Mi kell a forradalomhoz?
2006.11.02. 19:28
Czike László
Mi kell a forradalomhoz?
(részletek Jezowski Barna naplójából és önéletrajzából)
A klasszikus marxista terminológia szerint – vö.: történelmi materializmus – a forradalmak olyként következnek be a társadalmi életben, miként a minőségi változások az anyag evolúciójában: amikor a mennyiségi felhalmozódás eléri és meghaladja „a kritikus szintet”, spontán robbanásszerű változás áll be, amelynek hatására és következményeként az anyag, vagy a társadalom a fejlődés magasabb fokára hág.
Marx, Engels és Lenin a kommunizmust tekintették a társadalmi fejlődés tetőfokának, amelynek végső megvalósulásakor a fejlődés megáll: a megvalósult kommunizmuson belüli további mennyiségi felhalmozódás már nem vezet újabb forradalmi változásokhoz, az emberi társadalom tehát révbe ér, eljön az örök béke korszaka.
Francis Fukuyama, amerikai történész-filozófus a megvalósult liberális demokráciát tekinti a társadalmi haladás végső állomásának, miszerint immár nincs tovább értelmük a mélyebb társadalmi konfliktusoknak, a szüntelen, megállíthatatlan fejlődés által életre hívott problémák megoldásának színtere csak a demokratikus parlament lehet, amely tökéletes fórumon a társadalom bármilyen szintű és mélységű problémája maradéktalanul meg is oldható.
A fejlődés hát lezárult; ettől kezdve csak a jólét, a béke fokozódik.
Azok tehát, akik ettől eltérően gondolkodnak – a haladás, a béke, a tudásalapú társadalom, a liberális demokrácia ellenségei, tehát nemkívánatos személyek, akiket a társadalomnak ki kell vetnie, ki kell zárnia, ki kell közösítenie magából, egészsége érdekében.
A forradalom nemkívánatos, anakronisztikus kategóriává, „múzeumi” emlékké vált. Erre mondanák a szereplők a „Szelíd motorosok” című, szürrealista és immár múzeumi (’70-es évek) monstre amerikai filmben: aki a társaságban nem adja tovább a mellette ülőnek a marihuánás cigarettát – „blokkolja a jointot”; vagyis nem engedi, hogy más is részesüljön a kollektív élvezetben, befagyasztja a kört, s „a joint haladása” valóban leáll, mindaddig, amíg a blokkolás fennáll. Pontosan ezt teszik „Fukuyama gazdái” a társadalmi életben: blokkolják a fejlődést, hogy uralkodásukat mindörökre bebetonozhassák.
Mint a kommunisták ’56 előtt és után, mind a mai napig.
Mert mi is kell a forradalomhoz?
Elsősorban forradalmi helyzet.
Gazdasági, társadalmi, politikai, kulturális, morális válság.
Megint csak a marxista terminológiát véve kölcsön, és alkalmazva a mai helyzetre – azóta sincs jobb?! -, vagyis „a kommunista kutya harapását demokratikus szőrivel”: amikor a nép már nem tud, és nem is akar a régi módon élni, az uralkodó osztály pedig már nem tud a régi módon kormányozni. Akkor van helyzet.
Ain’t got nothing.
Nothin’ in a whole world.
Ain’t got no money, no home. No sweet, lovely home…
Ain’t got no daddy, no mummy, no brothers, no sisters.
No shoes to walk, no hope to stay.
Nincs család, nincsenek gyerekek.
Csak sírok, sohasem nevetek.
Nincs ország, hol boldog lehetek.
„Anyám, mint ártatlan kislány – nagyanyámmal együtt – a Krásznaja Ármija egyik 5 fős felszabadító, egyben szexuális felvilágosító különítményének áldozata lett, majd vigaszdíjul nagyanyáim sürgősen süldő apámhoz adták, aki később kinőtte magát. Keleten, délen és nyugaton is nagyfiú volt, csak itthon, csak itthon húzta össze magát, ha meg-megcsörrent a piros telefon, ifjabb Cinkéhez bekötve. Csak itthon ne lett volna az összetákolt priusza, hogy becsaklizzák, oda, ahol csak emberre lőni nem tanult meg soha. A szolgálatba, mely az egész világot behálózza, s HÁLÓZAT a neve…
Vénkorára belépett egy páholyba, a verseit kiadandó.
Majd az anyám a szocialistákra, Gyurcsányra szavazott.
A nagyobbik húgom amerikáner lett, W. Bush-t sztárolja.
A kisebbik húgom liberális talpnyaló, a kultúrairtó miniszter neje.
Óh, és a lányaim, két kivétellel, a gyönyörű-okos Jezowski-lányok!
Apai nagyapám ’44-ben – mint iskolaigazgató – zsidógyerekeket mentett, de a hatalom ezt nem köszönte meg neki, soha; de nem is a dicséretért tette, hanem lelkiismeretből. ’45-ben – a Citadelláról céltalanul, de célzottan tüzelő németek 2 km-ről, távcsöves puskával átlőtték a lábát; 82 éves korában bekövetkezett haláláig „húzta” is egy kicsit. Anyai nagyapám a Horthy-rendszerben rendőrtiszt volt; ha ’45-ben nem tanúsítja két zsidó ember, hogy rendesen bánt a zsidó foglyokkal, talán még ki is végezték volna. Így csak kitelepítették Monosbélre, ahonnan később Sóskútra költöztek. Gyönyörű, tágas belvárosi lakásukat valami főávósnak adták.
Nem születtem hát szerelem-gyereknek; szüleim házassága egyfajta zavaros érdekviszony szülte „érdekházasság” volt. Az értelmetlenül beadott gyorsító injekciók hatására - hamar túl akartak jutni a szülésen? – az agyamban megpattant egy ér, mire gyorsan megkereszteltek, majd szinte csak kötelességből, betettek az oxigén-sátorba. Másnapra általános meglepetésre a bevérzés felszívódott.
Szép gyerek voltam, szerény és állítólag kivételesen okos. Még azt sem mondhatom, hogy a fizikumom túlontúl gyenge lett volna. A gyakori, főleg hűléses betegségeimet jórészt annak köszönhettem, hogy egészen felnőtté válásomig nem volt sem rendes ruhám, sem vízhatlan cipőm. Ami a fizikai erő „születési hiányát” illeti, ügyességgel és minden akadályt legyőzni törekvő lelkesedéssel kompenzáltam. Mint szegény, „másodrangú állampolgár”, álló nap robotoló szülők nem szerelemgyermekét; minden tekintetben az utca, az utcasarok, a grund nevelt fel – tündéri nagyanyáim végtelen szeretete, nagyapáim szigora s keresztapám (esti sakk-partik) épp csak besegítettek. Apámmal semmilyen kapcsolatom nem volt – tiszteltem, noha fogalmam sem volt, miért. Inkább féltem tőle, mint egy számomra kiismerhetetlen, idegen, érzelmet sohasem nyilvánító, szeretet nélküli hatalomtól, aki minden gondolatomat ellenőrzi, és irracionális parancsokat ad, melyek végrehajtását érthetetlen ügybuzgósággal, szívóssággal követeli meg. A megfázásaim 90 %-ban apám lelkét terhelik. Ha visszaemlékszem: egész gyermekkoromban fáztam; de leginkább a jeges levegőjű miséken, ahol a templom hűvös kövén reszketésig átjárta testemet a hideg. Talán innen ered – noha a sírig és a síron túl is Jézus Krisztus elkötelezett híve vagyok - máig megmaradt atavisztikus viszolygásom mindentől és mindenkitől, ami és aki a templomokkal kapcsolatos…”
Ma 2006. november 1-jét írunk, s az országban forradalmi a politikai helyzet. Az egyre újabb megszorító intézkedéseket a lakosság egyrészt nem érti – egyre többet dolgozunk, „az elitünk” meg mindent ellop, semmi nem elég neki -, másrészt hová lett a rengeteg pénz? Harmadsorban a multinacionális kormány által bevezetni, kötelezően előírni kívánt életminőség már nem embernek való. A nép tehát már nem akar és nem tud – az árak, a hitelkamatok, az adók és a járulékok az égig szöknek – a „tervezett módon” élni, elege van már az ún. „rendszerváltás” óta ránk erőszakolt kamatrabszolgaságból. Az általános elégedetlenség, a tömeghangulat a végsőkig éleződött, minden mindegy, mert az embereknek nincsen már vesztenivalójuk. A kormány pedig képtelen a kormányzásra, teljesen hiteltelenné vált és kormányzás (reformok) helyett a pénz-behajtás mértéktelen, cinikus, kegyetlen eszközéhez folyamodott.
„Boldogult ifjúkoromról vegyes emlékeim vannak. Sokirányú – humán és reál - tehetségeim már korán megmutatkoztak. Ám ezeket szinte kivétel nélkül „elvesztegettem”, vagyis kibontakoztatás helyett nagyjából széjjel szórtam a szélben. „The answer my friend, is blowin’ in the wind…” Gyerek voltam – tehetséges és értéktelen. Minthogy a képességeim nem jelentettek, még csupán potenciális értéket sem, senki számára. „Német” nyelvi óvó nénim, aki énekes óráinkat kísérte zongorán, és gyakran skáláztatott – sziklaszilárdan hitte, hogy tenor operaénekes leszek. Nem lettem, csak rockénekes, de erről majd kicsivel később is… A grundon, ahol stabil kis csapatunkat idősebb fiú „edzette”, mindenki biztos volt abban, hogy „válogatott balösszekötő” lehetek – afféle második Tichy Lajos, hisz’ sok kapus rettegte bal külsővel lőtt, csavart bombáimat, vagy váratlan „repülő oxfordjaimat”. Jól ping-pongoztam (kerületi bajnoki csapat-ezüstérem), kiválóan sakkoztam (kerületi bronzérem), és gombfociban egész Budán nem volt nálam jobb – saját készítésű, szurokkal összeragasztott, körbereszelt csapatommal a fél várost tönkrevertem. Játékosaim valóságos kézműves remekek voltak, nem véletlen, hogy negyedévenként menetrendszerűen kilopták a táskámból valamennyit, de hamar készítettem újakat… Jól lőttem célba – akár nyíllal is, ezért „vettem fel” később a Robin of Locksley, sőt, a Ritchie Lionheart írói álneveket is -; egyszer kisöbű sportpuskával kerületi bajnokságon ezüstérmet nyertem. Sokoldalú gyakorlati-fizikai, inkább ügyességi sikereim mellett, az általános és a középiskolában is osztályelső voltam, a humán és a reál tantárgyakból egyaránt. Mindezen „vegyes” képességeim az egyetemen is jól kamatoztak, ahol filozófiából, matematikából és a nyelvekből – német és orosz - is évfolyamelső voltam. Ám a lehetőségeimből úgyszólván semmi nem vált valóra. Másnak egyetlen olyan képesség is, amiből nekem tucatnyi jutott, elég lett volna a világhírnévhez, nekem viszont többnyire csak „vigasz-ágak” keserves megmászása jutott egész életemben, mely vigaszágakon főleg a szorgalmat, az állóképességet és a rutint díjazták, és nem az őstehetséget. Apám nem bizonyult képességeim „menedzserének”, minden energiáját lekötötte, hogy többszörösen elfuserált életéből legalább annyit kihozzon, amennyi elég a háromgyermekes család fenntartásához, s még némi önelégítő sikerélményt is nyújt neki.”
Tegyünk most egy nagy logikai ugrást, sőt, még az időben is…
„Furcsa életet jártam be, míg valamennyi talentumomat magaménak nem tudhattam. Az emberek általában – mert így gazdaságos! - a legjobb képességeiket fejlesztik, minden energiájukkal, lehetőleg tökélyre; én nem így tettem, hanem fordítva. Mindig azt az adottságomat igyekeztem kamatoztatni, amelyik a leginkább le volt maradva „a többihez” képest. Így egy idő után – iszonyatos energia-invesztíciók árán, de elértem, hogy több tucat egyenrangú képességgel „kezdtem” rendelkezni. Ez persze nem ment mások segítsége, ha úgy tetszik, az élet fordulatai nélkül. Furcsa dolgokat fogok mondani. Az életem rávilágít arra is, hogy Isten útjai kifürkészhetetlenek, mi több – sohasem lehet tudni, mi, mire lesz jó egykoron. Vegyük például az írás adottságát. Mindig is jól fogalmaztam – már 16 éves koromban kötetre való versemet másolták „a lányok” -, mégsem írtam jól, noha „nem tudtam róla”. Az élet arra kényszerített, hogy szépírói tehetségemet a közgazdasági területen tegyem próbára. Isten’uccse – a vállalati tervteljesítési- és mérlegbeszámolóim a világirodalom felfedezetlen gyöngyszemei, de nagyjából ugyanez mondható el „kereskedelmi és egyéb” levelezésemről is. Nos – írni a még középfokú végzettséggel sem rendelkező munkahelyi főnököm tanított meg, amikor is fogalmazványaimból kegyetlen következetességgel kiirtott minden „dagályosságot”, ami nagyjából a jelzők és a szebbnél szebb jelzős szerkezetek szinte kéjes kipusztítását jelentette. De megtanultam tömören írni!
Két keserves tanulságomról írnék – az egyik ifjú-, a másik közép-korombeli eset, de mindkettő ugyanarról a tőről fakad, ha értik… Tömören úgy foghatom egybe mindkettőt, ha azt mondom: időben 30 évnyi – 1966. és 1996. - különbséggel két híres magyar film rendezőjével is összehozott a sors, más szóval a „Húsz óra” s a „Hideg napok” is belémbotlott – és vice versa. Említettem, hogy jó énekhanggal rendelkeztem, s e tehetségem teret, alkalmat kapott a ’60-as évek Beatles-őrületében. Tizenöt éves koromban amatőr rock-énekes lettem egy zenekarban, amelyben a mester fia volt a ritmus-gitáros, ami nem lett volna baj, de sajnos azt hitte – énekelni is tud. Amikor neki kezdett a „Micsoda szégyen!” című Rolling Stones dalnak, a komplett banda elterült a földön, és hasát fogta a röhögéstől, olyan hamis volt, ám ez őt nem zavarta. A leginkább bennfentes fellépéseinken (pl.: Rátkay-klub) egyáltalán nem is énekelhettem, mert nem engedett a mikrofonhoz, pedig a „Dizzy Miss Lizzy”-t és a „Kopasz asszony”-t – vagy 30-40 egyéb nótával együtt - egészen kiválóan adtam elő. Mivel ő – a mester fia – „újította” az erősítőinket a filmgyárból (a papa reggel kihozta az őrsről), tűrnünk kellett a törvénytelen kornyikálását. Nos, történt egyszer, hogy a pasaréti villájukban gyakoroltunk, és szülei a másik szobában Várkonyi Zoltánnal beszélgettek. Mikor egy-két dalt elénekeltem, a Mester nyájas mosollyal szélesre tárta a duplaszárnyú ajtót, kölcsönösen bemutatkoztunk. A próba „eredményeként” a filmrendező papa is eljött a Rákóczi-gimnáziumi koncertünkre… „Nagyszerűen énekelsz, sokra viheted még!” – „legitimálta” egyébként is látványos sikeremet a „20 óra” nagy rendezője. Jutalmul el is vittek haza, valami gyönyörű limuzinnal, s még búcsúzóul újból gratuláltak. Aztán egy héttel később a fia kitiltott a zenekarból…
A másik rendező-nagymesterrel már meglett férfikoromban találkoztam. Egy másik kirúgásom kapcsán, könyvet írtam a Televízióról, amelyet „ávós bunkerként” aposztrofáltam. Benne szerepel ez a „kultikus” mondat: „Ha néhány KGB-ügynök nyílt tenderben választ elnökévé egy főávóst, az még nem biztos, hogy demokrácia.” (id. mű: 25. fejezet, 255. oldal, utolsó bekezdés). Itt, a kuratórium előtt is nagyon jó benyomást keltettem, mégsem lehettem tévéelnök, mert hisz’ egy Jezowski másodrangú állampolgár a saját hazájában! Apropó: szólnom kell még a jó, mi több hívő, kikeresztelkedett ávósokról, mert ilyeneket is ismertem. Akik „az átkosban” elsőrangú munkát is adtak a másodrangú állampolgárnak és ivadékának, felismerték és támogatták a tehetséget, akkor is, ha az nem belőlük fakadt. A levélfelbontó részleg vezetője állást szerzett anyámnak, hogy meg tudjunk élni. Anyám személyzetis barátnője később gazdasági igazgató lett – jóhiszemű ajánlásával közgazdasági karrieremet indította el. Hálásak vagyunk nekik.”
Mert mi is kell a forradalomhoz?
Másodsorban forradalmi vezető.
Olyasvalaki, aki érti az idők szavát: megérzi, amikor már minden hanta ideje kitelt, s eljött a cselekvés órája. A marxista terminológia szerint a forradalmi idők „kitermelik” a megfelelő vezetőt. V. I. Lenin nélkül nem lett volna októberi forradalom. Kossuth nélkül nem lett volna ’48-as szabadságharc. Nagy Imre nélkül is lett volna ’56-os forradalom és szabadságharc! Node mi történik olyankor, amikor „helyzet” van, de forradalmi vezető sehol nincs a láthatáron? Vagy ha van is, megfutamodik, vagy megfutamítják, defenzívába kényszerítik, s nem győz mosakodni, hogy ő demokrata.
Olyankor másvalakire van szükség, hasított a felismerés Jezowski Barna agyába – olyasvalakire, akinek már nincs veszteni valója, mert mindenét elvették, maradék életlehetőségeit végleg elzárták.
Másnap, pénteken, délután 17 órakor kezdődött a páholyülés. Jezowski felvette a legszebb ruháját, és elindult a templomosokhoz. Az Óbudai Kör felkérte egy előadás megtartására – „Államadósság és privatizáció” címmel. Egyenesen a Selyemgombolyítóba ment.
Amikor az Elnök megadta neki a szót, Jezowski nagyot nyelt, szálfa egyenesre kihúzta magát, s a következőt mondta:
„Én, Jezowski Barna, a rám bízott feladatot elvállalom! Isten engem úgy segéljen!” Azzal egy széles, határozott mozdulattal, elöl széttárta hosszú mester-köpenyét, kirántotta hüvelyéből Szent László véres kardját, s még egyszer felkiáltott:
„Testvéreim!
Népvezér nélkül mindannyian meghalunk; hát akkor már inkább jöjjön a győzelem, vagy a dicső halál! Éljen a haza!
S ahogy az angol mondaná: got 2b!”
A páholyülést félórás üdvrivalgás után berekesztették.
Jezowski Barnára másnap vérdíjat tűzött ki az ávó.
Vác, 2006. november 2.
Czike László
|