekintetben megfelelek tehát a T. Elnökség által kiírt pályázatban foglalt általános feltételek követelményeinek.
Nem akarok mindjárt a dolgok közepébe vágni, de bizonyos értelemben mégis kénytelen leszek "ajtóstul rontani a házba". Ráadásul, mostmár - visszajelzéseim alapján: sikeresen túl az első fordulón - bizonyos kemény kritikai észrevételeket is megfogalmazok: mind az MTV Rt. alapításával (Országgyűlés), tulajdonosi felügyeletével (Kuratórium Elnöksége), Felügyelő Bizottságának tevékenységével, a Média Törvénnyel, annak végrehajtásával, - mind az MTV Rt. intézményével, a volt elnök intézkedéseivel, illetve a mostani ügyvezető alelnök által végrehajtott állítólagos átszervezéssel, "a létszámcsökkentéssel", a takarékosságot szolgáló megszorításokkal, a számviteli információs rendszerrel, továbbá a gazdálkodási-pénzügyi munka irányításával, valamint az üzleti tervkészítéssel és a terv végre-hajtásával kapcsolatosan.

Nem először pályázom valamilyen vezetői beosztásra a Magyar Televízióban. 1997. március 8-ikán pályázatot nyújtottam be az MTV Rt. Humánpolitikai Igazgatóságához, - az ellenőrzési főosztályvezetői munkakör betöltésére. A tárgyi pályázatot ugyan nem nyertem meg, de a pályázati beadványomban foglaltakat Peták István elnök úr olyan nagyra értékelte, hogy 1997. június 1-jétől teljes munkaidős alkalmazásba vett, - egyelőre mint ellenőrzési főosztály-vezetőhelyettest, háromhavi próbaidőre.
Hivatkozott pályázati beadványomban az alábbi főbb erényeimet, tapasztalataimat, továbbá referenciáimat emeltem ki, mint speciális szubjektív adottságokat:    
 Az Antenna Hungária Rt. valamikori jogelődjénél 8 évig dolgoztam, gazdasági vezető beosztásban. Én dolgoztam ki az MTV-vel kapcsolatos sugárzási díj-térítési megállapodások konstrukcióját, kalkulációit, konkrét díjait.
 Három éven át főrevizori beosztást töltöttem be, amikoris elsajátítottam és alkalmaztam az ellenőrzési szakmunka minden csínját-bínját.
 Alapvető gyakorlati tapasztalataim alapján azonban mindenekelőtt sikeres pénzügyi menedzser vagyok, aki 1988-tól folyamatosan elsajátítottam és alkalmaztam a Társasági Törvény és az Átalakulási Törvény, valamint az új Számviteli Törvény és a Csődtörvény megfelelő előírásait, a tőkés vagyon-és üzletértékelési módszereket, megtanultam az üzleti tervek, a cash-flow-k, a feasibility study-k összeállításának modern módszereit, - végeztem sok piac-analízist, készítettem többtucat privatizációs és/vagy reorganizációs koncepciót, komplett átalakulási tervet, és személyesen menedzseltem többéves átfutási idejű projektek végrehajtását is.
 Nagyvállalatok generális átszervezésével, karcsúsításával, komplex vezetői információs és számviteli rendszerek szervezésével 1987. óta (MÁV, MATÁV, ÁFOR, HUNGAROCAMION, SKÁLA, stb.) rendszeresen foglalkozom, - de átfogó gyakorlatot szereztem kisvállalkozások, kft.-k, holdingok szervezése-átszervezése (alapítása) terén is.
 Részletesen ismerem a Média Törvény előírásait, illetőleg az általa szabályozott tevékenységeket, hiszen hosszabb időn át szakértő-tanácsadója voltam a Kábeltel Kft.-Holding vezérigazgatójának, valamint az Antenna Hungária Rt. vezérigazgatójának. 1996-ban az előbbi részére komplett Szervezeti és Működési Szabályzatot, - utóbbi részére pedig privatizációs koncepciót dolgoztam ki, mint egyéni vállalkozó. Az A.H. Rt. részére készített privatizációs koncepciót a Kormány utóbb jóvá is hagyta.
 Részletesen ismerem az 1996., valamint 1997. évi állami költségvetést (valamint a zárszámadásokat is), amelyeket a FIDESZ M.P.P. megbízott szakértőjeként vizsgáltam át.
A pályázat részeként ismertetnem kellett a kiírásban felsorolt feladatok megoldására vonatkozó egyéni elképzeléseimet is, amelyeket akkor még kívülről az alábbiak szerint határoztam meg: "A gazdálkodás teljeskörű átállítása a részvénytársasági szisztémára, valamint ennek megfelelő ellenőrzési rendszer kialakítása, apparátus felállítása. A feladat lényege, hogy a költségvetési-típusú gondolkodásmódról és gyakorlatról - az operatív cselekvés szintjén is - viszonylag gyorsan és rugalmasan át kell állni az önálló gazdálkodást célzó és megteremtő részvénytársasági rendszerre és módszerekre. A folyamat végcélja nyilván egyfajta kvázi-önfinanszírozás bevezetése és működtetése lehet. Az alapvető gazdálkodási dilemma nyilván az: hogyan lehet a legalábbis relatíve csökkenő reálértékű büdzséből perspektívikusan is fennmaradni, - sőt, a jelenleginél hatékonyabban működni? Nyilvánvalóan csak úgy, ha a működés minden folyamatát revízió alá vesszük, feltárjuk a még létező tartalékokat, elhagyjuk a haszontalan és költséges tevékenységeket, és általánosságban is szigorúan takarékos gazdálkodást érvényesítünk minden szakterületen, illetve szervezeti egységnél." (...) "Fontos külön szempont az is, hogy véleményem és ismereteim szerint a Magyar Televízió tevékenysége gazdasági értelemben 'veszélyes üzem', - hiszen különböző pénzügyi és politikai érdekek, lobbyk ütközési-, illetve működési területe." (...) "A komplett tevékenység potenciálisan ki van téve a korrupció állandó veszélyének is. Képzelőerő kérdése az egész: ami létezhet, az létezik is."
Úgy gondolom, hogy az akkor még különösebb televíziós ismeretek nélkül megírt, és most ehelyütt szó szerint idézett pályázati szövegrész úgy telitalálat, ahogy van. Ez a számomra később egyértelműen beigazolódott, hiszen felvettek a Magyar Televízióhoz, és konkréten, a maguk valóságában találtam magam szemben a fentiekben felvázolt megoldandó probléma-körökkel.

Peták István elnök úr háromheti munka után módosította munkaszerződésemet, és kinevezett az MTV Rt. vezető közgazdászává. Ezt a döntését több-minden motiválta:  
 Már lassan háromnegyed éve volt az MTV Rt. elnöke, és még mindig nem sikerült megoldani az rt.-vé átalakulás, a pénzügyi tervezés, a gazdálkodási, számviteli és a vezetői információs rendszer, az SZMSZ, a szervezet-karcsúsítás, valamint a működési folyamatok szabályozásának alapvető, legfőbb gazdasági-pénzügyi, illetve jogi problémáit. Sürgette az idő!
 Korábban az MTV-nél - mint állami költségvetési szervnél - egyáltalán nem dolgoztak "valamirevaló", nagy áttekintő készségű, rendszerszemléletű és lényeglátó közgazdászok, ami aztán meg is látszott mindenen.
 Az MTV Rt. legfontosabb, aktuálisan megoldandó problémáinak szinte 100 százaléka gazdálkodási/pénzügyi természetű volt, így rendkívül sürgőssé vált az elnök számára egy tapasztalt tanácsadó alkalmazása egy, a pénzügyektől különösen "idegenkedő" vezetői környezetben (elnök: bölcsész-pszichológus, alelnökök: egyik sem közgazdász, elnöki hivatalvezető: jogász, gazdasági főigazgató: mérnök (!), produkciótervezési igazgató: gyártási üzemgazdász, stb.)
 Különösen időszerűvé és sürgőssé vált (mindenekelőtt a Kuratórium utasítására) az összes vállalkozási és műsorkészítési szerződés tételes felülvizsgálata elsősorban annak érdekében, hogy megállapítsuk: miként lehetne mérsékelni a műsorkészítési kiadásokat anélkül, hogy a műsorok minősége ettől romlana. A szerződések teljeskörű felülvizsgálata volt az első és a legfontosabb szakmai feladatom, amelyet 3 hónap leforgása alatt - más, szintén fontos munkák elvégzése mellett - (mondhatom: közmegelégedésre) teljesítettem.
 Tanácsadói munkámra az MTV Rt. elnökének alapvetően azért volt szüksége, mert ő maga - nem lévén pénzügyi menedzser - nem igazodott el teljeskörűen a számvitel és az üzleti terv útvesztőiben, ahová egyébként egyes vezetők persze szándékosan, gyakorta bevitték. Az MTV Rt. pénzügyi-gazdálkodási, üzleti folyamatainak újszerű szabályozása folyamatosan késett, a gazdasági munkát a tűzoltójelleg jellemezte, a számvitel augusztusban még a márciust könyvelte, - a régi és az új gondok sehogyan sem akartak megoldódni. Úgy tűnt, hogy a Gazdasági Főigazgatóság minden erejét megfeszítve dolgozik, - az elvárt eredmények viszont csak szórványosan, rendszertelenül, vagy sehogy' sem jelentkeztek. 

Peták István elnök úr véglegesítésem után elnöki főtanácsadóvá nevezett ki. Főtanácsadói munkám elsősorban a Magyar Televízió Rt. elnökének háttér-informálására, átfogó döntései előkészítéséhez objektív tanácsok nyújtására, valamint a fontosabb gazdálkodási folyamatok feletti sajátos szakértői kontroll gyakorlására irányult. Utóbbira az alábbiak miatt volt szükség:    
 A Gazdasági Főigazgatóság - amelynek gazdasági-pénzügyi káderállománya egyébként is súlyos kívánnivalókat hagyott maga után - erejét teljes egészében lekötni látszott, hogy az operatív könyvelésben utolérje saját magát. Konstruktív rendszeralkotó munkára, speciális közgazdasági feladatok megoldására, átfogó szervező, koncepciózus távlati tervező, elemző és ellenőrző tevékenységek ellátására erejük és szaktudásuk kevésnek bizonyult.
 Az Ellenőrzési Főosztály - az MTV Rt. Média Törvényben előírt speciális szervezeti hierarchiájából következően - kizárólag a Felügyelő Bizottság "keze alá dolgozott", az Elnök által meghatározott ellenőrzési feladatok elvégzésére nem volt használható. Így a Részvénytársaság igazgatósági hatáskörét is gyakorló Elnök teljességgel saját ellenőrzési apparátus nélkül maradt.
 Különálló, szakosodott controlling szervezettel az MTV Rt. nem rendelkezett.
 A Produkciótervezési Igazgatóság önerőből képtelennek mutatkozott megszervezni a produkciós szerződések teljeskörű nyilvántartását, a kiadások és a költségek naprakész regisztrálását, - az UTAL-rendszer fokozatosan "összedőlni", szétesni látszott. A helyzetet súlyosbította, hogy a szerződések jogi nyilvántartása és felülvizsgálata tekintetében legfontosabb közreműködő partner, a Jogi Osztály sem állt a hivatása magaslatán.
 A műsorkészítési szerződések jogi és pénzügyi felülvizsgálata így egyrészt megoldatlan fehér foltként, másrészt a legsürgősebb feladatként jelentkezett.
 SZMSZ, továbbá modern szerződéskötési szabályozás hiányában minden egyes szerződés-(illetve tervezet) felülvizsgálata önálló, speciális feladatot jelentett, hiszen uniformizált megoldások, előírások, továbbá ún. típus-minták egyszerűen nem léteztek. Külön szakértő-tanácsadó hiányában mindezekkel az egyedi problémákkal az Elnöknek egyedül kellett volna megküzdenie.

A továbbiakban jelentős szerepet kaptam minden olyan generális jelentőségű -egyedi vagy rendszerező, operatív vagy távlati - probléma megoldásában és szabályozásában, amely elnöki feladatkörbe tartozott ugyan, ám a megoldás komplexitása meghaladta az Elnök számára rendelkezésre álló szakember-kapacitások képességeit/lehetőségeit. Így feladatommá vált: az ÁSZ-jelentések, az üzleti terv,  a belső szabályozás-tervezetek (pl.: SZMSZ), az A.H.-szerződés, a Deloitte/Touche-projekt szakvéleményezése, valamint speciális célellenőrzések, szerződés-felülvizsgálatok rendszeres végzése (láttamozás) is.
Novemberben elkészítettem a "Szerződéskötések rendje" szabályzatot, amely a 12/1997. számú elnöki utasításként lépett hatályba. (Ezt a komplex szabályozást - noha az kivívta az MTV Rt. szerkesztőség-vezetőinek, főszerkesztőinek, valamint a Kuratórium kurátorainak őszinte elismerését - Horváth Lóránt ügyvezető elnök hivatalba lépésekor azonnal hatályon kívül helyezte. A produkciós szerződés-kötéseket azóta újból az "ad hoc" szubjektívitás, illetve az egységes jogi és pénzügyi koncepció teljes hiánya jellemzi. Ismét hiányzik a kapcsolódási kényszerpálya is az összefüggő reklám-és szponzorációs szerződésekhez.)
Decemberben az Elnök megbízott többtucat frissen benyújtott külső produkciós szerződés részbeni átírásával (korrigálásával), - valamint a Részvénytársaság vezetői és számviteli információs rendszerének újjászervezését célzó szervező munka irányításával és koordinálásával is. Ez utóbbi munkám az elnökváltás miatt félbeszakadt.

1997. decemberében az Elnök kidolgoztatta, és a Kuratóriumhoz jóváhagyásra benyújtotta az SZMSZ legújabb, részéről úgy'mond végleges tervezetét. Ebben új szervezeti egység, a Távlati Tervezési Osztály felállítását határozta el (62. oldal 9. pont), amelynek a megszervezésével és vezetésével engem kívánt megbízni. Ki is dolgoztam az új osztály SZMSZ-ben rögzített feladatkörét, működésének személyi és technikai feltételeit.
A Távlati Tervezési Osztály feladata - lett volna (?) - a Magyar Televízió Rt. stratégiai tervének kimunkálása, folyamatos-gördülő aktualizálása, végre-hajtásának irányítása és ellenőrzése, - külföldi tapasztalatok és módszerek összegyűjtésével a jövő televíziójának megtervezése, megalkotása.
E stratégiai tevékenységek szakértő végzése nélkül a menedzsment irányító munkája szükségszerűen kizárólag a problémák operatív kezelése, a napi tűzoltás szintjére süllyed, illetve ezen a színvonalon konzerválódik. Az MTV Rt. szervezetének, működésének, technikai és pénzügyi folyamatainak, műsor-szerkezetének gyökeres átalakítása, stabilizálása és modernizálása többéves folyamat, amelynek a puszta előkészítése is nagy körültekintést igénylő, átfogó, távlati jellegű és jelentőségű feladat.

Peták István elnök eltávolítását követően (1998. I. 6.) Horváth Lóránt alelnök először szintén a TTO vezetésével kívánt megbízni (II. 4.), ám elnöki pályázatom benyújtása után (II. 19.) váratlanul felmondta munkaviszonyomat. Tekintettel arra, hogy a felmondás indoklása (átszervezés-létszámtakarékosság) nem valós, munkaügyi pert indítottam a Magyar Televízió Rt. ellen.
Február 4-ikén Dr. Ladvánszky György FB-elnök a Népszabadságnak adott nyilatkozatában azt állította rólam, hogy: "(...) a telefonját és a gépkocsi-használatát is fizették, mégis egyetlen jelentését sem leljük.", - tehát szerinte a fizetésemért sem dolgoztam meg. Sokáig nem értettem, hová tűnhetett az az 50 darab szakértői jelentésem, amelyekben az MTV Rt. legfontosabb gazdálkodási, pénzügyi, folyamatszabályozási és műsorkészítési problémáinak megoldási lehetőségeit elemeztem. Március végén Peták István felvilágosított arról, hogy leváltása után jelentéseimet egyszerűen hazavitte. Így azután nem csoda, ha munkám minden eredménye szó szerint kárbaveszett.
A minap (IV. 27.) befejeztem tárgyi jelentéseim rekonstruálását, újbóli össze-gyűjtését, - és valamennyit egy PC-diskre mentve elküldtem Kovács András elnök úrnak, utólagos szíves felhasználás végett.

 

A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal    *****    Szeretnél egy jó receptet? Látogass el oldalamra, szeretettel várlak!    *****    Minõségi Homlokzati Hõszigetelés. Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését.