A titkos uralom - III.
2005.02.20. 18:05
4. A keresztnysg s a gnzis harca a kzpkorban
„Az egymssal civakod helyi egyhzak fltt j magasan lt a rmai egyhz: aggodalom nlkl, zavartalanul, s valsznleg mit sem rtve az egszbl’ - rta Eddy. (...) Amikor a barbrok (a germn trzsek) megtmadtk Rmt, a rmai egyhzat megkmltk.’ mbr a barbrok nem puszttottk el; - az egy-hznak meg kellett birkznia szmos szektval, melyeknek megvolt a sajt(os) elkpzelse a keresztnysgrl. A gnosztikusok voltak az egyik ilyen csoport. Azt lltottk, hogy intuitv mdon megrtik Isten s a Fld misztriumait. Ez a megrts nem csupn rtelmi tanuls, hanem szigor kikpzs, beavats s intuitv lmnyek eredmnye volt. A rmai egyhz a gnosztikusokat klnsen veszlyesnek tallta, mivelhogy Isten szavnak rtelmezshez szksgtelennek tartottk az egyhzi tisztviselk hierarchijt. (...) A gnoszticizmust, amely a grg ‘gnszisz’, vagyis ‘tuds’ szbl szrmazik, lltlag az els szzadban alaptotta Simon mgus, Jzus kortrsa, akit ksbb mint ‘minden eretnek atyjt’ emlegettek. Grg filozfusok, - Szkratsz gondolatait npszerstette, aki szerint az emberi llek a testen kvl lakozik, gy hozzjuthat az egyetemes tudshoz, valamint a blcsessget (Gnszisz) a mennybl hoztk le a Fldre. A gnoszticizmus msik fontos kpviselje Bazilidesz volt, - egy korai egyiptomi (kopt) keresztny, aki alexandriai kultuszban a keresztnysget Mezopotmia si misztriumaival akarta tvzni. Az alexandriaiak abban hittek, hogy az ‘eon’-nak nevezett klns fldnkvli lnyek a hrvivk a mennyorszg s a Fld kztt. A perzsa Zoroaszter Jzus eltt krlbell 500 vvel alaptotta a sajt gnosztikus vallst; a zoroasztrizmusknt ismert mozgalom szles krben elterjedt, amg a hdt mohamednok a VII. szzadban el nem sprtk. (...) Andre Nataf okkult szerz szerint a gnoszticizmus Mezopotmibl ered: el-szr Irn terletn jelent meg, azutn elterjedt Kiszsiban, Szriban, illetve Babilniban is, ahol az izraelita foglyok is megismerkedtek vele, s magukkal vittk Palesztinba s Egyiptomba. ‘Bizonyos adatok azt bizonytjk, hogy a (kumrni s Nag Hammadi-beli) gnosztikus szent knyvek olyan rgiek, hogy esetleg magt a keresztnysget is tekinthetjk csupn ‘a gnoszticizmus egyik gnak’ - rta Nataf. - De a gnoszticizmust ugyanilyen joggal hasonlthatjuk brmelyik msik vallshoz. Vgl is minden vallsos ismeretnek valamilyen si, az idk kdbe vesz primitv eredete van.’. (Nem csoda, ha a gnzis sibb, mint a keresztnysg. Mezopotmiai eredete is arra vall, hogy a sumr civilizci az Annunaki-gnekkel egytt ‘megrklte’ az isteni szrmazs intuitv vallst, ami a gnosztikus vilgnzet, mint ‘ezoterikus tvhit’ si gykereinek tekinthet. - Cz. L.) A zsid Kabbala szerint a gnosztikusok Isten titkait kutatjk, valamely ltaluk elfogadott valls szent knyveiben keresve a vlaszokat. A ltezst gy prbljk megrteni, hogy a vallsos irodalom jelkprendszerben felfedezni vlt mlyebb rtelmet prbljk megfejteni. ‘A gnoszticizmus egyfajta vallsi egzisztencializmus.’ - jegyzi meg Nataf. A gnoszticizmus addig virgzott, amg 325-ben a rmai egyhz pspki zsinata eretneksgnek nem nyilvntotta. A gnoszticizmus az si Misztriumok szerves rsze volt, hiszen mindkett szerint csak a szemlyes bels megvilgosods vezethet el a tudsig. Manly P. Hall szabadkmves filozfus szerint az kori titkos avagy ezoterikus tan sszessge nem ms volt, mint az a tuds, hogy az ember sokrt lelki alkatt hogy’ lehet lehet leggyorsabban s legteljesebben megjtva a szellemi megvilgosodsig eljuttatni. Hall szerint ezt a megvilgosodst s tudatossgot fltkenyen kellett rizni az ‘avatatlan’ emberek ell, akik visszalhettek volna tudsukkal, vagy rosszul hasznltk volna fel. gy hossz beavatsi idszakokat vezettek be, s az si tuds legknyesebb rszt szimblumokba s allegrikba rejtettk. ‘A keresztnysg maga is plda erre - rta. - Az egsz jszvetsg valjban az emberi megjuls titkos folyamatainak zsenilisan lczott lersa.’ (Semmi klns nincsen abban, hogy a gnzis s a keresztnysg szimblum-rendszerei nagyfok hasonlsgot mutatnak egymssal. ‘Mindsszesen annyi’ a klnbsg a kett kztt, hogy mg a gnzis a Kgykirlyok nhitt-nhit, Annunaki eredet hamis istensg-kpzetn alapul, addig a keresztnysg valdi istenhit, mivel nem nimdaton (Kgykirlyok szolglatn), hanem az egy-igaz Istenbe vetett hiten alapszik. - Cz. L.) Gardner szerint e megjulshoz, egsz’ pontosan az emberi szellem vagy energia megjulshoz emelkedett tudatra van szksg, amely fokozatosan jelenik meg a gerincoszlop harminchrom csigolyjn keresztl. ‘Ennek a megjulsnak tudomnya a szabadkmvessg elveszett kulcsainak egyike - magyarzta -, s ezrt alapult az si szabadkmvessg 33 fokozatra.’ A tuds elsajttsa kzben a gnosztikust bizonyos felsbbrendsg-rzet s n-elgltsg tlttte el. (...) A gnoszticizmus ersen befolysolta mg az eurpai gondolkodst is egsz’ a kzpkorig, st, utna is. Alapvet gondolkodsmdja valsznleg hatssal volt s van ms titkos trsasgokra is, melyeknek tagjai igencsak meglepdnnek, ha errl tudnnak. A gnoszticizmus fontos szerepet jtszott egy korai aszktikus zsid szekta, az essznusok trtnetben is. (...) A kzssg tagjai nappal dolgoztak, - jjel imdkoztak. A llek halhatatlansgt tantottk, s a dualista vilgkp fel hajlottak: a jsg avagy fny, s a gonosz avagy a sttsg szellemben hittek. Lehetsges, hogy az essznusok a titkos hermszi grg tanok tovbbvivi voltak. (...) rdekes mdon taln a pontos jslatairl hres Pithagorasz volt az, aki elsknt megjvendlte egy ‘j Vilg-rend’ eljvetelt. Ezt nhny kutat a Messis eljveteleknt rtelmezte. Az ‘essznus’ szt a grg ‘esszaiosz’ (titkos vagy misztikus) s ‘essznoi’ (orvos) szbl szrmaztatjk. Gardner szerint az essznusok a ‘Gygyt Nagy Fehr Testvrisge’ egyiptomi misztikus iskola ksbbi gaknt ezoterikus gygyt hagyomnyok folytati voltak. ‘Essznus szerzetesek s gygytk eme Fehr Testvrisgbe - vagyis az eredeti Rzsakeresztesek kzssgbe - avattk be ksbb Jzust, aki egyre magasabb fokozatokra jutott el, s elkel helynek ksznhette a gyakran hasznlt ‘Mester’ megszltst.’ - tette hozz Gardner. Ms szerzk is megerstik, hogy Jzus essznus volt. Hall megjegyzi, hogy szlei, Mria s Jzsef is azok voltak, csakgy, mint ‘testvre’, Jakab. Legtbb mai fundamentalista elutastja ezt a feltevst, mert Jzusnak az essznusokkal s a gnoszticizmussal val kapcsolata nem fr bele a merev dogmatikba. (Ez a mdszer tipikus szabadkmves selyemgombolyts, rthetbben: intellektulis pkhl-szvs. Aki nagyon sokat tud, aki nagyon j s feddhetetlen - mint Jzus - az ‘gnosztikus’, vagyis szabadkmvesnek kell lennie. Msknt nem lehetsges; pontosabban nem maradhat letben. Vagy belp, aminek a kiknyszertsre attl sem riadnak vissza, hogy rkenjk: ‘mr tag’; ha mgsem lp be, ellensgg vlik s el kell tnnie a kpbl. - Cz. L.) Mg inkbb megzavarn ket, ha hallank Gardner lltst, miszerint a bibliafordtk rtelmezsvel ellenttben Jzus nem Nzretbl szrmazott. Szerinte a ‘nzreti’ (illetve ‘nazarnus’) sz s vltozatai a hber ‘nozrim’ szbl szrmaznak, amely ‘a szvetsg megtarti’ jelents ‘nazrie ha-brit’ kifejezsbl ered tbbes szm fnv, ami viszont a Holt-tenger melletti Kumrnban l essznus kzssg egyik neve volt. ‘Igen elterjedt feltevs, hogy az essznusok ezoterikus tuds rzi voltak, valamint Jzus beavati s tanti - rta Hall. - Ha valban gy van, akkor Jzust ktsg-telenl Melkizedek templomban avattk be, ugyanott, ahol 600 vvel azeltt Pithagorasz is tanult.’ gy tnik, ezt a Biblia is megersti, amikor ezt mondja (Zsidk 6,20): ‘(...) ahova elsknt lpett be rtnk Jzus, a Melkizedek rendje szerint val fpap.’ Gardner szerint Melkizedek neve - aki a Biblia egyik leg-titokzatosabb szereplje - Mihly arkangyal s Cdk zsid fpap nevbl val essznus sszettel, teht: Mihly-Cdk. A tma szerzi kzl legalbb egy gy gondolja, hogy Melkizedek valjban maga a sumr istensg, Enki. ‘Az essznusokat a mveltebb zsidk kztt tartottk szmon. - mondta Hall. - Az a tny, hogy olyan sok kzmves volt kztk, megmagyarzhatja, mirt tartjk ket a modern szabadkmvessg eldeinek.’ A szabadkmvesekhez s a Pithagorasz kvetihez hasonlan az essznusoknl is fontos jelkp volt a vakolkanl. Ugyancsak a szabadkmvesekhez hasonlan az essznusok irodalma is bonyolult kdokat s allegrikat tartalmazott, hogy megvdjk a tudsukat a be nem avatottaktl s a rmai hatsgoktl. (...) Szmos jkori kutat az essznusok s a kabbalistk nyomait kvetve gy gondolja, hogy a Biblia maga egy kdolt zenet. Michael Drosnin, a Washington Post s a Wall Street Journal volt munkatrsa nem kis feltnst okozott 1997-ben ‘A Biblia kdja’ cmen kiadott knyvvel. Drosnin szerint egy izraeli matematikus, dr. Eliyahu Rips egy keresztrejtvnyhez hasonl rejtett kdot tallt a Bibliban, ami pontosan megjsolt szmos fontos jvbeli esemnyt. (...) C. L. Turnage rja: ‘Akr a legegyszerbb sz szerinti rtelmezst, akr a gemtrit, a jelkp-rendszert vagy a rejtett szmtgpes kdot nzzk, a Biblia nagyban eltr br-melyik msik knyvtl. Az vszzadok sorn mindig attl fggen rtelmeztk az emberek, hogy a mszaki fejlettsg pp milyen szintjn lltak, s mennyire rtettk meg a zsid valls mezopotmiai eredett.’ Turnage szerint a bibliai kd tbb istensgre utal jelkpesen. ‘E kdolt zenetekbl vgl azt lehetett leszrni, hogy a Bibliban szerepl Istenek, vagy Elohim, olyan lnyek voltak, akiket a sumrok kezdtek el tisztelni, s egy msik vilgbl szrmaztak.’ - rta. (Ez kifejtve azt jelenti, hogy a zsid valls is kzvetve az Annunaki-istent, vagyis a rejtlyes Kgykirlyokat ‘istenti’. Mily messze van ez a keresztny egyisten-hittl! me az szvetsg s az jszvetsg thidalhatatlan ellentte. - Cz. L.) Az essznusok voltak az egyik leghatkonyabb si titkos trsasg. Szomszdaik ktsgtelenl tudtak ltezskrl, mgsem esik sz rluk az jszvetsgben, - vagy ksbb kivgtk a vonatkoz rszeket. Nhny kutat az essznusokra mint a ‘misztikus keresztnysg’ rzire utal, ami a keresztnysg legkorbbi, az si Misztriumokon alapul formja. Az essznusokrl alig lehetett valamit tudni addig, amg 1947-ben fel nem fedeztk a holt-tengeri tekercseket. Mind-ssze kt vvel azutn trtnt ez, hogy a fels-egyiptomi Nag Hammadi-hoz kzeli hegyi barlangokban gnosztikus ‘knyvtrat’ fedeztek fel. 1947 s 1960 kztt tizenegy barlangban sszesen krlbell 800 kziratot talltak, amelyek kzl 170 szvetsgi knyvek rszlete. Az essznusok a Kr.u. 70-ben kitrt zsid lzadskor meneklhettek el Kumrnbl a rmai csapatok ell, de elbb agyagkorskba zrt szent szvegeiket elstk a kzeli barlangokban. Ezt az irodalmi rtk kincset kt beduin psztor tallta meg, s nhny tekercset el-adtak egy rgisgkereskednek. (...) ‘... a tbbi tekerccsel azonban nem gy trtnt. - rja Eddy. - A palesztinai Rockefeller Rgszeti Mzeum nemsokra kzbelpett s megszerezte ket a jordn kormnytl (...), akik kiktttk, hogy zsid kutatk nem frhetnek hozz az si zsid szvegekhez. Ma a tekercsek Izrael tulajdonban vannak.’ (...) A holt-tengeri tekercsek essznus szerzi risi hatst gyakoroltak az els jeruzslemi keresztnyekre, akik teolgiai krdsekben nemsokra eltrtek (Szent) Pltl s Palesztinn kvli kvetitl. Ezt bizonytja, hogy a tekercsekben tallhat szvetsg-rtelmezsek igen hasonltanak Jakab s a jeruzslemi keresztnyek rtelmezshez. (...) Constantinus rmai csszrnak a keresztnysg elfogadtatsra tett ksrlete Kr.u. 325-ben, a niceai zsinaton sikerlt tkletesen. (...) Ekkor tiltottk be az arinus szektt s fogalmaztk meg a niceai hitvallst, mely Istent mint hrom egyenrang s egyttltez rszbl - az Atybl, Fibl s Szentllekbl vagy Szent Szellembl - ll istensget hatrozta meg. (...) ‘Ekkor trtnhettek a leglnyegesebb vltoztatsok az jszvetsg szvegben, s Jzus ekkor kapta azt a kiemelt szerepet, amit azta is lvez.’ - jegyezte meg Baigent, Leigh s Lincoln. Az j felfedezsek olyan si szvegeket trtak fel, mint ‘Az igazsg evangliuma’, ‘Tams evangliuma’, ‘Az igazsg bizonysgttele’, ‘Mria evangliuma’ s ‘A tuds magyarzata’. Ezeknek ksznheten a kutatk ma mr sokkal pontosabb kpet tudnak alkotni a bibliai idkrl, mint azeltt br-mikor - annak ellenre, hogy e tuds nagy rsze mg gy sem rte el a nagy-kznsget. Nesta Webster, a szenvedlyes keresztny r mr 1924-ben, jval az emltett felfedezsek eltt feltrta Jzus s az essznusok kztti kapcsolatot, csakgy, mint tudsuk forrst. ‘Az essznusok teht nem keresztnyek voltak, hanem egy titkos trsasg (...), akiket szrny eskk ktttek, hogy el ne ruljk a rjuk bzott titkokat - rta. - s vajon mik lehettek ezek a titkok, ha nem annak a titkos zsid hagyomnynak a misztriumai, amit mi ma Kabbal-nak neveznk? (...) Nyilvn az az igazsg, hogy az essznusok kabbalistk voltak, br ktsgkvl magasabbrend kabbalistk. Az essznusok fontossga abban rejlik, hogy k az els titkos trsasg, amelynek hagyomnya egszen a mai napig leszrmaztathat.’ (...) Gardner rmutatott: ‘Hitk, aminek semmi kze nem volt a rmai birodalom sszetkolt keresztnysghez, kzelebb llt Jzus eredeti tantshoz, mint brmi ms.’ (...) A fleg hber eredet Kabbala ‘hagyomny’-t jelent, s e knyvrl is lltottk, akrcsak mostanban a Biblirl, hogy rejtett jelentssel br. Ilyen gyesen kdolt tudst vltek tallni a Trban s ms rgi hber iratokban is, pldul a ‘Sefer Yezirah’-ban (A Teremts Knyve) s a ‘Sefer HaZohar’-ban (A Fny Knyve). E knyvek korbban keletkeztek a Talmudnl, a rgi zsid trtvnyek s hagyomnyok elszr a Kr.u. V. szzadban lert gyjtemnynl, s v-szzadokkal megelzik Jzus kort. A ‘Fny Knyve’ szerint Isten dmnak ‘a blcsessg misztriumait’ adta t mg a legends denkertben. Ezeket az s-titkokat azutn dm utdai tovbbadtk, egszen Noig, majd brahmig, jval ezeltt, hogy a zsid np mint klnll npcsoport ltrejtt volna. Nataf gy vli: ‘A titokzatos Kabbala a gnoszticizmus egy formja, amely szerint az ember sajt magban prblja megtallni az istensget.’ A ‘Fny Knyv’-nek szerzje szerint ‘az emberi dimenziban benne van minden dolog, s minden, ami azzal sszhangban ltezik. Az emberben minden megvan, ami fent a mennyben s lent a fldn ltezik’. Ezzel a Kabbala egyrtelmen ktdik az egyiptomi Thot istenknt ismert Hermsz Triszmegisztosz hres kijelentshez: ‘Amikppen odafent, azonkppen idelent is’. (Mint az imdsgunkban: ‘Mikpp a Mennyben, azonkppen itt a Fldn is.’) (...) Eliphas Levi ersen tmogatta azt a nzetet, hogy a legkorbbi idkbl szrmaz titkok eljutottak Mzesig is. ‘Ltezik egy hatalmas titok, ami egyszer mr fenekestl felforgatta a vilgot. Ezt mutatjk az egyiptomi vallsi hagyomnyok, amelyeket Mzes jelkpesen sszefoglal a Genezis els fejezeteiben’. - rta Levi, aki szerint a Kabbala olyan si tudst tartalmaz, amit mg brahm hozott magval a sumrok fldjrl. ‘brahm volt nh titkainak rkse s a beavatsi szertarts bevezetje Izraelben’. brahmnak, a bibliai ptrirknak, aki sumr szrmazs volt s eredetileg brmnak hvtk, egyes hagyomnyok szerint a tulajdonban volt egy No idejbl szrmaz, jelkpekkel teli tbla, ami az emberisg teljes tudst tartalmazta. Ez az a tbla, amit a sumrok a Sors Tbljaknt, a korai zsidk pedig Raziel knyveknt ismertek, s amelybl lltlag Salamon kirly a hatalmas blcsessgt mertette. (...) Jval ksbb a XVII. szzadi Stuart- korabeli Brit Kirlyi Trsasg (Royal Society) foglalkozott komolyan e szent tuds elemzsvel s alkalmazsval, - a templomos lovagokkal s a rzsa- keresztesekkel kapcsolatban.’ - magyarzta Gardner. (...) A Kabbala misztikus tantsa Mezopotmibl Palesztinn keresztl eljutott a kzpkori Eurpba, ahol elszr a XIII. szzad vgn foglalta rsba egy spanyol zsid, Moses de Leon. (...) Icke megltsa szerint ‘olyan trtnelmi fordulponttal llunk szemben, ami mind a mai napig meghatrozza s irnytja a vilgot. Azt a tudst hvjuk Kabbalnak, amit a hber lvitk Egyiptombl csempsztek ki s babilniai tartzkodsuknak ksznheten tovbbfejlesztettek (...). A Kabbala az szvetsgben s ms szvegekben elrejtett titkos tuds, a jdaizmus pedig a sz szerinti rtelmezse’. A kabbalista tudst a templomos lovagok hoztk a Szentfldrl Eurpba a keresztes hbork idejn, majd a rend s a kmves-chek szvetsgn keresztl adtk tovbb. Szabadkmves rk elismertk, hogy a ‘zsid-keresztny misztriumok’ elszr ppen ekkor jutottak be a szabadkmvessgbe. Arrl is szlnak a dokumentumok, hogy a Kabbalba rejtett titkos tudst hogyan hasznlta fel a szzadok sorn majdnem mindegyik titkos trsasg, - a szabadkmvesektl kezdve a rzsakereszteseken s az illumintusokon t egszen a mai csoportokig. (...) Az ipari forradalom, illetve Charles Darwin evolcis elmlete kvetkeztben az emberisg nagy rsze hinni kezdett ‘az ember fejldsben’, abban, hogy a frl lemsz femlskbl fejldtt ki (v.: Friedrich Engels) a mai, modern technikval rendelkez emberisg. Ma ezzel szemben az jabb felfedezsek, valamint az si iratok s mtrgyak j rtelmezse alapjn sokan arra a kvetkeztetsre jutottak, hogy az emberisg ppensggel nem felemelkedett, hanem ‘lesllyedt’ az aranykorbl a barbrsgba, s csak most kezdi vissza-nyerni elvesztett tudst. Mg a Fld npessgre vonatkoz adatok is arra utalnak, hogy nem nvekeds, hanem korai hanyatls kvetkezett be az emberi faj llekszmban. ‘A Fld npessgnek Kr.e. 6000 s a modern kor kezdete kztti szmadatai igen jelentsgteljesek. - rta Tomas. - 2000 ve kb. 250 milli ember lt a Fldn, Kr.e. 4800-ban pedig 20 milli. Kr.e. 5000-ben az sszes kontinens lakossga sszesen 10 milli volt. Ezer vvel azeltt, Kr.e. 6000-ben csak 5 millian laktk bolygnkat. Ezek alapjn Kr.e. 10000 krl a Fld lakossga jval kevesebb, mint 1 milli volt. Ez hihetetlenl alacsony szm! Ha az ember femlsknt, majd rtelmes lnyknt mr legalbb 2 milli ve lt a Fldn, hogyan lehet, hogy ilyen kevs volt belle?’ (Ht gy, hogy az Annunaki-k ‘gnmanipulcis embergyrt kapacitsbl’ ennyire futotta. - Cz. L.) Az si sumr s egyiptomi feljegyzsek szerint mr tbb mint 500000 ve l civilizlt emberisg a Fldn; ugyanakkor a rgszeti leletek arra utalnak, hogy az emberisg tudsa s kpessgei minden valsznsg szerint egyre hanyatlottak, amg gy 13000 vvel ezeltt (mely idszak egybeesik a Vzzn felttelezett idpontjt - i.e. 12000 krl - kvet vezreddel. - Cz. L.) lass fejlds nem indult meg. Egyrtelm, hogy j trtnelem-modell szksges. Hall szabadkmves filozfus szerint ‘amikor megszletett a Naprendszer, blcs lnyek szellemei rkeztek hozznk ms naprendszerekbl s blcsessgre tantottak minket, hogy meglegyen veleszletett jogunk a tudshoz, amit Isten minden teremtmnynek megad. Azt mondjk, ezek a lnyek alaptottk az si Blcsessg Misztikus Iskolit. Fokozatos meghasonls tmadt a Misztriumok iskoli kztt. A papok buzgsga, amivel tanaikat hirdettk, gy tnik, sok esetben meghaladta intelligencijukat. Ezek a pallrozatlan elmk lassanknt hatalmi pozciba kerltek, s vgl kptelenn vltak arra, hogy fenntartsk a blcsessg intzmnyt. (...) gy eltntek a misztikus iskolk, m a hatalmas vilgi szervezetek, amik mr minden kapcsolatot elvesztettek isteni forrsukkal s krbe-krbe jrtak, egyre inkbb belebonyoldtak a ritulkba s jelkpekbe, amiket tbb mr nem tudtak rtelmezni.’ (...)
A stt kzpkorban; 1208 s 1244 kztt tbb tzezer ember lett oltotta ki a Vatikn ltal dlnyugat-franciaorszgi Languedoc tartomnyba kldtt ppai hadsereg. A tartomny rgta a templomosok s nhny, az egyhz szmra teljesen elfogadhatatlan tan otthona volt. Az emltett ppai tmads clpontjai a katarok voltak, az illumintusokra ksbb oly nagy hatst gyakorl olasz s skt karbonri mozgalom eldei. A korai gnosztikusokat kvettk, akik inkbb a szellem dolgai, mint az anyagi jlt mellett kteleztk el magukat. A katarok neve ‘tisztk’-at jelent, mivel gy vltk, hogy az vallsi nzeteik ‘tisztbbak’, mint a katolikus egyhz. Languedoc tartomnya, korbbi nevn Okcitnia - magban foglalta a Marseille-tl nyugatra es fldkzi-tengeri partvidket, a Noire- s a Corbieres-hegysget s a Pireneusokat, melyek Spanyolorszgtl vlasztjk el a vidket. A rgi fggetlen llamot alkotott, s jobban ktdtt a spanyol hatrvidkhez s a rgi Septimania kirlysg maradvnyaihoz, mint az ppen alakulban lv francia nemzethez. Languedoc volt a gcpont az olyan utazk szmra, akik a Kzel-Keletre vagy onnan visszafel igyekeztek, rintve az Ibriai-flsziget muzulmn terleteit s a tengert. (...) Languedoc szmos srgi vrosnak adott otthont, kzlk sok a grg, illetve a kora rmai korig vezette vissza eredett. (...) Taln ppen a klnfle eszmk s hagyomnyok tallkozsnak ksznheten Languedoc kifinomultabb s fejlettebb volt, mint szomszdai. (...) A katarok j viszonyban voltak a ciszterci szerzetesekkel, akik a katolikus egyhzat a legnagyobb szmban kpviseltk azon a vidken. Mi-utn Picknett s Prince elltogattak a languedoc-i Rennes-le-Chateau-ba, azt rtk: ‘bizonytkot talltunk r, hogy a terlet sr hlt alkot szlakkal ktdik a gnosztikus hagyomnyokhoz. A hely mindig hrhedt volt ‘eretnekjei’ - a katarok, templomosok vagy az gynevezett ‘boszorknyok’ - miatt’. Costen szerint a katarizmus volt ‘az eretnek mozgalmak kzl a legkomolyabb s leg-elterjedtebb, amely a XII. szzadban kihvst jelentett a katolikus egyhz szmra’. A kzelmltig mgis keveset lehetett tudni rluk azon kvl, hogy eretneknek mondtk ket. Ennek oka, hogy a velk kapcsolatos adatok csakis eskdt ellensgktl, az Egyhztl szrmaztak, amely viszont gondoskodott rla, hogy a katarok igazt altmaszt anyagok megsemmisljenek. (...) ‘Jelents hasonlsg fedezhet fel a katarok s a buddhistk kztt - rta dr. Arthur Guirdham pszichiter, aki mlyrehatan tanulmnyozta a csoportot. Mindkt valls tagjai hisznek a reinkarnciban, a hstelektl val tartz-kodsban, a passzv rezisztenciban s abban, hogy bn elvenni brmilyen l teremtmny, mg egy llat lett is’. - ‘Az letmdjukkal megprbltak Jzus tantsa szerint lni - magyarzza Picknett s Prince. - Minden megkeresztelt egyhztag llekben egyenlnek s egyben papnak szmtott. Taln mg meg-lepbb, a kort tekintve, hogy hangslyoztk a nemek kztti egyenlsget. (...) Ezenkvl vndorprdiktorknt is mkdtek, prokban jrtk a vilgot, a leg-nagyobb szegnysgben s egyszersgben ltek, - s mindenhol meglltak segteni s gygytani, ahol kellett. A ‘j emberek’, gy tnt, senkinek nem jelenthetnek fenyegetst - csak az Egyhz szmra’. Costen szerint helytelen lenne minden tovbbi nlkl elfogadni a hivatalos nzetet, miszerint a katarok veszlyes eretnekek voltak. ‘Inkbb gy kell felfogni, mint tudatos vlasztst olyanok rszrl, akiknek megadatott a szokatlan lehetsg, hogy j teolgiai tanokrl hallhattak (Jzus s Mria-Magdolna letrl akkoriban beszmolk keringtek Dl-Franciaorszgban); az egyhzi s vilgi hatalom sztvlsnak ksznheten megvolt a dntsi szabadsguk’ - rta Costen, majd hozztette: ‘a kzpkori Egyhz persze nem hagyhatta figyelmen kvl a kihvst, amivel sajt terletn szembeslt’. (...) A katarok ezen fell Jzust Isten szellemi rtelemben vett Finak tekintettk. ‘Szmukra Krisztus nem emberi, hanem szellemi testben ltezett. Az inkvizci ezt (hibsan) gy rtelmezte, hogy a katarok szemben Krisztus valami fantom volt. A katarok nzetei ugyanakkor sszhangban lltak a mai spiritisztk, s Rudolf Steiner hveinek nzeteivel, akinek munkssga ersen hatott a nci kultuszra’ - rta dr. Guirdham. A katarok dualista teolgija szerint a j s a rossz ugyanannak a kozmikus ernek vagy energinak a kt ellenttes plusa; a mennyorszgot egy j isten teremtette s uralja, - mg az embert s az anyagi vilgot egy gonosz isten teremtette. ‘E hitbl egyrtelmen kvetkezett, hogy az testamentumban szerepl Isten a Stnnal egyenl’ - lltotta Costen, aki szerint a katarok gy gondoltk, hogy amikor az ember meghal, ‘(...) vagy igazi otthonba trhet (vagyis a mennyorszgba), - vagy ott marad, ahol volt, (...) s ahol ht, ms forrsok szerint kilenc reinkarncin keresztl (...) szenvednie kell. Azutn a llek menthetetlenl elvsz’. ‘szrevettem egy rendszeresen visszatr elemet, mely a trtnelmen vgigfut - tette hozz dr. Guirdham -: a manicheusokat, a Mithrsz-kultusz hveit, (a katarokat) mind lemszroltk, mghozz igencsak alaposan s tbbek kzt ppen a reinkarnci-tma miatt’. Ms kutatk szerint a katarok egyetlen bne az volt, hogy hinyzott bellk az Egyhz ltal elvrt engedelmessg. Picknett s Prince szerint ‘a katarok s az Egyhz kzti ssze-tkzs legfbb oka, hogy nem ismertk el a ppa hatalmt’. Arthur Gardner a fenti megllaptssal egyetrtve gy rt: ‘a katarok nem voltak eretnekek; - egyszeren nonkomformistk voltak, akik engedly nlkl prdikltak, s nem volt szksgk msok ltal kinevezett papokra, sem katolikus szomszdaik gazdagon dsztett templomaira’. Gardner azonban az Egyhzra veszlyes kapcsolatot is felfedezett a katarok s a templomosok kztt. ‘A katarokat a Kabbala okkult szimbolizmusnak beavatottaiknt is szmontartottk; tudsuk hasznra vlhatott a templomosoknak, akik lltlag erre a terletre hoztk a frigyldt s a Jeruzslembl szrmaz kincseiket’. Az ortodox elvektl eltr nzeteket vall, de bks katarok valami miatt mindenkppen nyugtalantottk a Vatiknt. rdekes, hogy 1145-ben III. Jen ppa nem mst, a templomosok prtfogjt, Szent Berntot kldte Languedoc-ba, hogy a katarizmus ellen prdikljon. Gardner szerint Szent Bernt ehelyett arrl szmolt be, hogy ‘nincs az vknl keresztnyebb szertarts, s tiszta erklcsek’. Vajon ez azt jelenti, hogy Szent Bernt mit sem sejtett teolgiai tanaikrl? Vagy vdelmez szavai pp azt a gyant tmasztjk al, hogy is s a templomosok is titokban a katar tanokban hittek? A vlasz lnyegtelen, mivel az egyhzi vezets - akr jogosan, akr nem - mr elkezdte kidolgozni a katarok kiirtsnak terveit. Az pedig teljesen nyilvnval, hogy a katarok nhny hitelve minden tekintetben ellenkezett az Egyhz nzeteivel.”
5. A Meroving-vrvonal: a kzpkorbl az jkorba
A jelen s vele egytt termszetesen a jv is - a mltban, a rgmltban, a tvoli skorban gykerezik. Az skorbl az Annunaki, illetve a repl srknygykok, a Kgykirlyok ‘hite’, legendriuma maradt fenn; - tvzve a gnzissal, a titkos tanokkal s tudssal, amely egyrszt a keresztnysggel szembeni ktelkeds s szembenlls (rtsd: valamikor ‘maga az ember volt isteni!’), msrszt a modern titkos trsasgok s a szabadkmvessg eszmei alapja. Az szvetsgbeli Isten ‘egy-isten’ ugyan, de korntsem mindenki, hanem csak a vlasztott np. Ezt a ‘fatlis flrertst’ eloszlatand, s minden embert eredeti bneitl megvltva, az egy igaz Isten hitben egyestve - kttte meg Jzus Krisztus, Isten egyszltt Fia az emberisggel az jszvetsget, amely semmikppen nem az szvetsg ‘jog-folytonos’ tovbblse, hanem ppen ellenkezleg: egy j korszak kezdete. m a trtnelmi kzpkor - mint lttuk - a vilgi hatalmat s a gondolkodst is kisajtt katolikus egyhz hborja a gnosztikusokkal, a katarokkal, illetve a mindenfajta ‘eretneksggel’ szemben. A harc szempontjbl meghatroz jelentsg korszak az 1100 s 1400 kztti kb. 200-250 v, melyben alapvet esemnyek trtntek, ‘srsdtek ssze’, hogy meghatrozzk, trendet mutassanak a baljs jv fel:
1090-1153. Clairvaux-i Szent Bernt lete 1095. Az els keresztes hadjrat kezdete. Jeruzslemet 1099-ben meghdtjk, 1187-ben elvesztik, 1229-ben visszaszerzik, majd 1244-ben ismt elvesztik. 1119. A Templomos Lovagrend megalaptsa 1140. Szent Malakis jslatai a ppkrl s a vgtletrl 1140-1150. Szent Hildegrd megrja a ‘Scivias’-t, jslatt az Antikrisztusrl. 1143. A katarok feltnse 1155-1190. Arthur kirly trtnetnek kzpkori mondv alaktsa a lovagsg s a lovagi szerelem francia mintra trtn hangslyozsval, valamint a Grl bevezetsvel 1175. A ‘Szfer ha-Bahir’ cm kabbalista m megszletse Provence-ban 1184. III. Luciusz ppa megalaptja az inkvizcit 1200-1250. A languedoc vagy provanszl kultra megsemmistse 1209. Albigens keresztes hadjrat a katarok ellen 1272. Az utols keresztes hadjrat vge 1285. A ‘Szfer ha-Zohr’ cm kabbalista m kiadsa Spanyolorszgban 1307-1314. A Templomos Lovagrend feloszlatsa 1314. A templomos nagymester, Jacques de Molay mglyahalla
Szent Bernt, a ciszterci szerzetesrend megalaptjnak lete rnyomja a blyegt az egsz korszakra. Javaslatot tett a Templomos Lovagrend megalaptsra; - de szerepe volt a keresztes hadjratoknak a ppasg ltali megszervezsben is. Az r szrmazs Szent Malakis prfta jelre megjsolta az sszes rmai ppt, kzvetett mdon utalva szrmazsukra, szemlyisgkre s jellemvonsaikra. A jslatok utols pontja gy szl: „A Rmai (katolikus) Anyaszentegyhz utols megmrettetsekor a rmai Pter l a ppai szkben, aki szmos hatalmas lelki bnat kzepette terelgeti a nyjat s midn k is eltvoznak, a Ht Domb Vrosa is elpusztul, a szrny tsz pedig megtlteti az embereket.” A jslatok szerint II. Jnos Pl utn mg kt ppa kvetkezik, az utols ppa ismt Pter lesz, mint az els. A katolikus egyhz vgzete beteljesl, s eljn az Apokalipszis. Az idk vgezete feltartztathatatlanul kzeledik; - s Szent Hildegrd jslatai szerint mr ma is az Antikrisztus ‘utols inkarncijnak’ kort ljk. Az emberi trtnelem ketts termszete a vgskig koncentrldik: a Stn ‘a sajt fit’ lteti a vilg-llam trnjra - az Antikrisztus a valdi Krisztus kpben tetszeleg, megtveszt sznszi alaktsval maga mell lltja a legszlesebb tmegeket, hogy Krisztus keresztldozatt, megvlt tervt vgkpp megsemmistse. A vgs harc folyik az emberi lelkekrt, amint azt igen szemlletesen rja le Drbik Jnos a Leleplez 2003. V/4. szmnak 48. oldaln, ‘Project Monarch’ cmsz alatt: „A Monarch sz itt nem valamifle monarchira vagy uralkodra, hanem egy Monarch nev pillangra utal. Amikor egy szemlyt elektrosokkal pszichs traumnak vetnek al, akkor gyakran olyan knnyedsget, lebegst rez (v.: kbt vagy pszichedelikus szerek, levitci, stb.), mint egy repl pillang. De ezen tl-menen a Monarch sz jelkpesen utal arra a minsgi talakulsi folyamatra is, amelyen a lepke keresztlmegy. Elszr herny alakban ltezik, majd be-gubzva alv, inaktv llapotba kerl (pl. a selyemgub), mg vgl visszatr a szrnyal pillang formjba. Az okkultizmus tovbbi jelkpes rtelmet adhat mindehhez, ha a lelket, amely szrnyalni kpes, a pillanghoz hasonltjuk. A reinkarnci, vagyis a llekvndorls okkult tantsai szerint az emberi llek pillang alakban keresi azt az j llnyt, amelyben reinkarnldva tovbb folytatja lett. A gnoszticizmus si misztikus tantsai szerint a pillang a romland test szimbluma. A gnosztikus mvszetben ‘a hall angyalt’ az sszeprselt pillangval brzoltk. A tudatbefolysol programokban fontos szerephez jut a marionett, vagyis a zsinron rngatott bbu, azaz az olyan ember, aki idegen akarat vak s engedelmes eszkze.”
Nzzk, miknt ptette fel stni tervt a Gonosz, mr a kzpkorban, hogy az idk vgkifejletre uralma al hajtsa az egsz (tbb, mint 6 millird lt szmll) emberisget, lerombolja Krisztus testt, a keresztny katolikus anyaszentegyhzat s keresztlhzza a teremts isteni tervt! Ismt Jim Marrs knyvt idzem: „Nehz meghatrozni a katarok eretnek tanainak a kezdett. A languedoc-i klrus nhny tagjnak csaldfja egszen a keresztnysg legkorbbi idejig nylt vissza - taln ennek ksznhet, hogy gy gondoltk, az egyhz eredete tisztbb rtelmezst nyjtjk, mint a Vatikn. Msok szerint a templomosok adtk t nekik a jeruzslemi satsoknl szerzett tudsukat. Az is tny, hogy Franciaorszgnak e terletn mind a mai napig megtallhatk egy figyelemre-mlt hiedelem nyomai - eszerint Mria-Magdolna, akit Jzus felesgnek vagy kedvesnek tekintenek, a keresztre feszts utn Languedoc-ba vndorolt. Radsul a kataroknak lltlag tudomsuk volt egy olyan hagyomnyrl, ami Jzust frj s apa szerepben tnteti fel. A Mria-Magdolnt s Jzust hzas-prknt megjelent flfogst altmasztjk az egyiptomi Nag Hammadinl 1945-ben tallt gnosztikus rsok is. A Flp evangliumban, amely Flp apostolrl kapta a nevt s valsznleg a III. szzad msodik felben rdott, a kvetkez tallhat: ‘s a Megvlt trsa pedig Mria-Magdolna. Krisztus jobban szerette t, mint mind a tantvnyokat s gyakran cskolta meg a szjn. A tbbi tantvny ezen megbntdott, s nemtetszsket is kifejeztk. Mondtk neki: ‘Mirt szereted t jobban, mint bennnket?’ Jzus hosszasan rtekezve fejtette ki, hogy ‘Mily hatalmas is a hzassg misztriuma!’, s hogy ‘oly nagy hatalom az’, amelyre szksg van a vilg ltezshez. Fontos sszefggs van a csak 1945-ben megtallt evangliumok, illetve az 1330-as vekben Katalin nvr nv alatt kiadott rtekezs kztt, melyet lltlag a nmet misztikus, Eckhart mester jelentetett meg. Picknett s Prince szerint ‘ez a szokatlan s szkimond trakttus (...) olyan lltsokat tartalmaz Mria-Magdolnval kapcsolatban, melyek egybknt kizrlag a Nag Hammadi evangliumokban tallhatk meg. (...) Mrit gy tnteti fel, mint ki Pter fltt ll, mert jobban rti s ismeri Jzust; s ugyanaz a feszltsg hzdik Mria s Pter kztt, mint amirl a Nag Hammadi rsok is beszmolnak. St, a Nag Hammadi szvegekben lert egyes esemnyeket is megemlti Katalin nvr trakttusa’. Picknett s Prince a trakttust bizonytknak tekintik arra, hogy a katarok ismertk a nemrg felfedezettekkel megegyez dokumentumokat, valsznleg a templomos lovagok ltal tett felfedezseken keresztl. A msik lehetsg az, hogy a katarok krben mr lt a szjrl szjra terjed hagyomny, miszerint Jzust rzelmi szlak fztk Mrihoz, azonban e hitttelt nem tudtk mivel altmasztani, amg a templomosok vissza nem trtek Jeruzslembl a dl-franciaorszgi Languedoc-ba az jonnan tallt tekercseikkel. Teht lehet, hogy a templomos felfedezsek csupn egy mr ltez hiedelmet tmasztottak al s erstettek meg. jabb tnyezt jelenthet Baigent, Leigh s Lincoln munkja, a ‘Szent vr, Szent Grl’, mely feltrja az sszefggst a jzusi vr-vonal s a dl-franciaorszgi Meroving kirlyok kztt. ‘Ha feltevsnk helyes - rjk -, Jzus felesge s gyermekei - mrpedig tbb gyermeket is nemzhetett 16-17 ves kortl hallnak felttelezett idejig - a Szentfldrl elmeneklve Dl-Franciaorszgban talltak menedket, s egy ottani zsid kzssgben fenntartottk a jzusi vrvonalat. gy tnik, az V. szzadban ekztt s a frank kirlyi vrvonal kztt hzassg tjn kapcsolat jtt ltre, megteremtve a Meroving dinasztit. Kr.u. 496-ban az egyhz megllapodott e dinasztival, arra ktelezve magt, hogy fenntartja a Meroving vrvonal folytonossgt - feltehetleg a vrvonal igazi eredetnek teljes tudatban. (...) Amikor aztn az egyhz kzremkdtt (...) a Meroving vrvonal ksbbi elrulsban, olyan bnt kvetett el, melyet nem lehetett se megmagyarzni, se meg nem trtntt tenni. Csak egyvalamit lehetett tenni: elhallgattatni azokat, akik tudtak rla (...)’. Laurence Gardnernek, az uralkodi s lovagi szrmazstan nemzetkzileg elismert szakrtjnek mdjban llt tanulmnyozni harminchrom eurpai kirlyi csald magnarchvumait. is megerstette, hogy a Merovingok rokoni kapcsolatban lltak Jzussal, csakhogy nem kzvetlenl, hanem btyja, Jakab rvn, aki Gardner szerint Arimatiai Jzsefnek felel meg. Gardner ‘Szent Grl vrvonala’ cm 1996-os knyvben amellett is meggyz rveket sorakoztat fel, hogy Mria-Magdolna Jzus hzastrsa volt. ‘Soha nem volt titok (az eurpai kirlyi csaldok) tbbsge eltt, hogy Jzus hzasember volt s hogy utdai voltak, mivel ez nagyon sok csaldi archvumban megtallhat. (...). (Stuart) Mria, a sktok kirlynje kiadott rsaiban hosszasan taglalja. Az angliai II. Jakab, aki 1688-ig lt a trnon, rsaiban szintn hosszasan foglalkozik a krdssel. (...) Valjban alkalmam nylt betekinteni (...) nagyon-nagyon rgi iratokba, melyeket nemcsak hogy ezerhtszz-valahnyban vettek el utoljra, de mg annl is jval elbb, tbb szz vvel korbban vetettk paprra ket’ - magyarzta Gardner, majd hozztette: ‘Templomos iratokhoz is hozzfrhettem, mgpedig azokhoz a dokumentumokhoz, melyeket a lovagok 1128-ban Eurpban bemutattak; szembestettk velk az egyhzi vezetket, s hallra rmisztettk ket, mert ezek a dokumentumok vrvonalakrl, csald-fkrl szltak. (...) A korai keresztny egyhz vezeti olyan szent iratokat s tantsokat fogadtak el, amelyek elhomlyostottk az igazsgot Jzus vr-vonalt illeten’. A korai egyhz nemcsak Jzus leszrmazottaitl tartott, de ltalban a nktl is. A nket eltiltottk a tantstl, s papnak sem mehettek - s ez a tilts csak napjainkban ltszik fellazulni. A lelkszeknek szzessget s ntlensget kellett fogadniuk, annak ellenre, hogy Pl az 1 Timteus 3:2-ben vilgosan azt tancsolja: a pspkknek, egyhzi vezetknek legyen felesgk. Gardner s ms mai szerzk szerint a korai egyhz szndkosan becsmrelte a nket, hogy megrizze a bborosok s pspkk alkotta bennfentes ‘regfik’-hlzat hatalmt s tekintlyt. (...) Hogy Mria-Magdolna jelentsgt minl jobban lekicsinytsk, az egyhzatyk Gardner szerint azon jtestamentumi rszeket lltottk a figyelem kzppontjba, amelyek Mrit ‘bns’-nek titulljk. (...) Egyes dl-franciaorszgi hagyomnyok, illetve William Caxton 1483-mas Legenda Aurea (‘Arany legenda’) cm munkja (egyben az angliai Westminster egyik els kiadvnya) szerint Mria-Magdolna fivrvel, Lzrral s nvrvel, Mrtval, Marcella nev szolgllnyval s Jzus gyermekeivel egytt a franciaorszgi Marseille-be hajzott a keresztre feszts utn. Ksbb a kis csapat nyugatabbra utazott s ‘az ott lket megtrtette’. Szintn Gardner rta, hogy Mria ‘kilenc vvel fiatalabb volt Jzusnl. (...) Harmincves volt (szimbolikus) Msodik Hzassgktsekor, s mg ugyanabban az vben, Kr.u. 33-ban megszlte lnyt, Tamart. Ngy vvel ksbb hozta vilgra az ifjabb Jzust, majd Kr.u. 44-ben, negyvenegy ves korban megszletett msodik fia, Jzsef. Mria ekkorra mr Marseille-ben (latin nevn: Massilia) tartzkodott, ahol a hivatalos nyelv a grg volt’. Ugyanezen beszmolk szerint Mria a mai dl-franciaorszgi Saint Baume-ban hunyt el Kr.u. 63-ban, 60 vesen. (...) ‘Halla utn mg vszzadokig a Mria rksge maradt a leghatalmasabb fenyegets a retteg Egyhz szmra, amely a messisi leszrmazottak helyett az apostoli utdlst rszestette elnyben’ - rta Gardner. ‘Magdolna kultusza vgl a Languedoc rgiban fekv Rennes-le-Chateau-ban lett a legaktvabb’. Ltezik egy arra vonatkoz megdbbent utals, hogy a Magdolnrl szl trtneteknl kzzelfoghatbb bizonytkokat is lehetett tallni egykor azon a terleten. Baigent, Leigh s Lincoln szerint ugyanez a Joinville lerta, hogy bartja, IX. Lajos elmeslte neki: a katar vezetk rgebben megkrnykeztk a ppai hadsereg parancsnokt s titokzatosan megkrtk, ‘jjjn s vessen egy pillantst a Mi Urunk testre, amely papjaik kezben hss s vrr vltozott’. A Mria-Magdolnrl s a reinkarncirl szl hagyomnyok mellett mg a lyoni Valdez Pter vndorprdiktor tanai is nagy hatssal voltak a katarokra. (...) Sokan gondoltk gy, hogy a katarok trtnete igazbl Bogomil bolgr ppval kezddtt, akinek bogumil szektja a Biznci Birodalom idejn szles krben elterjedt. A bogumilok az Egyhz hagyomnyos igeszemlletbl sok mindent elvetettek, pldul a mist, az oltriszentsget, az szvetsgi csoda-tteleket s prfcikat, a keresztsget, a hzassgot s a papsgot. ‘Hittk, hogy a fizikai vilg az rdg mve, ezrt bellrl fakadan rossz - rta Costen. - Flptettek maguknak egy gazdag s bonyolult mtoszrendszert a teremts s a bnbeess kr s ez helyettestette a Biblia legnagyobb rszt, amit elvetettek. Dualistk voltak: elfogadtk, hogy az anyagot a J Istene teremtette, de hitk szerint a vilgot s az emberek fizikai testt a Stn formzta meg belle, vagy gy, hogy egy angyal lelkt anyagi testbe csalva megalkotta dmot, vagy gy, hogy a J Istenvel letet leheltetett az agyagba’. Ugyanakkor Picknett s Prince vitatta, hogy a katarok hitnek teljes egsze a bogumiloktl szrmazna. Jurij Sztojanov kutatsait idztk, aki a kvetkezket rta: ‘Az a tants, mely szerint Mria-Magdolna Krisztus ‘felesge’ vagy ‘gyasa’ volt, eredeti katar hagyomnynak tnik, melynek egyltaln nincs megfelelje a bogumil tanok kztt’. Brmi legyen az igazsg eredetkkel kapcsolatban, e katar hiedelmek hossz id alatt fejldtek ki - akrcsak az ellenk val fellpst megfogalmaz dnts. Akrmilyen megllapodsok szlettek is korbban, a ppai hatsgok vgl nyilvn gy dntttek, hogy valamit tenni kell a bizonyra Languedoc-ban rejtegetett fldi maradvnyok, kincsek vagy iratok gyben.”
|