Az Alftl az megig
2005.02.19. 17:20
Czike Lszl
Az alftl az megig
A mjus 26-i lapszmban jelent meg „Knyszerplyn a vilg” cm rsom. Jnius 19-i hozzszlsban reaglt r Magyari Zoltn, „Knyszerplyk s az mega pont” cmmel. rsa ‘a trgyi knyszerplyk’ nagyon rdekes s indokolt kiterjesztse, pozitv s negatv irnyban egyarnt. A grbk messzire vezetnek...
Nem arrl van sz, mintha ‘nem vllalkoznk’ a knyszerplya grbjnek aktv lersra, csak arrl, hogy ‘mint pedaggiai mdszert’, sokkal eredmnyesebbnek tartom, ha - persze bizonyos mrtk ‘beavats’ utn - az olvas inkbb maga jn r a legfontosabb szakrlis sszefggsekre, s nem rgjuk a szjba azokat. A hit is akkor lehet a legersebb, ha az ember maga vlasztja ki a szabad akaratbl, ahelyett, hogy msoktl kapn kszen, mint - pldul a nescaf mintjra - affle ‘instant karmt’. Az egyes ember - mint a vzcsepp a tengert - magban hordozza az egsz emberisg, st, az egsz vilgegyetem ‘sorsnak’ kibontakozsi, illetve vgkifejleti lehetsgeit, az evolci teljes drmjt, tragdijt vagy komdijt, nagyjbl tetszs szerint. Minthogy azonban a vilgegyetemet teremt Isten vg-telenl irgalmas; komoly remnynk lehet r, hogy ‘a legvgn’ mg az gymond legslyosabb szomorjtk is a visszjra fordthat, s hepienddel rhet vget...
Egysges-e a vilg? Wilhelm Heisenberg atomfizikus, a kvantumok vilgban az n. ‘hatrozatlansgi relcik’ felfedezje s bevezetje mondta egyszer, hogy: „A tudomny italnak minden cseppje istentagads, de a pohr legaljn ott van az Isten.” Valahogy gy vagyunk Einsteinnek az ltalnos relativits-elmletet ler egyenleteivel is. A tr s az id dimenzii hatrozzk meg ‘az anyagi vilg’ szerkezett, az univerzum kozmolgiai felptst. A matematika - mint szraz, absztrakcikra s fikcikra is pl tudomny - alkalmasnak tnik az anyagi vilgegyetem ‘alapvet trvny-szersgeknek’ tn folyamatainak lersra, de nem szabad elfeledkeznnk rla, hogy a matematika nem az Isten ltal teremtett vilg legbens, ‘termszetes’ algoritmusa, hanem csak az emberi agy ‘varzslatos fikcija’, mely legkevsb sem tvedhetetlen, s mint ilyen mg kevsb kilthat ki egyfajta ltalnosan rvnyes trvnynek, amely ‘mintha’ Istent is ktelezn bizonyos teremtsi s mkdtetsi szablyok kvzi ‘betartsra’. Aki az emberi tudomnyt vagy annak pillanatnyi konklziit mindenek fl helyezi, az egyrszt ‘isteni kreativitst’ fel- ttelez az emberrl, ami istenkromls; msrszt be akarja korltozni, st, holmi grbk s megold kpletek keretei kz is prblja knyszerteni Isten teremt fantzijt s tevkenysgt, ami nonszensz, s amgy nagyfok ostobasg lenne!
A tgul vilgegyetem Albert Einstein kpleteibl s matematikai levezetseibl valban kt lehetsges kozmolgiai modell addik, persze tisztn elmleti alapon. Mindkt modell meg-egyezik abban, hogy a rditeleszkpjainkkal belthat ‘vilgegyetem’ ltrejttt egy srobbans - a ‘Big Bang’ - elzte meg, amely eltti ‘elmleti idpontban’ az sszes proto-anyag mg ‘egyetlen elmleti pontban’ srsdtt ssze. Ez lehetett a teremts els pillanata, amikor is az anyaggal ‘egyidejleg’ megszlettek a mai vilgunk dimenzii: a tr s az id, a tr-id, vagyis az ‘egysges’ anyagi vilg. Az srobbans kvetkezmnye ‘a tgul vilgegyetem’, melynek tnyt minden eddigi ismeretnk csak altmasztja, illetve megersti. Vesd ssze pl. a Hubble ltal a Doppler-effektus analgijra felfedezett n. ‘vrseltoldssal’, illetve az n. ‘httrsugrzs’ regisztrlsval. Ez a ‘globlis, st univerzlis’ tguls azt is jelenti, hogy a lthat galaxisok, kivtel nlkl, nvekv sebessggel tvolodnak egymstl, mintha egy folyamatosan felfvd ‘gmbfelleten’ helyezkednnek el. A szguld tguls - a nvekv sebessg a tvolabbi csillagvrosok esetben mr nagysgrendileg megkzelti a fnysebessget! - kzben-kvetkeztben zajlik le az anyag kihlse, sszesrsdse, a csillagkzi porbl s a felrobban napok magasabb rendszm elemeibl a galaxisok s stabil naprendszereik felplse; vagyis s majd a teremtett anyag szervetlen s szerves evolcija, ksbb pedig az let kialakulsa, st, vmillirdos trzsfejlds megkoronzsaknt az anyag kvzi ntudatra bredse. Az srobbans a mai, s e tekintetben vglegesnek is tn ismereteink szerint mintegy 13 millird ve trtnt - azta szakadatlanul tart az anyagi folyamatok entrpija. Az entrpia azt jelenti, hogy az anyag legbens, immanens jellemz tulajdonsga az a magasabb szervezettsg elrsre irnyul hajlam, amely evolcit eredmnyez s amelynek sorn az anyag rendezetlensge, kaotikussga megsznik, hogy egyre bonyolultabb struktrknak adja t a helyt.
Az oszcilll modell Az egyik matematikai ‘megolds’ szerint a tguls csak egy adott pont elrsig folytatdik - tekintsk ezt most egyszersg kedvrt a vilgegyetem lettartam- grbje (a haranggrbe) maximum-pontjnak - s amikor ezt az extrmlis pontot elrte, attl kezdve a tguls megll, visszafordul s sszehzdsba megy t, ami egszen a ‘nulla pont’ jbli megkzeltsig tart, majd ‘a komprimlds’ miatt jbli ‘srobbans’ kvetkezik. Ez az n. ‘oszcilll vilgegyetem’ kozmolgiai modellje, ami Einsteinnek az ltalnos relativitst ler matematikai formulibl (egyenleteibl), mint elmletileg vals megolds kvetkezik.
Az srobbans, a teremts - fnyrobbans volt A msik ‘elmletileg relis’ megolds az, ami a gyakorlatban is valsnak tnhet, amennyiben - Heisenberg utn szabadon - a teremt Isten meghatroz ltt vals tnyeznek fogadjuk el, vagyis hisznk benne, s egyszersmind elhisszk azt is, hogy a teremtsnek teleolgiai szempontbl is rtelmes clja van, s ez a cl nem egy ide-oda kvzi rtelmetlen oszcilllsban manifesztldik, hanem valahonnan valahov, praktikusan az alfbl megba tart evolcit megvalstva a vilg Istenhez, a teremthz val magasabbszint, dvzlt llapot visszatrsben fejezdik ki. Vagyis a teremtsnek Istenhez mlt, magasabb rend clja van, s ez a cl a teremtett (anyagi) vilgbl szrmaz, ntudatra bredt embernek Isten nagy tervben val rszeltetse, mert Isten az embert azrt teremtette, hogy amint arra mltv vlik, dvzljn, s igazi ‘alkot trsv’ legyen a hideg Kozmosz otthonoss ttelben s boldog, Istent s egymst is szeret, halhatatlan lnyekkel trtn benpestsben. A msik megolds teht - amit a matematikai egyenlet szintn vals megoldsknt ‘engedlyez’ -, hogy a Kozmosz, az Univerzum ‘vg nlkl’ tgul, ami egy vgtelen, de nem hatrtalan vilgmindensget keletkeztet. Ennek a vilgegyetemnek a fny sebessge, msszval ‘a kimrt id vgessge’ szab hatrt; tudniillik a fny sebessge abszolt (300.000 km/sec), amirt az id mlsa, de ‘a puszta lte is’ relatv. Feltehet, hogy az srobbans eltt, amikor az sszes anyag egy picinyke, elmleti pontban zsugorodott ssze; ez a proto- anyag mg a plazmnl is millirdszor srbb halmazllapotban ‘ltezett’, taln leginkbb egy minden mozgsi energijt ‘visszatartott’ fnycseppknt rhat le.
Fnybl lettnk s fnny lesznk A teremts pillanatban ez a fnycsepp robbant fel, amitl elszr minden hatron tl felhevlt, majd a nvekv sebessggel zajl tguls kzben s kvetkeztben fokozatosan lehlt, megszilrdult illetve globlisan sztszrdott, loklisan ssze-srsdtt, majd pedig a peridusos rendszer legmagasabb rendszm elemeinek felplse utn az arra alkalmas anyagcsomkban (galaxisok, naprendszerek s bolygk) megkezddhetett a szervetlen s a szerves, azutn pedig az l anyag (az let) evolcija. Vagyis ht az egsz Univerzum vgs soron a srtett fnybl keletkezett - ezt rja le implicite Einstein hres egyenlete, az E = mc² is! -, s az is feltehet, hogy amikor a vgtelenl tgul vilgegyetem gyorsul objektumai pp elrik (azaz: elrnk, mert a fnysebessg nem rhet el, illetve nem lphet tl!) a fnysebessget; jra tiszta fnny vlnak, fnny, melybl egykor megszlettek.
Isten teremt modellje konvergens Gondoljuk csak meg! Amennyiben egy kozmolgiai modellt ler (keletkeztet) matematikai egyenletnek kt - egy pozitv s egy negatv - megoldsa van, akkor a verifikci viszonylag egyszer. Isten rtelmes cllal teremtette a mindensget, ezrt az oszcilll vilgegyetem ‘megoldsa’ a gyakorlatban mkdskptelen. A pozitv megolds, amelyikben a teremtett vilg ‘rtelmes’ funkcival (teleolgia) br; az oszcilll modell azrt istentelen (stni), negatv ‘megolds’, mert egyen-rang mozgsnak tekinti ‘az ncl csiki-csuki’ mindkt irnyt, a tvolodst s a kzeledst is, ami istenhittel tarthatatlan elkpzels. A kt-megolds egyenlet egybknt is emlkeztet a katarok si hitre, miszerint a mennyet Isten, a Fldet a Stn teremtette. A ‘stn-letgrbe’ - amelynek kt, kvzi egyenrang, letet ad s azt el is pusztt (tgul s sszezsugorod) peridusa (oszcilll fzisa) lenne - az isteni teremt gondolattl teljesen idegen. Isten elre gondolkodik, nem oda-vissza, - s a teremtsnek szentsges, magasztos clja van! Az nmagba ok nlkl vissza-visszatr (oszcilll) vilgegyetemnek isteni szemszgbl ppgy nincs semmi rtelme, mint pldul a reinkarncinak, a mindig jra kezdd fldi letnek. Ha a vilgnak s az egyes embernek mindig lenne egy mg jabb eslye, akkor a teremts elveszten az eredeti cljt, mrmint, hogy a jnak a rossztl egyetlen esly alapjn kell elklnlnie s megtisztulnia. Akkor minden, a meg-tisztulsrt, a jrt s az igazsgrt folytatott kemny kzdelem s harc rtelmt veszten; megsznne az let, a lt minden felelssge, ktelez felelssgtudata.
A ktely a stn itala Ezrt ha az isteni teremts titkainak kutatsa kzben egy olyan kpletre, illetve egyenletre bukkanunk, melynek egyik valsnak tn megoldsa ktsgess teszi Isten tervt, szndkait, vagy a ‘ltt’ is, akkor habozs nlkl azt a megoldst kell helyesnek, valdinak elfogadnunk, amelyik Istennel s a teremts cljaival teljes szinkronban van. E ttel egybknt az istenhit s a tudomny viszonynak az alfja s megja is egyben. Isten lte s a teremts clja (v.: kozmolgiai modellek!) nem a megold kpleteinkbl kvetkezik! Isten az egyetlen nmagtl val ltez, a kezd s a vgpont - alfa s mega - is egyben. Az Istenhez vezet t rgs s kacskarings, olykor vargabetkkel teli is lehet, de semmikppen nem oszcilll, vagy tbbszr is ‘jrakezdhet’. Isten s a teremts titkainak kutatsa kzben rbukkanhatunk vals megoldsokra is, de hogyha valamelyik pohr ital elfogyasztsa (egy tudomnyos felfedezs) utn a ‘pohr aljn’ nem sejlik fel az Isten, azonnal ljnk a gyanperrel, hogy isten helyett a stn - a ktely, a viszly, az istentagads s az istenkromls - italt ittuk ki.
Vc, 2004. jnius 22.
Czike Lszl
|