Istentelen karácsonyok évadján
2006.12.13. 14:50
Sándor András* és Czike László
(Író barátom meghalt 1997-ben.
Most a róla szóló könyvemben megjelent „szamizdat” írását aktualizáltam,
s kiegészítettem saját, dőltbetűs megjegyzéseimmel.)
Istentelen karácsonyok évadján
Nincs bensőségesebb ünnepe az európai emberiségnek a Karácsonynál.
Jobban mondva: nem volt bensőségesebb ünnepe - a XX. század közepéig.
Mert attól fogva megváltozott. Hangos lett, hivalkodó és vásári!
Nem Jézus születésének a napja immár, hanem a fogyasztásé.
Decemberben Európa egyetlen nagy vásárrá válik, ahol a másoknak való öröm-szerzés helyett az egoista Ego “presztízs”, azaz hiúság-és öntetszelgés-kielégítése a mindent elborító cél. Ajándékot már nem a jászolban fekvő csecsemőnek visznek, s egymásnak is csak alibiként: sokkal inkább “kitesznek magukért”, s a karácsonyfa alatt előszámláltatik, mit “kinek a Jézuskája” hozott.
Európa már a keresztény gyökereit sem vállalja.
Karácsony: a kereskedelmi forgalom kitüntetett napja és a haszoné.
Európa karácsonyaiból immár csak Isten hiányzik, a Világegyetemmel összekötő áramkör, és a megtestesülés. Sine Incarnatione: Karácsony - karácsony nélkül. A magyar családoknak romlott európai élelmet hoz az osztrák kamion.
Isten jár a lélek ólmos felhőkkel borított tájain és így szól: “Ember, hol vagy?”
S az ember popricsajt és ágyúdörgést alkalmaz füldugóként, és elbújik a Tudomány impozáns ismeret-bokrai alatt. Mert tudásalapú társadalmat építünk.
Az a világ, amelyet az ember rendezett be az ember számára, - egyre kevésbé emberi, túl azon, hogy egyfajta Ellen-Paradicsom, melyből Istent véli kizárhatni; tökéletesen szekularizált, liberális és ateista, ámbár ez a kifejezés nem pontos.
Közelebb van az igazsághoz, hogy antiteista.
S a már a szociális hálót is szétszaggató állam már önmagát sem vállalja.
Ezért nem lesz békesség a fenyőfák alatt itt sem, e seblázas hazában, ezért nem lehet békességről szóló szép gondolatokkal teletömjénezni a házat, melynek szobáiban engesztelhetetlenül dúlnak a Heródes-osztagok.
“Békesség a Földön a jóakaratú embereknek” - hangzott el a misztikus-mítikus éjtszakán a hírnökök (angelos = hírnök) szájából az üzenet, ámde alig telt el két esztendő, s az önféltő hatalom szenvedélye - egyetlen kisfiú, Jézus, vesztét lihegve - háborúságot és gyermekgyilkos vérfürdőt zúdított a jóakaratú emberekre.
Azóta sincs másképpen. “Dicsőség mennyben az Istennek” - hangzott az üzenet első része. “Le vele!” - zúgja rá az edomita Heródes utódainak kórusa. “Nincs!” - csattan fel a kiáltás, és akik kiáltják, azok tiszteletet parancsoló palástot hordanak: a Tudomány önfelszentelte klérusának hangja ez, bíztatólag sorakozik fel a gyermeklelkeket pusztító Heródes-karhatalom mögött.
Nem alkotmányellenes a telefonköltség megadóztatása, mondják ki a Bölcsek.
Keresztyén vagy, szent Karácsony éjjel.
Mindent meg kell bocsátanod mindenkinek, aki ellened vét. A beléd döfött kardért is engesztelődnöd kell, a fejedre öntött szennyért és gyalázatért is.
El kell engedned mindenki tartozását.
„És ha a nyugdíjakat is csökkenteni tudjuk, akkor nyert ügyünk van.”
De megbocsáthatod-e az agressziót Isten ellen?
Adatott-e jog, adatott-e hatalom néked, hogy a létforrás ellen intézett támadást elnézzed? Nem a te dolgod, hogy megtorold. Ám meg sem bocsáthatod.
Istennél a kegyelem, és Isten dolga a következmény is, amely visszaszáll az ön-imádattól mámoros támadó fejére.
Mi ismertük a marxizmus-leninizmus dicsőségét; lám, eloszlott, mint a hajnali pára. De most visszatért, és Isten irgalmazzon mindenkinek, aki még hisz.
A Karácsony, íme, per saecula saeculorum Karácsony.
A dicsőséget most az egoizmus-antiteizmus követeli magának.
El fog oszlani, mint gumiabroncsok – alternatív tüzelőanyag - mérgező füstje.
A Karácsony pedig Karácsony lesz, amíg csak uralkodik urunk-bátyánk a Nap, és éjjelente, szép nővérünk, a Hold.
Igenám, de a prófécia önmagában még nem valóság: energia csupán, mely ha át nem váltódik munkára, puszta látomás marad. Aki az első Karácsonyon hajléktalan-sorban jött a világra, univerzális és téridőn-túli ajándékot hozott, de annak előhívásához a benne való hit szükségeltetik, a hit pedig cselekvést virágzik. Vessük hát szemünket azokra, akikre a holnap felnőtt-nemzedékét bízták.
A gyermekekre, akiket ez a fogyasztás-orgiává torzított karácsony - félő - mind mélyebben inkább csak az önzésbe taszít, mintsem a másoknak való örömszerzés boldogságába merítene.
A pedagógus-társadalom középkorú zöme az antiteizmus szuggesztiója alatt áll. A keresztyén etikai alapokra helyezendő közoktatással szembeni ellenállás sokuknak nem elsősorban politikai, hanem világlátási kérdés. Nem, ők még véletlenül sem rosszakaratúak. A “világnézeti semlegesség” fából-vaskarika jelszavának elfogadása mögött értéktudati bizonytalanságok húzódnak meg, egyszersmind az attól való félelem, hogy amennyiben a “természettudomány” nem kizárólagos alapja a világról való ítéleteknek, s a tudomány nyitva hagyná a kaput egy Univerzum-teremtő Szellem - értsd: Isten - előtt, ez menten visszafordíthatóvá is tenné az individuális-liberális (“egoista-antiteista”) káosz már előrehaladott folyamatát, és új rendszerré rendeződés önrepressziókkal teli folyamatát indítaná meg. Meg tudjuk-e értetni velük: ha a pedagógiában továbbra is az az irányzat érvényesül, miszerint az emberi létezésnek csak természettudományos reáliái vannak, és erkölcsi reáliái - sőt: paradigmái - nincsenek, úgy ez az emberi társadalmak, az egész civilizáció pusztulásával fenyeget?
Mert amíg pl. Arató Gergők vezénylik a pedagógiát, addig csak a vetés – értsd: Isten, vallás, hit és hitvallás – nélküli áltudományos komzumidióta-termelés és „aratás” lehet az állami oktatás nemtelenül multinacionális célja.
A keresztyénségből kifogyott keresztyén civilizáció karácsonyaira is már évtizedek óta a bűnözés vetíti komor árnyékát. Hátha egyszer eszébe jut valakinek, hogy a bűnözés hullámainak csillapítása elsősorban nem a rendőrség, hanem a pedagógia feladata. A bűnözésnek – az egykor civilizált társadalom gyorsuló kaotikus oszlási (értsd: szándékos feloszlatási) folyamatának - nem lehet gátat vetni az emberi létezésmód Istenbe-ágyazottsága nélkül.
„Mi az hogy, nagyonis!” – kérkedik a kád-és kaszakőkirály, és nemzedékek hiszik el évtizedekre, hogy az üzleti siker legfőbb alapja az állam felszámolása.
Ám ez az istenhitbe ágyazottság nem térhet vissza a természettudományt megelőző korszak világképéhez. Ugyanis a materialista közép-és főiskolákat végzett pedagógusokhoz már aligha lehet azzal a liturgikus fogalomkészlettel közeledni, mely Galilei előtt volt természetes: a számukra az csak történelem, kegyeletes rítus, hagyomány. Ma már csak intellektus-támogatta hit képzelhető el, olyan transzcendentalizmusra is fogékony belső (tudati) tükör, melyben a személyiség a meggyőződésével nem ellentétesnek látja a tudomány-feltárta ismereteket, hanem épp ellenkezőleg: Istenről való meggyőződésébe szervesen beépíti mindazt, ami csak azt bizonyítja, hogy - a mutációk révén “véletlenszerűen” módosított - evolúció a teremtés technológiája; és azt, hogy a tudomány fokozatosan behatol az anyag és az energia kombinációinak részleteibe (az élet keletkezésének és működésének titkaiba), semmi másnak nem ítéli, csak mint az ember hovatovább emberentúli felelősségének, amit a teremtés műhelyébe való beavatottsága ró reá. (Werner Heisenberg mondta: „A tudomány italának minden cseppje Isten-káromlás, de a pohár alján ott van az Isten.”)
Amíg ki nem ittuk a méregpoharat, vakon repülünk a semmibe.
Hidegek, üzletiek és pragmatikusak ezek az istentelen karácsonyok.
Ám bármennyire is mindenekelőtt etikai kérdésről és paradigmaszerű viselkedési normarendszerről van szó, a probléma ismeretszerző vetületétől a modern ember nem tud eltekinteni. A “modern” társadalom a Tamások társadalma; - túlságosan nagy tekintélye van a tapasztalatnak, mert túlságosan is sok veszett el az emberek egymás iránti bizalmából. A teremtés a létező valóság eleve-volt koncepcióját, az evolúció (Isten nélkül) a kockadobásos kombinálódások sorozatát fejezi ki, melyek mindig a közvetlenül megelőző kombináció ’véletlenül’ létrejött következményei. A mai ember, aki közvetlen környezetének jó néhány természeti folyamatát képes szimulálni, hajlamos az utóbbit előnyben részesíteni, annál is inkább mert ez az emberi tudatot tünteti föl egyedüli tudatként, és alapot ád az ember abszolút autonómiájának feltételezéséhez.
Mi vagyunk, mi leszünk az istenek, s kiforgatjuk sarkából a világot – mondják a kommunisták makacs jogutódai, s az égi mennyezetről máris hullik a vakolat.
Csakhogy, az ősrobbanás-elmélet “berobbanása” óta (ami egyébként nem kevésbé mítosz és nem kevésbé emberi tapasztalatokra épülő kozmológia, mint a hatnapos teremtés), a keletkezést megelőző “isteni terv” feltételezése nincs túlságosan messze attól, hogy a - bár véletlennek látszó - kombinálódások “törvényei” eleve benne rejlettek az elképzelt ősenergia-tengerben, ősplazmában, vagy épp ama pontszerű valamiben, amiből az egész Univerzum lett. Ha például csak a pozitív-negatív töltés “koncepció”-jára gondolunk – melynek mindent megelőzve léteznie kellett, eleve elrejtetten egy alaktalan és tagolatlan plazmában -, igen nehéz elvonatkoztatnunk a tudatosság és a tervezés feltételezésétől. (S ha a szerves életnek nevezett kombinációs rendszer tudati hierarchiájára gondolunk, egészen az emberig, vajon mi indokolja, hogy ezt a hierarchiát az emberi szinten okvetlenül befejezettnek tekintsük?)
Ezen a ponton azonban óhatatlanul belép az antropomorfizmus, mert az ember, ha személyiségről és tudatosságról alkot fogalmat, csak önmagából tud kiindulni. Amikor a “felvilágosodás” hadat üzent Istennek, az Isten-fogalmat maga is leszűkítette az antropomorf Istenre. Nem kétséges: Isten nem végtelen nagyságú és a végtelenre nyújtott időben létező ember. Másfelől viszont az ember kénytelen volt antropomorfizálni Istent, mert a személyes érintkezést csak így tudta létrehozni. Istennek ’szeme van’, mely mindent lát; Istennek ’keze van’, mely simogat és ver. Az ember a véges egyedi lét kilépését a Világegyetemből, újraegyesülését a Világegyetemmel csak a maga emberi nyelvére lefordítva képes önmaga számára feldolgozni és viselkedési rendszerébe beépíteni. A természettudomány pedig ezt a “fordítást” elvetette, a filozófiai megközelítést viszont a tapasztalati megközelítéssel helyettesítette.
Albert Einstein fölfedezése, az általános relativitás elmélete, amely matematikai úton bizonyított (Sándor András életében már megszülettek azok a kísérleti eredmények, melyek tényszerűen, tapasztalatilag is igazolták Einstein elméletét!; az anyag és az energia ekvivalenciája: E = mc², a fény elhajlása, a tér görbülete, az időparadoxon, stb., továbbá az elméletből közvetlenül következő kozmológiai modell: az ősrobbanás elmélete is igazolást nyert a galaxisok színképe vörösel-tolódásának Hubble általi felfedezése és az ún. háttérsugárzás detektálása révén) kétségtelenné tette, hogy a tudomány az érzékelhetőség és a logika sávjain már pusztán csak azért sem tudja megközelíteni Istent, mert a valóságnak végtelen számú olyan tényét sem tudja megközelíteni, amelynek meglétére pedig, egy rövid kezdeti útszakaszon, az útnak egy adott elméleti pontjáig, a matematika segítségével rábukkanhat. Így hát, miközben más bizonyossággal nem tudja Isten létének mély beágyazottságát behelyettesíteni, szétrombolja a társadalom etikai rendszerének kötőanyagát, és ezzel végveszélybe dönti a civilizációt, sőt, ennek ökológiai következményeiben, az emberi faj fennmaradását, saját magát.
Elektromos színes lámpácskák milliárdjai gyúlnak fenyőfák (s fenyő-utánzatok) millióin az összkomfortos lakásokban, hisz’ erőművek-szerte szünetlen égnek a Kambrium és a Karbon korszak feketévé szenesedett erdői, a Kréta fekete olajjá folyósodott hüllő milliárdjai. (Meg a gumiabroncsok, és más veszélyes szemét.)
De a csillogás mögött, Szent Karácsony ünnepén mindenkinek, aki felelősséget érez, hogy milyen világképet (túl az automata-játékon) ád az új nemzedéknek, el kellene gondolkoznia azon, hogy a vallások különbözhetnek, s az ember akár a tudományt is vallássá “fundamentalizálhatja”, ám Isten létezését letagadni nagyon kockázatos. A civilizációban az ember makacsul egyedüli és legfőbb úrnak akarja látni magát, s eközben szorong: a katasztrófa előérzete nyomasztja. Elektronikus álomvilágában a középkor templomának szerepét a televíziós Képernyő játssza, s a képernyőn az emberi minőségtől csak egyre távolító tudatmélyi ösztönöknek hízelegnek, hogy a “nézettség” a lehető legnagyobb legyen.
A Képernyő előtt pedig esténként ott ülnek a gyermekek és a serdülők.
Kérdés: megfordítható-e ez a folyamat?
Móra Ferencnek van egy szép elbeszélése az élményéről, amikor addig hallgatta elragadtatva a hegedűben rejtőző tündér énekét, amíg személyesen meg akarta ismerni a tündért - és feltörte a hegedűt. A hegedűben nem volt senki, de a hang-szer nem szólalt meg többé. S a hegedű után most összetörik az egész országot.
Immár az a tanárnemzedék tanít az iskolákban, amely maga is a képernyő előtt nőtt fel. Ennyi természettudományos ismeret közepette, a műholdként keringő távcső és az elektron-mikroszkóp társaságában, nem lehet visszahozni azt az antropomorf Istent, akit Michelangelo oly emelkedett ihletettséggel, hófehér szakállal és ókori ruhaviseletben ábrázolt. Ám a transzcendens Istent, a valóságosat, a létezőt, aki egyszerre Univerzum-Szellem, és az Univerzumon túl létező Teremtő Szuper-személyiség, nem lehet tanítani, csak lélekből lélekbe átsugározni, ha van lélek, mely sugárforrás is egyúttal.
De ma már szinte csak a titkos ügynökök és az atomerőművek sugároznak.
A középkorban, és az újkorba áthúzódólag, Isten etikai funkciója éppen antropo-morfizmusában vált kézzelfoghatóvá: jutalmazott és büntetett, örök üdvösséget adott és kárhozatra ítélt. Majd a tudomány jelentette be igényét arra a pozícióra, melyet addig a vallás foglalt el, s ambíciója eljutott egészen addig a pontig, ahol a tudomány művelői közül azok, akik a (háttér)hatalom kísértésének nem tudtak ellenállni, papjaivá váltak a tudománynak, s mint ilyenek, hozzáfogtak istent játszani. („Megcsináljuk a modern Magyarországot, éljen a Köztársaság tér!”)
Íme, az ember. “Boldogtalan Nimród, mely saját tőrébe és saját vermébe lép” (Erdélyi József). Mert éppen a Karácsony ünnepén, amely a keresztyénség meg- születésének ünnepe is, illenék tudni, hogy a tudomány - éppen a tudomány! - az emberiség történetében kizárólag a keresztyénség szellemi égboltja alatt bontakozott ki. Ami más szóval azt jelenti, hogy termékeny szellemi szabadságot az embernek csak a keresztyénség adott. Ki tagadhatja a sumir, a babiloni, a krétai, a görög, a kínai, az indiai kultúrák nagyságát és szellemi épület-együttesét, Bábeleit és zikkuratjait? S mégis: egyik sem volt képes a tudomány kifejlesztésére. Ez csak a keresztyén kultúrának sikerült. Akkor is csak a keresztyén kultúrának sikerült, ha az “eredeti bűn” (akkor éppen a hatalom görcsös féltése) Galilei-perre késztette az Egyházat. Mi több, a tudomány akkor is a keresztyénség lényegéből fakad, ha a jelenkorban egy “tudomány-klérus” végzetesen a keresztyénség ellen látszik fordulni. Mert a tudomány is emberi, és az embert, a maga útján, mindig kisiklatja az “eredeti bűn”.
A tudásnál még veszélyesebb a gnózis, az emberi megismerésbe, a tudományba, az ember önerőből istenné válásába, önerőből mindenhatóvá és halhatatlanná válásába vetett vakhit, melynek kódolt üzenete már nem egyszerűen csak annyi, hogy: “az Isten felesleges, tehát nincs is”, hanem ennél jóval több: megtagadja a létező Istent, elutasítja Isten megszentelő kegyelmét, tehát kevélységből fordul ellene. A legveszedelmesebb az ember lelkére a luciferi „fényhozó” tudáshit és hatalmi mánia, legyen az gyökereit tekintve ezoterikus, gnosztikus kathar, buddhista vagy „tudásvallási”, globalizációs világállami eredetű.
Miben rejlik eme titka a keresztyénségnek?
Abban, hogy a keresztyénségnek sikerült feloldania az antropomorf Isten-képzet ellentmondását azzal, hogy Isten semmiképpen nem antropomorf. Ennek a meg-oldásnak a kulcsa a megtestesülés, hogy Isten történelmileg egy töredékmásod-percre, de valójában időben elhelyezetlenül, emberi alakot öltött: emberré vált, s lehetővé tette, hogy az emberi személyiség személyes emberi viszonyba kerüljön vele. Jézus kitapintható emberi alakja teszi lehetővé, hogy minden ember felszabadultan indulhasson felfedező útra az Isten-teremtette valóság univerzumában és betekintsen az isteni teremtő technológiába, anélkül, hogy ez Isten-ismeretének és Istenhez való viszonyának a lényegét zavarná. Jézus, azon kívül, hogy figyelmeztetett a Világegyetem időben való végességére, soha még csak nem is utalt kozmológiai kérdésekre. A mitikus képzelődéseket leintette: “Íme, az Isten országa a ti szívetekben van.” Jézus egész érdeklődése az etika keretein belül maradt. Teljes hároméves tanító tevékenységének tárgya és célja: embernek emberhez való viszonya. S ennek a lényegét ebben az egyetlen szóban fejezte ki: szeretet.
Ezért kínálja a keresztyénség az egyetlen lehetséges utat “természettudomány” és “vallás” - valójában: tudományosság és istenhit - ellentmondásának feloldására. Éppen ez az oka annak a modernkori keresztyén-üldözésnek, melyet az antiteista pedagógia “tudományos klérikusai” erőltetnek a világnézeti keresztúton toporgókra.
A Karácsonynak így intellektuális üzenete is van az érzelmek melegét jelképező hagyományos gyertyalángok fényében.
Megmaradni a tendenciózus és agresszív antiteizmusnak a fogságában: szabad akarattal, szándékosan vállalt rövidlátás, mely közelíti az önkéntes vakságot.
Boldog, lelkiekben gazdag Karácsonyt, hittől vezérelt tisztánlátást mindenkinek.
Vác, 2006. december 13.
Czike László
|