A Stn fstje
2005.10.23. 10:21
Fordtotta: Sztrilich gnes SSS
A STN FSTJE AZ R HZBAN
Stefano Maria Paci interjja Don Gabriele Amorth-tal.
Huszonkilenc v telt el azta, hogy a Montini-ppa Pter Pl nnepn ezt mondta: „A Stn fstje bizonyos repedseken t behatolt az Egyhzba!” S ma? Ht igen, ez a fst olyan helysgekbe is elterlt, amiket megvottnak hittnk…
Huszonkilenc v telt el 1972. jnius 29-e utn. Szent Pl nnepe volt, aki Krisztus evangliumt elvitte a tvoli Nyugatra. Ama jnius 29-n, Rma vdszentjeinek napjn, - Pter utdja, aki Pl nevt vette fel, drmai figyelmeztetst hallatott. VI. Pl ppa Isten s az ember si ellensgrl beszlt, akinek Stn a neve.
az Egyhz ellensge.
„Az Egyhz falainak repedsein keresztl behatolt a Stn fstje.” – gy hangzott a keser, felrz megllapts, amely sokak szmra, mg a katolikus vilgban is, meglep, st visszatetsz volt.
S mi van ma, huszonkilenc vvel ksbb? Ki lehetett hajtani ezt a fstt, vagy mr ms helyisgeket is elbortott? Ezt akartuk megtudni, s ki is vlaszolhatna inkbb a krdseinkre, mint aki naprl napra kapcsolatba kerl a Stnnal s az mvvel? A hres exorcistval, Don Gabriele Amorth-tal beszlgettnk, aki megalaptotta az Exorcistk Nemzetkzi Szvetsgt.
A msik, hogy 2005. mjus 15-n az Olasz Pspkkari Konferencia jvhagyta az Exorcizmus j Rituljt, gy most az Istentiszteleti Kongregci ldsval vgre letbe lphetett. j fegyver ez az si ellensg elleni harcban? s amennyiben ez mg nem trtnt volna meg - elsegti az Isten Egyhzba behatolt fst elzst? Azonban engedjk szhoz jutni Don Amorth-ot, hogy mondja el, hogyan is nz ki ez az vezredek ta tart, s most fellngol harc. S hogyan is nz ki ez a csata, amelyet mindenekeltt az Egyhz belsejben kell megnyerni. s mi is van azzal a bizonyos fsttel, ami most mr oly’ helyisgekbe is behatolt, amelyeket vdettnek vltnk.
- Don Amorth, vgre kszen van az Exorcizmus j Rituljnak olasz fordtsa.
- Gabriele Amorth: Igen, ksz van. A mlt vben mg elutastotta jvhagyst az Olasz Pspkkari Konferencia (CEI), mert sok fordtsi hiba kerlt bele. S mi, exorcistk, akiknek vgl is hasznlnunk kell, felhasznltuk az alkalmat, hogy hangot adjunk annak, hogy a Ritul sok pontjval nem rtnk egyet. Azonban a latin eredeti szveg vltozatlan maradt. Az annyira vrt ritul vgs soron torz, egy hitetlen kgy lett, mely bennnket exorcistkat mg akadlyozhat is a Stn elleni harcban.
- Ez komoly szemrehnys. Mire gondol?
- Amorth: Hogy csak kt pldt emltsek. Hajmereszt pldk. A 15. pont beszl a rontsrl, egy olyan szenvedsrl, amelynek oka, ltrehozja a Gonosz. s ami klnbz mdokon jhet ltre, pl.: varzslson, eltkozson, szemmel versen, vudun, macumbn, stb. keresztl. A Rmai Ritul eligaztst adott, hogyan kell ezzel bnni. Az j Ritul azonban kategorikusan kijelenti, hogy ilyen esetekben tilos exorcizmust alkalmazni. Ez abszurdum. Hiszen a rontsok okozzk a meg-szllottsg s a Stntl szrmaz szenvedsek nagy rszt, legalbb 90 %-t. Ez kb. olyan, mintha az exorcistkat eltiltank hivatsuk gyakorlstl. A 16. para-grafus nneplyesen megtiltja exorcizmus elvgzst, amennyiben „nem teljesen biztos” a gonosz lelkek jelenlte. Ht ez a tudatlansg mestermve, hiszen arrl, hogy egy ember tnyleg az rdgtl megszllott, ppen az exorcizmus sorn lehet meggyzdni! Radsul nem mulasztottk el a szerzk azt sem, hogy ellenttbe kerljenek a Katolikus Egyhz Katekizmusval is, mely egyrtelmen kimondja, hogy exorcizmust kell alkalmazni a dmonok kizsre s az rdgi befolysok megszntetsre. S hogy ezt szemlyeken s trgyakon is vgbe kell vinni. Pedig az utbbi esetben nem az rdg jelenltrl, hanem a befolysrl van sz.
Az j Ritul lltsai krosak - tudatlansgbl, tapasztalatlansgbl fakadnak.
- Ht nem tapasztalt emberek rtk?
- Amorth: Egszen biztos, hogy nem. Az elmlt tz vben kt, bborosokbl ll bizottsg dolgozott a Rituln, - az egyik a bevezet megllaptsokon dolgozott, a msik az imk sszelltsn. Biztosthatom, egyik bizottsgban sem volt senki, aki valaha is rszt vett volna egy rdgzsen, vagy legalbbis valami elkpzelse lenne arrl, hogy mi az exorcizmus. Ez az „sbne” ennek a Ritulnak. Senki azok kzl, aki dolgozott rajta, nem ismerte ki magt az exorcizmus terletn.
- Hogyan lehetsges ez?
- Amorth: Tlem krdezi? A Vatikni Zsinat idejn minden bizottsg mellett volt egy szakrti csoport, a pspkk segtsre. S ez szoks maradt a Zsinat utn is, valahnyszor a Ritul rszletein dolgoztak. De nem ebben az esetben. Pedig ha van egy tma, amelynl nlklzhetetlen a szakrtk bevonsa, akkor ez az.
- De ht hogyan trtnhetett ez?
- Amorth: Soha nem krtek tlnk, exorcistktl tancsot. A javaslatainkat a bizottsg eleve ellenrzssel fogadta. Ht nem paradoxon ez? Akarja, hogy el-mondjam?
- Termszetesen.
- Amorth: Mg a II. Vatikni Zsinat elrsai alapjn a Rmai Ritul klnbz rszein dolgoztak, mi exorcistk vrtuk, hogy a XII. fejezet is sorra kerljn, ami az exorcizmusrl szl. m nyilvnvalan nem tekintettk fontos tmnak, hiszen vek mltak anlkl, hogy brmi trtnt volna. s aztn vratlanul 1990. jnius 4-n megjelent az tmeneti ritul; nagy meglepetsnkre, anlkl, hogy velnk konzultltak volna – hiszen mr hossz id ta elksztettk a Ritul revzijt. Pl. azt szerettk volna az imk tdolgozsnl, hogy kerljn bele az Isten-anya segtsgl hvsa, ami teljesen hinyzott belle. Ezen kvl gy vltk: szszer lenne tbb, kifejezetten az exorcizmusra alkalmas imnak a bevtele. Azonban mg csak alkalmat sem kaptunk arra, hogy elterjesszk a krsnket. De nem hagytuk elbtortalantani magunkat, hiszen ez a szveg neknk kszlt. St, az Istentiszteleti s Szentsgi Kongregci prefektusa, Martinez Somalo bboros, a pspki konferencikat a dokumentum bemutatsakor rsban arra krte, hogy kt ven bell tegyk meg az szrevteleiket. Krjk ki azoknak a papoknak a tancst, akik ezzel dolgoznak. Munkhoz is lttunk. A 18, legtbb tapasztalattal rendelkez exorcistt hvtam ssze s alaposan foglalkoztunk a szveggel. Az els rsz az exorcizmus evangliumi alapjaival foglalkozik, ez tetszsre tallt kztnk; aztn a biblikus-teolgiai szemllet is, ennek itt volt a helye s az ideje. Szemben az 1614-es Ritulval - melyet V. Pl lltott ssze, amikor mg nem volt szksg r, hogy ezekre az elvekre hivatkozzon a Ritul -, ma ez elengedhetetlen.
mde amikor a gyakorlati rsszel kezdtnk el foglalkozni, mely a tma bizonyos ismerett, s ezen a terleten szerzett tapasztalatot kvnna meg; igen meglepett bennnket, hogy azt kellett ltnunk: a szerzknek sejtelmk sincs mindezekrl. Cikkelyrl cikkelyre vgigmentnk rajta, s szrevteleinket minden rsztvevvel - az Istentiszteleti s Szentsgi Kongregcival, a Hittani Kongregcival, s a pspki konferencikkal is – kzltk. Egy msolatot a ppnak is eljuttattunk.
- Hogyan fogadtk az szrevteleiket?
- Amorth: Semmi nem lett belle. Mi a Lumen Gentium zsinati dokumentumhoz igazodtunk, amely az Egyhzat „Isten np”-nek nevezi. A Lumen Gentium 28. pontja beszl arrl, hogyan dolgozzanak egytt a papok a pspkkel, s a 27. pont vilgosan mondja mg a laikusokrl is, hogy „a lelkiismeretknek megfelelen, a helyzetkbl fakad tudsuk alapjn, s mert fontos szerepet tltenek be, - a lehetsgk, st a ktelessgk vlemnyket, amennyiben az az Egyhz javra szolgl, kzlni.” Ht ez ppen rnk vonatkozott. Naiv mdon azt hittk, hogy a II. Vatikni Zsinat rendelkezsei rvnyre jutnak a rmai Kongregcikban is. De mi csak falakba tkztnk, - elutastst, st lenzst tapasztaltunk. Az Isten-tiszteleti s Szentsgi Kongregci a bborosi bizottsgnak rt egy levelet, melyben kzltk, hogy k a bborosi bizottsg egyetlen dialgusra alkalmas partnere, s nem a papok vagy az exorcistk. S aztn mg egyrtelmbben hozztettk – arra vonatkozan, amit csak teljes alzattal prbltunk, mint szakrtk, segtsgknt nyjtani –, hogy: „Figyelembe kellene venni azt a jelensget, hogy az exorcistk egy csoportja, az n. ’dmonolgusok’, akik nemzetkzi szervezetbe tmrltek, kampnyt kezdtek a Ritul kikezdsre.” Ez valban igaztalan vd, soha semmi-fle kampnyt nem kezdtnk. Hiszen a Ritul neknk szl, - s a Bizottsgban nem volt senki, aki ezen a terleten kompetens lett volna, teht tbb mint logikus, hogy rszt akartunk vllalni ebben a munkban.
- Ez teht azt jelenti, hogy az j Ritul egyltaln nem segti nket a Stn elleni kzdelemben?
- Amorth: Igen. Olyan fegyvert adtak a keznkbe, ami nincs megtltve. Kihztak hatkony imkat, melyek a 12. szzad ta hasznlatban voltak s olyan j imkat alkottak, melyek teljesen hatstalanok. De szerencsnkre maradt szmunkra egy kiskapu.
- Mifle?
- Amorth: Az Istentiszteleti s Szentsgi Kongregci prefektusa, Jorge Medina bboros, a Ritult egy megjegyzssel (notificatio) ltta el. Ebben kijelenti, hogy az exorcistknak nem ktelez az j Ritult hasznlni, hanem – a pspkkkel val megbeszls alapjn – hasznlhatjk a rgit is. Erre a pspknek a Kong-regcinl jvhagyst kell krnie, amit – gy rta a bboros – : „szvesen meg fogunk adni”.
- Figyelemremlt megfogalmazs.
- Amorth: Akarja tudni, hogy mirt? Ez ugyanis Ratzinger bborosnak, a Hittani Kongregci prefektusnak s Medina bborosnak a prblkozsbl szletett. A Ritulhoz csatoltak volna mg egy cikkelyt, amely felhatalmazza az exorcistkat a rgi Ritul hasznlatra. Ez ktsgtelenl vgs ksrlet volt annak a komoly hibnak elkerlsre, melyet az j Ritul tartalmaz. De a kt bboros fradozsa kudarcot szenvedett a tbbiek ellenllsn. gy Medina bboros - aki felismerte, mi forog kockn - gy hatrozott, hogy mindenesetre hozzfzi ezt a notificati-t, mint menthorgonyt.
- Hogyan tekintenek az Egyhzon bell az exorcistkra?
- Amorth: Rosszul. A pap kollgkat, akik ezzel a nehz tmval foglalkoznak, bolondoknak tekintik, egzaltltaknak. ltalban mg a sajt pspkeik is, akiktl a megbzatst kaptk, csak nehezen viselik el ket.
- Tud pldt mondani erre az ellensges magatartsra?
- Amorth: Nemzetkzi Kongresszusunk volt Rmban, s krtk, hogy fogadjon bennnket a ppa. Hogy megtakartsuk szmra a fradtsgot, s ne fzznk mg egy kihallgatst a meglvk sorhoz, egsz egyszeren azt krtk, hogy a szerdai nyilvnos kihallgatson vehessnk rszt a Szent Pter tren. Mg azt sem krtk, hogy emltsenek meg minket az dvzlskor. Teht egszen egyszer jelentkezsi formult lltottunk ki, ahogyan arra Monsignore Paolo De Niccolo, aki a Ppai Hztarts prefektusa, minden bizonnyal mg emlkszik. Azonban a kihallgatst megelz napon, ugyanaz a Monsignore Niccolo, kzlte velnk – br ltszott rajta, hogy knyelmetlenl rzi magt s azt is jelentette: nem sajt dntse volt –, hogy nem vehetnk rszt (!) a kihallgatson. 151 exorcistt, az t kontinensrl, olyan papokat, akiket a pspkk a knonjogi normk szerint nevezett ki erre a szolglatra, imdsgos papokat, akik j hrek s tudsok, teht a klrus java, akik azt szerettk volna, hogy rszt vehessenek egy nyilvnos ppai audiencin – egyszeren kidobtak. Monsignore Niccolo hozzfzte: „Termszetesen grem, hogy ennek a dntsnek az indoklst levlben meg fogjk kapni.” t v telt el azta, a levlre mg mindig vrunk…
Termszetesen NEM II. JNOS P PPA utastott el minket. De az a tny, hogy 151 papot nem engedtek be a Szent Pter tri nyilvnos ppai audiencira, meg-mutatja, milyen akadlyokat grdtenek mg az egyhzon bell is, az exorcistk tjba, hogyan tekintenek rnk sokan az Egyhz tisztsgviseli kzl.
- n naponta harcol az rdggel. Mi volt a Stn legnagyobb sikere?
- Amorth: Az, hogy elhitette: nincsen. S ez csaknem sikerlt. Mg az Egyhzon bell is. A klrus s a pspkk nem hisznek az rdg ltezsben, az exorcizmus erejben, nem tartjk igaznak a mrhetetlen szenvedst, mit az rdg tud okozni, s nem hisznek abban az erben sem, melyet Jzus grt a dmonok kizsre.
A latin egyhz (szemben az orthodox egyhzzal s nhny protestns felekezettel) mr vszzadok ta csaknem feladta az exorcizmus tisztjt. S mivel nem vgeznek exorcizmust, nincsenek, akik ezt tanulmnyozzk, akik ilyet lttak volna, a klrus pedig mr nem is hisz benne. Vannak egsz egyhzmegyk, amelyek exorcizmus-ellenesek. Vannak egsz nemzetek, ahol mr nincs egyetlen exorcista sem, mint Nmetorszg, Ausztria, Svjc, Spanyolorszg vagy Portuglia. Riaszt szksg-llapot ez.
- Franciaorszgot nem emltette. Ott ms a helyzet?
- Amorth: Van egy knyv, amit a leghresebb francia exorcista rt. A cme: „Kik az exorcistk s mit tesznek? ” Ezt a Francia Pspki Konferencia megbzsbl rta, s a Piemme Kiad fordttatta olaszra. Az egsz knyvben egyszer sincs meg-emltve, hogy az exorcistk bizonyos esetekben exorcizmust vgeznek. S a szerz a francia tvben gy nyilatkozott, hogy mg soha nem vett rszt exorcizmuson, s nem is fog. A krlbell szz francia exorcista kzl t, ha hiszi az rdg ltt s vgez exorcizmust, a tbbiek a segtsget krket mind pszichiterhez kldik. S a pspkk ennek a Katolikus Egyhznak, melybl eltnik az rdgben val hit, az els ldozatai. Mieltt kijtt ez az j Ritul, a nmet pspki kar levelet rt Ratzinger bborosnak, hogy nincs szksg j Ritulra, hisz’ nem szksges mr exorcizmust vgezni.
- Az exorcistk kinevezse a pspk ktelessge?
- Amorth: Igen. Amikor egy papot pspkk neveznek ki, a knonjog rruhzza az exorcistk kinevezsnek abszolt tekintlyt. A minimum, mit egy pspknek meg kellene krdeznie, hogy az illet vett-e valaha rszt exorcizmuson. S ennek a kinevezsnek nagyon komoly dntsnek kell lennie. Sajnos, szinte sohasem gy trtnik a dolog. Ha azonban a pspkhz komoly krs rkezik exorcizmusrt – termszetesen, amely nem pszichs problmbl fakad –, ha nem trdik vele, akkor hallos bnt kvet el. S felels lesz annak a szemlynek a kimondhatatlan szenvedsrt. S ez olyan szenveds, amely gyakran veken t, st, egy leten t is tarthat, s amelyet el lehetne kerlni.
- Azt mondja, hogy a Katolikus Egyhz pspkeinek nagy rsze hallos bnben l?
- Amorth: Amikor mg fiatal voltam, egy ids plbnos arra tantott, hogy a ht szentsg mellett van egy nyolcadik is, s ez a tudatlansg. S hogy ez a nyolcadik menti meg a legtbb embert. Hiszen a hallos bnhz szksges a slyos trgy, de az is, hogy teljes tudatossggal s a szabad akarat egyttmkdsvel jjjn ltre. A pspkk rszrl a segtsgnyjts elmaradsa slyos dolog, - m ezek a pspkk tudatlanok, teht hinyzik a szabad akarat s tudatos beleegyezs.
- De p maradhat-e a katolikus hit, amennyiben nem hisznek a Stn ltezsben?
- Amorth: Nem. Elmondok egy trtnetet. Amikor Don Pellegrino Ernettivel - a hres rdgzvel, aki negyven vig dolgozott Velencben - az els alkalommal tallkoztam, azt mondtam neki: „Ha beszlhetnk a ppval, elmondanm neki, milyen sok pspkkel tallkoztam, aki nem hisz a Stn ltben.” A rkvetkez nap dlutnjn felkeresett Ernetti atya, s elmondta, hogy reggel tallkozott II. Jnos Pl ppval, s azt mondta neki: „Szentatya, Rmban van egy exorcista, aki azt szeretn megmondani nnek, hogy sok olyan pspkt ismer, aki nem hiszi, hogy van rdg.” Mire gy a ppa: „Aki nem hisz az rdg ltben, az az Evangliumban nem hisz.” Ht ez volt a ppa vlasza, ezt akarom csak ismtelni.
- Ha helyesen rtem nt, ez azt jelenti, hogy sok pap s pspk nem katolikus?
- Amorth: Maradjunk csak annl, ami elhangzott, nem hisznek az Evangliumok
igazsgban. Nem szeretnm, ha eretneksget hresztelne. rtsen meg jl: az az eretnek, akit egy gyben figyelmeztetnek, de a hibjban kitart. Azonban az Egy-hz mai bels llapotban nincs senki, aki egy pspknek szemre hnyn, hogy nem hisz az rdg ltben, a megszllottsg lehetsgben, - vagy mert elmulaszt exorcistt kinevezni. Szmos pspk s bboros nevt tudnm felsorolni nnek, akik, mikor tvettk egy egyhzmegye vezetst, felkrtek egy exorcistt, vgezzen exorcizmust. De sok olyan pspkt is meg tudnk nevezni, akik minden tovbbi nlkl vllalnk, hogy nem hisznek ebben, mert ez ’tavalyi h’. Mirt? Ez sajnos bizonyos biblia-kutatk befolysa, tudnk neveket is sorolni. Mi, akik naponta a brnkn rezzk az ellensg valsgt, tudjuk, hogy az keze benne volt tbb-fle liturgikus reformban.
- Pldul?
- Amorth: A II. Vatikni Zsinat elrta, hogy bizonyos szvegeket tdolgozzanak. Azonban nem ezt tettk, - ehelyett teljesen jakat rtak. Anlkl, hogy gondoltak volna arra, hogy gy csak sok mindent elrontanak, kijavts helyett. Sok rtust, mely killta az id prbjt, e mnia alapjn elvetettek, elrontottak, mintha az Egyhz egszen a mai napig hazudott volna, vagy csal lett volna, s csak most rkezett volna el a zsenik, a szuper-teolgusok s szuper-bibliakutatk, szuper-liturgikusok kora, akik pontosan tudjk, mi a j az Egyhznak. Ht ez hazugsg. A Zsinat egsz egyszeren a szvegek tdolgozst akarta, s nem azok elvetst. Az exorcizmus rtust csak korriglni akarta, s nem trni. Hiszen olyan imk voltak benne, melyek 12 vszzad tapasztalatbl szlettek. Alaposan meg kellett volna fontolni, mieltt si, hatkony imkat kitrlnek belle. De nem fontoltk meg. Mi, azok az exorcistk, akik az j tmeneti Ritul imit kiprbltuk, egy-ntetleg megllaptottuk: azok teljesen hatstalanok. Radsul az j Ritul a gyermek-keresztsg rtust is elrontotta. jat szerkesztett, s a megkeresztelend feletti exorcizmust felszmolta. Pedig ezt az Egyhz mindig fontosnak tartotta, s a keresztelendk exorcizmusnak nevezte. VI. Pl ppa kifejezetten tiltakozott ez ellen. Az j ldsok Knyve, ritulja ugyanezt tkrzi. tolvastam sorrl sorra. Minden olyan utalst, hogy az r megvd az rdgtl, s hogy az angyaloknak parancsolt, hogy oltalmazzanak az rdgi tmadstl, eltvoltottak. Kihagytk a hzak s iskolk megldsnak a szvegeit. Pedig fontos ezeknek a megldsa, s oltalmazsa, azonban ma nincs oltalom a Stn ellen. Nincs eszkz, nincs ima. Jzus a Miatynkban szabadt imra is tantott: „Szabadts meg a Gonosztl”, - a Stntl. Olaszra ezt tvesen fordtottk le: „Szabadts meg a gonoszsgtl”. ltalnossgban beszl egy rosszrl, amelynek nem ismeri a forrst (!), pedig a rossz, mellyel harcolni tantott bennnket az r Jzus Krisztus, konkrt szemly, a Stn.
- Mit mond n, aki szinte szemtan, terjed ma a stnizmus?
- Amorth: Igen, egyre inkbb. Mikor cskken a hit, teret ad a babonnak. Bibliai nyelven ezt gy mondanm, hogy az ember elfordult az Istentl, s odafordult a blvnyistenekhez, modern nyelven pedig: aki elhagyja Istent, az megadja magt az okkultizmusnak. Az egykor katolikus Eurpbl flelmetes mretekben tnik el a hit, s ennek kvetkezmnye, hogy a varzslk, krtyavetk, stnista szektk virgkort ljk. A stnkultuszt olyanok, mint pl. Marilyn Manson, a stnista rockon keresztl terjesztik. De a gyermekeket sem kmlik, - az olyan folyiratok, mint a Comic-fzetek varzslsra s stnizmusra tantjk ket.
Nagy kzkedveltsgnek rvendenek a spiritiszta szenszok, amelyeken halottakat idznek. Ma mr tartanak ilyeneket telefonon, tvn, rdin keresztl is, jellemz mdja ennek az automata rs. Mr mdiumra sincs szksg, ha az ember maga vlhat mdiumm – ez rvnyes a spiritiszta szenszokra is. A tanulk 37%-a mr legalbb egyszer rszt vett asztaltncoltatson: s mi ms ez, mint spiritiszta szensz? Az egyik iskolban, ahov eladni hvtak, mondtk a dikok, hogy hit-tanrn is csinltk, a hittanrn szeme eltt, s az nem tallt benne kivetni valt.
- De ht mkdik ez?
- Amorth: Nincs klnbsg fekete s fehr mgia kztt. Amennyiben a mgia mkdik, az mindig az rdg mve. Az okkultizmus minden formja, valamint ez a nagy, j rdeklds a keleti ezoterikus vallsok irnt - nyits az rdg fel. S t nem kell sokig hvogatni.
A meggyilkolt Chiavenna-i testvrpr (Novi Ligure) esetben is rgtn mondtam, hogy a Stn konkrt beavatkozsrl van sz. Ezek a fiatalok minden bizonnyal stnistk voltak. A rendrsg kzlemnyben benne volt, hogy mindegyikknl stnista knyveket talltak, mindketten stnimdk voltak.
- Hogyan vezethet ennyire flre valakit a Stn?
- Amorth: Egyforma mdszerrel. Elhiteti, hogy nincs pokol, nincs bn, csak egy tapasztalsrl van sz, amelyet okvetlenl t kell lni. A siker, a hatalom s az rzkisg a hrom legnagyobb szenvedly, amelyre a Stn pt.
- Hny esettel kerlt konkrt kapcsolatba?
- Amorth: Az els szz utn abbahagytam a szmolst.
- Hogyan?! Hiszen ez rettenetesen sok. A knyvben azt rja, hogy a megszllottsg nem gyakori.
- Amorth: Valban. Vannak olyan exorcistk, akik csak diabolikus zaklatsssal tallkoznak. Azonban ’rkltem’ egy neves exorcista, P. Candido olyan eseteit, amelyeket mg nem oldott meg. Azon kvl ms exorcistk is hozzm kldik a legmakacsabb eseteket.
- Mi volt az eddigi legnehezebb eset?
- Amorth: Ezzel mg mindig dolgozom. Tbb mint kt ve mr. Arrl a lenyrl van sz, akit oktberben a Ppa is megldott a Vatiknban – ez nem volt valdi exorcizmus, amint azt pr jsg lltotta. Napi 24 rban gytrdik, flelmetesen szenved. Az orvosok s a pszichiterek is tancstalanok. Teljesen magnl van egybknt, s rendkvl intelligens. Valban szomor eset.
- Hogyan kerl valaki a Stn hljba?
- Amorth: Sokfle oka is lehet, ami miatt valaki az rdg ltal okozott rendkvli szenveds ldozatv vlik. Van, amikor az illet javt szolglja, ismernk ilyen eseteket a szentek letbl, de elfordulhat a bnben val makacs megmarads miatt is, vagy egy tok miatt, tovbb ha valaki odagrte magt a Stnnak vagy okkultizmussal foglalkozott.
- Milyen jelensgeket lehet megfigyelni egy exorcizmus alatt?
- Amorth: Emlkszem egy olyan, rstudatlan parasztra, aki az exorcizmus alatt folykonyan angolul beszlt, gy, hogy tolmcsra volt szksgem. Vannak, akik emberfeletti erre tesznek szert, msok a padl felett lebegnek (!), - vagy olyanok, akiket erszakkal sem lehet a szken megtartani. Azonban az rdg jelenltrl csak bizonyos felttelek esetn beszlek.
- nnek soha nem rtott a Stn?
- Amorth: Amikor Poletti bboros felkrt, legyek exorcista, - magamat az Isten-anya oltalmba ajnlottam, s krtem, rejtsen el a kpenybe. A Stn gyakran fenyegetett, azonban nem rtott.
- Don Amorth, a stnizmus egyre terjed. Az j rtus megnehezti az exorcizmust. Nem engedtk meg, hogy az exorcistk rszt vegyenek a ppai audiencin a Szent Pter tren. Mi trtnik itt?
- Amorth: A Stn fstje mr mindenhov behatolt. Taln azrt is nem voltunk kvnatosak a ppai kihallgatson, mert attl fltek, hogy ennyi exorcista, egytt el tudn zni (!) az rdgk lgijt, akik behatoltak a Vatiknba.
- Trfl?
- Amorth: Lehet, hogy gy hangzik, de ez NEM TRFA. Nem ktelkedem abban, hogy a Stn ppen az Egyhz vezetit clozta meg leginkbb, mint ahogyan a politikai s gazdasgi let vezetit is.
- Azt akarja mondani, hogy - a hbors taktikhoz hasonlan - a Stn azt akarja, hogy az ellenfl tbornokai lljanak t a seregbe?
- Amorth: Ht, ez hasznos stratgia! Mindig jra bevetik. Mindenekeltt akkor, ha az ellenfl csak gyengn tud vdekezni. S ez all a Stn sem kivtel. De hla Istennek, itt van mg a Szentllek, aki oltalmazza az Egyhzat: „A pokol kapui nem vesznek ert rajta”. A buksok, az rulsok ellenre sem. Ez nem kell, hogy meglepjen. Az els rul egy apostol volt, aki igen kzel llt Jzushoz: Iskariti Juds. De az Egyhz megy tovbb a maga tjn. Megoltalmazza a Szentllek, s gy a Stn trekvsei csak rszsikereket rhetnek el. A Stn minden bizonnyal meg tud nyerni egy-egy csatt, fontosakat is, de sohasem a hbort.
Stilizlta: Czike Lszl
Vc, 2005. februr 8.
|