Gazdaság : Ki, mi jöhet még Gyurcsány után? |
Ki, mi jöhet még Gyurcsány után?
2008.03.27. 18:42
Czike László
Ki és mi jöhet (még) Gyurcsány után?
Az elmúlt hetekben „keringett” az interneten egy éleslátó belpolitikai helyzetelemzés, amelyről kiderült – nem az írta, kinek a nevével szerteküldték, vagyis a valódi szerzője ismeretlen. Mindazonáltal mégsem olyan, mint mondjuk egy névtelen levél; annál sokkal érdekesebb és értékesebb. Az írás vége – „végkövetkeztetések” és „lehetséges forgatókönyvek” – olyan gondolatokat fejt ki, amelyek egyrészt rendkívül figyelemre méltóak, igazak, illetve kétségtelen hozzáértésről, helyzetismeretről és lényeglátásról tanúskodnak - másrészt érdemesek arra, hogy a végső konklúzióit áttekintsük és értékeljük.
Helyzetelemzés és diagnózis
„A Gyurcsány Ferenc által kiépített rendszer nem demokrácia. A rendszer azért nem totalitárius diktatúra, mert az igazságszolgáltatás minden ágát még nem volt képes bekebelezni. Jelenleg a bíróság polgári ügyekkel foglalkozó része viszonylagos függetlenséget mondhat magáénak. Ez azonban csak a következő választásokig maradhat fenn, mert nagyjából ebben az időben - 2011 - éri el a szociális válság a felső középosztályt. Ekkor a jogállamiság teljesen megszűnik, és egy a Milosevics Szerbiájához hasonló, nyitott határral rendelkező diktatúra alakulhat ki. A politikai rendszer hasonlóan zavarossá válhat, mint az olasz politikai rendszer a '60-as, '70-es években.”
Polgári jogszolgáltatás
A kórisme alapvetően – helyes. Ezzel együtt olybá’ tűnik, hogy az elemzés íróját tisztánlátásában mégiscsak – és még mindig – „korlátozza” valamifajta idealizmus, hiszen nyilvánvaló, hogy a polgári peres ügyek nem képeznek üdítő kivételt az általános kommunista, sőt, pontosabban bolsevik ítélkezés alól, tekintve, hogy a „tisztán" polgári ügyek ugyanazokon a bíróságokon, ugyanazon általános gyakorlat szerint zajlanak, mint az igazságszolgáltatás többi, nem polgári része. Magyarországon ma nem is igazságszolgáltatás folyik, hanem csak jogszolgáltatás, ami sajnos egyfajta történelmileg beszűkült demokrácia-értelmezés; az állampolgár ma sem valódi polgári szabadságjogokkal, pusztán a rendszerváltás által önkényes irányban és mértékben egyezményesen (az „elit” konszenzusával) kijelölt meghatározottsággal, kvázi egy „liberalizált proletár” kétes értékű jogaival rendelkezik. Vajon milyen joga van, lehet a 3-4 millió vagyontalan, nincstelen és az 1-2 millió tényleges állástalan (munkanélküli, hajléktalan, földnélküli, kényszervállalkozó, stb.) csepűrágónak? Mivel a rendszerváltás alapjait a PAKTUM rakta le, nem csodálkozhatunk, hogy egyfelől érvényben maradt a diktatúra éveiben született megannyi jogszabály (pl. az ALKOTMÁNY szövegének jelentós hányada), másfelől az azóta hozott új jogszabályok sem a korlátlan népfelség elve jegyében születtek, hanem a rendszerváltó elit-gondolkodásmód szerint, amelynek továbbra is a tiltás és a korlátozás a lényege, csak sokkal bonyolultabban, áttételesebben, mint a rendszerváltás előtt.
Tisztes polgári tőketulajdon
Mire gondolok itt például? Arra, hogy a nép egyszerű fiai két okból még ma sem juthattak-juthatnak tisztes megélhetést biztosító, azt lehetővé tévő polgári tulajdonhoz. Mert egyik oldalról az állami tulajdonból semmizték ki, amikor a rendszerváltók a társadalmi tulajdont - a nemzeti termelő tőkét – lényegileg mind szétosztották a multinacionális privatizátorok között, a felvett állami kölcsönök kvázi jelzálog-követelése fejében; természetesen a komprádor burzsoáziát „megillető” busás jutalék „elkülönítése” után (vö. „spontán” privatizáció). Olyan – privatizációs és más – törvényeket hoztak, amelyek hosszabb távon is csupán a rendszerváltó elit tagjait hozták tulajdonosi helyzetbe, az egyszerű embereket még potenciálisan sem. Sem népi részvény konstrukció, sem valódi munkavállalói tulajdonlás megvalósítására nem került sor. (Ki és hol hallott már olyan rendszerváltásról, demokratikus kapitalizmusról, amelyben a dolgozók társadalmi tulajdonát egyszerűen ellopják, vagy elkótyavetyélik; ám a titokban felvett államkölcsönök összes kamatterhét utóbb rájuk terhelik? Ki és hol hallott már olyan „eredeti tőkefelhalmozásról”, amelyben a közüzemi szolgáltatók – pl. csatorna, földgáz, telefon, stb. hálózatok első kiépítése – működő tőkéjét az új fogyasztók adják össze, akikkel azután a fogyasztói árakban megfizettetik az eszközarányos profitot, amelynek induló tőkeösszegét ők, maguk fizették be? Mi, csakis itt, Magyarországon.) Eközben a kivételezett reform-kommunista körök tagjai – titkos megállapodások és elvtelen, azóta elégetett (vö. ÁVÜ) „szerződések” alapján, vagy anélkül - százmilliárdokat hordtak szét, akár az Állami Vagyonügynökség asszisztálásával, akár a csődbe ment állami kereskedelmi bankok csődportfolióinak „konszolidációja”, vagy a mindmáig büntetlenül véghezvitt effektív bűncselekmények révén. Más oldalról olyan jogszabályokat „alkottak és alkotnak” még ma is, amelyek kifejezetten korlátozzák a polgárokat vállalkozási szabadságuk megvalósításában. A vállalkozásalapítás és működtetés olyan terhekkel jár, amelyeket az átlagember (az átlagos vállalkozás) képtelen teljesíteni. Az állam minden lehetséges eszközével – sőt, az állampolgárok befizetett adóiból is! - a nagybefektető multinacionális cégeket támogatja, így a „piaci versenyben” behozhatatlan előnyökhöz juttatja őket; - miközben a belföldi tulajdonú kis-és középvállalkozások üzletvitelét olyan adó-és számviteli jogszabályokkal „engedélyezi” (inkább bünteti) csak, amelyek eleve lehetetlenné teszik a rentábilis működést. A posztkommunista állam ma is olyan mértékű adókkal és járulékokkal sújtja a kisvállalkozásokat, amelyeket azok képtelenek kitermelni; a bankhitelek is olyan drágák, hogy képtelenség kamatostul visszafizetni azokat. Az USA meggazdagodását annak idején épp’ az tette lehetővé, hogy az államalapítók szinte korlátlanul – minden más követelménynél erőteljesebben - érvényesítették a vállalkozás szabadságát. Magyarországon rendszerváltáskor a rendszerváltó jogalkotókat mintha az vezette volna, hogy minden új vállalkozást – lehetőleg már alakulásakor – megfojtsanak; szabad teret biztosítva ezzel a karvalytőke és a korrupció privatizációs, kereskedelmi (profit) és spekulációs (pénzügyi) szabadrablásának. Ennyit a polgári megélhetés szabályozási oldaláról. Ami már pedig a „jogszolgáltatás” szubjektív oldalát illeti; egyszer megkérdeztem gyakorló ügyvéd ismerősömet: milyen a mai bírói tanácsok személyi összetétele? Mutatóban van már „néhány jobboldali” is – válaszolta. Ha ez igaz; ez a tény is a PAKTUMRA – az intézményesre és a titkosra – hajaz. Vagyis arra, hogy a szimpla jogszolgáltatássá aljasult egykori igazságszolgáltatás ma is ugyanazok kezében van, akikében a rendszerváltás előtt volt. Legfeljebb elbizonytalanodtak kicsit. A szemléletesebb megvilágítás érdekében elmondok még egy hasonlatot, annak illusztrálására, hogy e tekintetben sem egyedi jelenséggel, hanem általános tendenciával állunk szemben. Mert mit is jelent, hogy az igazságszolgáltatás puszta jogszolgáltatássá aljasult? Ugyanazt, amit az állami egészségügy privatizálása, profitábilissé tétele jelent. Azt, hogy az egészségügy egyszerű „biztosítói szolgáltatássá” silányul. Azt, hogy a bírói, ügyvédi, orvosi eskük, a sokezer éves erkölcsi normák, lelkiismereti szabályok nem számítanak többé. Az egyetlen szabály: pénz beszél, kutya ugat.
A „rendszerváltás” megismétli (?) önmagát
„A rezsimnek már nincs veszteni valója, mert az elkövetett cselekményeik miatt egy új rendszerváltás esetén mindenképpen felelniük kell. Jelenleg ezért a félelem irányít: a network fél a felelősségre vonástól. Ezért az idő húzásában érdekelt. Reménykedik, hogy valamely időpontban lesz alkalma saját magát átmenteni, vagy a győztes oldalon pozícióban maradni. A rezsim kiszolgálói közül az ún. balliberális értelmiség és a rendőri felső vezetés a végsőkig ki fog tartani a rezsim mellett. Ezért nem várható törvényes hatalomátadás még 2010-ben sem. Valami hasonlóval fognak próbálkozni, mint 1989-ben: előre beépülnek a Szövetségesek közé, és a nemzeti összefogás égisze alatt az átmeneti időszakban biztosítani kívánják „befektetéseik” védelmét. A rendőrség akár törvénytelen eszközökkel is fenn fogja tartani - fenntartja - Gyurcsány hatalmát és biztosítani fogja a pénzek kimenekítését.”
Lehetséges változatok
„Mindezek ellenére a helyzet nem reménytelen. A lakosság türelme kezd elfogyni, mert a közüzemi számlák a fogyasztói kosárban lassan túllépik az 50%-os lélektani határt. Ma Budapesten egy átlagos dolgozó fizetése 12%-át fizeti ki azért, hogy elmenjen dolgozni, és 55%-át azért, hogy legyen víz, villany és fűtés. A helyzet társadalmi robbanással fenyeget. Ennek kezelésére a Gyurcsány-rezsimnek láthatóan nincs és nem is lehet forgatókönyve. A Szövetségeseket láthatóan azzal zsarolják, hogy ez könnyen elsöpörheti a teljes politikai elitet. A zsarolás sikere érdekében bevetik a teljes közvélemény-kutatást és minden rendelkezésre álló eszközt, beleértve az egész balliberális médiát, a kereskedelmi televíziókat is. A közvélemény-kutatások jelenleg óriási bizalomhiányt mutatnak az egész politikai elittel szemben. A helyzet az, hogy mindkét oldallal szemben - de nem azonos okokból, bár ezt próbálják meg elhitetni a rezsim kiszolgálói - nagy az elégedetlenség. Ez nagyon fontos! A Szövetségesek támogatása a kormánnyal szemben jelenleg 78% fölötti, a 2007-es mérések alapján a társadalom a rezsim ellen, és a Szövetségesek mellett van. Akkor miért az elégedetlenség? Mert a választók nem értik, „miért nem tesz valamit a FIDESZ". Lakossági szemszögből a jelenlegi rezsim alatt minden nap csak további szenvedés és további kín, reménytelenség. Ezzel szemben a racionális cél az, hogy politikailag bele kell fojtani a gyurcsányi rezsim diktatúráját a saját szennyébe.
Három „lehetséges” változattal rendelkeznek a Szövetségesek:
1. A Köztársasági Elnök a jogállamiság megszűnésének veszélye jogcímén felmenti Gyurcsány Ferencet, miniszterelnöki esküjének megszegése okán, hogyha a szocialisták nem hajlandók az egészségbiztosítási törvényt népszavazási kontroll alá vetni. Ez reális lehetőség. Nemzetközi visszhangja miatt azonban szinte lehetetlen lenne kimagyarázni. Emiatt ez a variáció szükségképpen "nemzeti egységkormány" alakulását feltételezi. Valószínűtlen forgatókönyv.
2. A győztes, nagyarányú népszavazási részvétel után visszaadják a Szövetség tagjai a képviselői mandátumokat. Ez esetben előrehozott választások lesznek, még ősszel. A kormány ezt nem tudná kimagyarázni sem nemzetközileg, sem itthon. Ez a közvélemény-kutatási adatokat ismerve 90% fölötti támogatást eredményezne. Talán ez a megoldás járna összességében a legkisebb társadalmi megrázkódtatással. Közepes valószínűségű forgatókönyv.
3. A Szövetségesek megpróbálják megverni a Gyurcsány rezsimet, 24 hónap alatt minden esedékes választáson, népszavazáson. Vélhetőleg igyekeznek elkerülni a társadalmi krízist, ezért kivárják, amíg az MSZP-SZDSZ-MDF által kialakított rendszer megfojtja saját magát. Siker esetén a rendszerváltás libertariánus (szabados = ököljogon alapuló) rendszere megszűnik és egy teljesen új nemzeti politikai rendszer alakulhat ki. Ez utóbbi forgatókönyv teljes megsemmisülésbe taszítaná a jelenlegi politikai rendszert, támogatóit és pénzügyi háttér-finanszírozóit egyaránt. Kockázatos variáció!
A két utóbbi változat elfogadható, mert nem biztosítana menekülő utat az gyurcsányi network-nek. Ezt láthatta át Orbán Viktor és tanácsadói háttere, mikor a népszavazási kezdeményezést megindították. A Gyurcsány mögött álló elemzők és a rezsim kiszolgálói ezért is próbálták minden lehetséges eszközzel megakadályozni a népszavazást. Az MSZP és a párttagság (+ holdudvar) egyetlen lehetősége a menekülésre, ha időben „kiszállnak” a falnak rohanó expresszvonatból, valahol a 10-15%-os támogatottság környékén.”
A háború a „béke” folytatása
„Joseph Stiglitz szerint a posztmodern korban a háború eszköze a gazdaság. A gazdaság, ami meghatározza a társadalmat. A valódi fegyveres konfliktusok arra valók, hogy a gazdasági rendszereken kívül esőket (is) bekényszerítsék a gazdasági háborúba, amit nem kevés cinizmussal „szabad verseny”-nek neveznek. Magyarországon most egy gazdasági eszközökkel vívott polgárháború folyik. Az MSZP-SZDSZ által kierőszakolt gazdasági polgárháború - háború az ország és népe ellen - a végéhez közeledik. Hasonlót átélt már a társadalom az 1950-es években is; a maihoz hasonló módszereket alkalmazó kommunista rezsim akkor hat év elteltével fulladt bele a saját maga által előidézett működésképtelenségbe. A fentebb bemutatott belpolitikai forgatókönyvek közül az utolsóban az MSZP-SZDSZ konglomerátumot „a teljes megsemmisülés” fenyegeti. Ez a végét jelentheti az 1949-ben létrejött és 1956-ban, majd 1989-ben is megreformált államkapitalista autokratikus államrendnek. A kérdés: mikor veszi észre az MSZP-SZDSZ, hogy ki kell szállni a hintából, és vajon lesz-e elég bátorságuk ehhez az országgyűlési képviselőknek? S a legnyugtalanítóbb kérdés: van-e, lesz-e elég kitartás a társadalomban, megvívni modern kori szabadságharcát, polgárháborúját a 60 éves diktatúra ellen, amelyben eddig csak egyszer - 1998 és 2002 között - volt remény.”
A polgárháborút, amelybe már belekényszerítették.
A módszerek ismertek, illúzióink ne legyenek.
Ez a polgárháború már nem egyszerűen „csak” gazdasági, mert a nagyobb nemzeti ünnepek alkalmával a hatalom tervszerűen provokálja a társadalmat – hogy kőkeményen „visszaüthessen”. Sőt, visszaüt mindenre, ami él és mozog; azokra is, akik nem dőlnek be a folyamatos provokációnak. De ez csak a felszín, bár az is beszédes. A (gazdasági) háború a mélyben a legintenzívebb; az állam egész törvényalkotó és jogalkalmazó tevékenysége állandó izgatás: „Emberek, polgárok, támadjatok, mert egyébként is végetek van!”
A társadalom, s a hatalom képviselői nem vállalnak fel semmit.
Semmi olyat, ami a napi túlélést „veszélyeztetné”, így volt ez a 20 évvel ezelőtti „rendszerváltás” előtt is. Csak akkor nem volt „forradalmi helyzet”. Immár van, de ez a forradalom már elkésett, ezért sem a kormánypárti képviselők puccsát, sem a nép forradalmát nem valószínűsítem. Ugyanaz fog történni, ami ilyenkor „szokott”.
Tételesen:
1. A köztársasági elnök nem ment fel senkit, nem áll az élre.
2. A Fidesz képviselői nem adják vissza a mandátumukat.
3. A „Szövetségesek” megnyernek minden szavazást, választást.
Mégsem történik semmi.
Nem lesz nagykoalíció, és nem lesz forradalom sem.
Ezúttal is elmarad a remélt megtisztulás; a posztkommunista elit ezt a maga teremtette csődöt is túléli. Nem adják át „önként” a hatalmat most sem senkinek, de nem is veszi el tőlük senki.
Most is, megint csak átvernek bennünket – nem kicsit, nagyon.
Mikor orvosilag is indokolttá válik; a tomboló vezért beáldozás helyett beutalják a Gazprom fekete-tengeri gyógyklinikájára, a párt a saját áprilisi bolondjának tekinti. Másnap 9-ike után 10-ike lesz, a mókuskerék pörög tovább. A szekér helyett a táj fog haladni.
Sziliből sem lesz miniszterelnök; legalábbis ezen a létsíkon nem.
Jön Kiss Péter, s majd újra fellángol a Xénia-láz, felmegy 39%-ra.
Mert már nem érik be azzal, hogy „mi” éhen haljunk.
A remény végső halálát is akarják.
Ez a legnagyobb veszély.
|