Háttérhatalom : Törvénytervezet - A multik által fizetendő profitrészesedésről (indokolás) - Morvai Krisztina képviselőasszonynak |
Törvénytervezet - A multik által fizetendő profitrészesedésről (indokolás) - Morvai Krisztina képviselőasszonynak
2012.11.29. 01:50
Előjáték (emlékeztető)
A nyáron Morvai Krisztina asszisztense levélben (e-mail) hozzám fordult: segíteném-e az EU-parlament képviselőnőjét abbeli munkájában, hogy a magyar termőföld a magyar gazdáké maradjon, továbbá az EU-parlament törvényalkotó munkájában, hogy az – lehetőség szerint – minél inkább a magyar gazdák, családi gazdaságok érdekeit (is) szolgálja. A felkérésre azonnal igennel válaszoltam. Levelemre semmilyen választ nem kaptam. Telefonon megkerestem Morvai Krisztinát, aki többszöri próbálkozásomra azt ajánlotta: találkozzunk a JOBBIK október 23-i ünnepi megemlékezésén, ahol majd a tanácsadást is megbeszéljük. Egyúttal kérte gondolkozzam el, miként is lehetne törvényileg elérni, garantálni, hogy a multinacionális cégek Magyarországon realizált profitjából az azt előállító magyar dolgozók is részesüljenek, valamilyen formában. Ez a kérés olyany-nyira elgondolkoztatott, hogy konkrét törvénytervezetet kezdtem fogalmazni. A JOBBIK nagygyűléséig nagyjából a munkám feléig jutottam
el. Gondoltam, elküldöm Krisztinának, tekintse át, jó-e a téma-megközelítésem. (Felesleges energiákat ma már nem ölök semmibe. Írásaim nagy része amúgy is falra hányt borsó.) A megemlékezésen több órán át együtt voltunk, de ez mégsem tette lehetővé, hogy konkrétebben megbeszéljük, amiről szó volt. Krisztina azzal búcsúzott, hogy megbeszéli a törvénytervezetet az Elnök Vona Gáborral, és majd szerét ejti, hogy valamikor beszélgessünk. Azóta – mondanom sem kell – továbbra sincs, se kép, se hang. Ily módon a törvénytervezetem befejezetlen szimfónia maradt.
Sajnálom, ezt is, mint a 18 éve eltékozolt ösz-szes lehetőséget. Jövőre 63 éves leszek.
Biztatás és megbeszélés nélkül senkinek nem dolgozom.
Íme a befejezetlen szimfónia, a csonka törvény-tervezet:
Törvénytervezet
A Magyarországon valamennyi szektorban működő multinacionális vállalkozások magyar dolgozóik számára kötelezően fizetendő profitrészesedésének bevezetéséről
Bevezető ismertetés és a törvénytervezet indokolása
Az 1990-es magyarországi rendszerváltás alapvető célja – túl a politikai szabadságjogok kiteljesítésén – elsősorban az volt, hogy egyrészt megállítsa Magyarország eladósodását (értsd: magán- és állami hitelezők, de elsősorban a bankok felé), másrészt behozva (beengedve – vö. privatizáció) a magyar produktív termelésbe és a szolgáltatásokba a korszerű nyugati (multinacionális) technikát és technológiát, elindítsa azt a gazdasági fejlődést, ami hosszabb távon a magyar gazdaság teljes felzárkóztatását eredményezi, és ezáltal a magyar béreket (és reálkeresetet) a fejlett nyugat-európai szintre emeli. A legutóbbi időkben, amióta Magyarország az Európai Únió teljes jogú tagállama (2004), ez a politikai törekvés – immáron több évtizeddel az ún. rendszerváltás után – konkréten az egyes kormányok ún. felzárkóztatási terveiben öltött testet, tételesen előírt, elérendő kvantifikált célok és globális gazdasági mutatók formájában, amelyeket kvázi a felzárkózást effektíve reprezentáló (megjelenítő) adatokként is írtak kötelezően elő, másrészt ezek – mint ilyenek – megvalósulása természetszerűleg tételesen ellenőrizhető. Magyarán: az előírások (kormány-tervek) tételes teljesítéséből kvázi „megállapítható”, hogy Magyarország globális gazdasága egy adott időintervallumban milyen mértékben zárkózott fel az Európai Únió „átlagához”, illetőleg milyen mértékben közelítettük meg a legfejlettebb országokat.
Rövid általános értékelés után majd konkréten rátérünk a felzárkóztatás bér-és jövedelem aspektusára, tekintve, hogy jelen törvénytervezetünknek szűkebb értelemben itt és most, csak ez a tárgya.
Az ún. rendszerváltás minden tekintetben felemás módon zajlott le. Politikai értelemben is megállapítható, hogy túl sok függetlenségről (kapitalizáció, privatizáció, piacliberalizáció, NATO-és EU-belépés) mondtunk le nagyjából olyan „előnyökért”, amelyek mibenléte legalábbis megkérdőjelezhető; súlyosabb megítéléssel – utólag – minimum jóindulatú naívitásnak, maximum szándékos félrevezetésnek és félretájékoztatásnak minősíthető, mindenesetre az események sokkal összetettebben és ellentmondásosabban valósultak meg, amint azokat az egyszeri rendszerváltó elitünk elképzelte és/vagy legalábbis szóban deklarálta, sőt, azóta is kommunikálja. Röviden: az ún. rendszerváltás még pusztán politikai értelemben is sokkal inkább a szóban virágos demokrácia-álmokat szövögető rendszerváltó elitünk személyes (karrier-) érdekeit szolgálta, mintsem a dolgozó – bérből és fizetésből élő – nép fiaiét. Ráadásul nemzeti függetlenségünk (ön)feladása – a legfontosabb politikai és gazdasági döntések Brüsszelbe vagy New Yorkba delegálása - nemhogy csökkentette volna az adminisztráció, illetve az állami költségvetés „rezsi”-költségeit, hanem ellenkezőleg: jelentősen megnövelte azokat, miközben a demokrácia és a nemzetgazdaság „kvázi távirányításos” működtetése minden képzeletet felülmúlóan alulmúlta/alulmúlja a korábbi rendszer „hatékonyságát”.
Mármost ami a rendszerváltás tisztán gazdasági – van ilyen? – „eredményeit” vagy megvalósult előnyeit illeti, ilyenek nincsenek.
A magyar nép ma, 2012-ben az 1969-es életszínvonalon él.
Az alábbiakban részletesen kifejtjük, miben is áll az ún. „felzárkóztatás”, illetve a hangzatos tervek ellenére, sajnos, mi a valóság.
Az a valóság ugyanis, hogy a Kormány gazdasági felzárkóztatási elképzelései – kezdettől fogva – kizárólag az állam működésének az ún. maastrichti kritériumokhoz igazodó megfelelését célozzák meg; azt az eredeti (és a mi számunkra máig változatlanul legfontosabb!) célt, hogy a magyar ember végre azonos munkáért azonos bért kaphasson és ezáltal életszínvonalában felzárkózhassék, mondjuk (nem minden él nélkül!) a német munkás életszínvonalához, nos erről már álmodozni sem mernek. Sőt, erről a célról már a futurológusok is lemondtak, és száműzték a politikai science fiction birodalmába.
De nézzük, mi is történt, mi a gazdasági valóság, ami ide vezetett?
Magyarország 1990-ben – a leköszönő kommunista rendszer utolsó pillanataiban „előtalált” - 22,5 milliárd USD „hendikeppel”, azaz államadóssággal kezdhette meg működését, mint „független” állam. Mitől független ország az, amelynek ekkora adóssága van? Később kiderült (megtanultuk): a „saját” Nemzeti Bank-jától. (Ti. valódi és független magyar pénzt nem bocsáthat ki, csak méregdrága külföldi hitelek forintosított derivatíváit kezelheti, „folyósíthatja”.) Az államadósság jogfolytonos szolgálatának felvállalásáról szóló tárgyalások során a Világbank szakértői felbecsülték a magyar nemzeti termelőtőke értékét, amelyet 80-100 milliárd USD-ben határoztak meg. A vagyon és az adósság értékének összevetése szülte a pragmatikus „antalli ötletet”, miszerint az állam adjon el annyi tőkét, amennyi az államadósság maradéktalan kifizetését fedezi, sőt, értékesítsen még úgy 20-30 milliárd USD-nyit, amely privatizációs bevételt a nemzetközi piacok újra felépítésére, a produktív termelés piaci diverzifikációjára, állami beruházások finanszírozására és szociális juttatások megvalósítására kívánták felhasználni. A grandiózus antalli idea szülte a gyakorlatban az Állami Vagyonügynökség azonnali felállítását, majd – 1993-ig privatizációs törvény nélkül! - az állami vagyon privatizációjának kampányszerű beindítását. Sem a honatyákat, sem a Kormány tagjait, sem az ÁVÜ munkatársait egyáltalán nem zavarta, hogy miközben az állam „nagyvonalúan” felvállalta az államadósság jogfolytonos szolgálatát – vagyis visszamenőleg legitimálta a kommunista államadósságot! -, aközben arra a nemzeti termelőtőkére tette rá az egyáltalán nem jellépes jelzálogot, amelyet még a volt kommunista állam társadalmi (vö. TT), össznépi tulajdonként deklarált, sőt, nem átallotta évtizedekig azzal a mákonnyal hitegetni a dolgozó népet, miszerint azért kell évtizedekig a nyugati reálbér ötödéért-tizedéért dolgozniuk, hogy Magyarország – a fogyasztási ráta rovására, kirívóan magas szinten tartva a felhalmozási rátát - a „fejlődés” konkurenciaharcában mielőbb utolérhesse (vö. mai „felzárkóztatási kormányprogramok”!), majd persze le is hagyhassa a legfejlettebb tőkés országokat. Magyarán: azzal etették meg a magyar népet, hogy a kommunista éhbér lenne a felzárkózásunk záloga. Ami már akkor sem volt igaz.
Antall elképzelései rendre csődöt mondtak.
Saját maga szentül, rendületlenül hitte, s ez a teljesen alaptalan „hite” valamennyi munkatársára átsugárzott, hogy a külföldi tőke karitatív jószándékkal jön Magyarországra. Szinte teljesen önzetlenül hozzák majd minden saját high-technológiájukat Magyarországra, hogy ezt a sokat szenvedett „bennszülött” népet mihamarébb megtaníthassák a korszerű termelés fortélyaira, és a magyar termelőtőkét készpénz-injekcióikkal (ez volt a vegyesvállalat-alapítás leggyakoribb „képlete”: magyar vagyon + külföldi készpénz = multinacionális többségi tulajdonú tőkés részvénytársaság) felerősítsék, képessé tegyék a nemzetközi piaci helytállásra. Ez a naív-idealista illúzió csak akkor foszlott szerteszét, de akkor már nem lehetett az elindított lavinát (értsd: privatizációt) leállítani, amikor az első fecskékről, majd aztán az összes többiről is kiderült: a lepusztult magyar termelővagyont kizárólag azért vették meg könyvi értéken, ami a valóságos piaci érték tört részét tette ki, hogy ezáltal, mint trójai faló révén a – sokszor világhírű - magyar termékek teljes nemzetközi és belföldi piacaihoz (is) maradéktalanul hozzájussanak. Amikor a hazai termelés és a kapacitások leépítése hamar megtörtént, elbocsátották a dolgozókat, a piacot pedig elárasztották saját (német, olasz, francia, stb.) termékeikkel, nem egyszer a magyar eredetihez képest 4-5-szörös áron. Másfél-millió munkahely veszett így el, vele minden magyar nemzeti profittermelés lehetősége, valamikori esélye. Mert ez a legsúlyosabb következmény, ez a lényeg, amire akkor tudatosan szintén senki nem számított. Hogy amikor eladják a magyar termelőtőkét, akkor az adósság akármikori visszafizethetőségének minden esélyét végleg felszámolják. Sőt, a mai magyar kormány még ma is szentül hiszi, vallja, terjeszti, mint egyetlen üdvözítő ideát, hogy az államadósság visszafizethető. Nézzük a tényeket. Az állami vagyon kampányszerű privatizációja nagyjából 1996-1998-ra befejeződött. Ennek során a magyar termelőtőke – amelyről 1990-ben még tételes leltár sem készült! – 80-90 %-a multinacionális tulajdonná vált. Megszűnt mintegy másfél-millió magyar munkahely, melyet azóta sem pótolt „vissza” egyetlen magyar kormány sem. Nyilvánvaló – és minden pénzügyi-statisztikai adat is ezt támasztja alá -, hogy a multinacionális cégek az elmúlt 22 év során realizált profitjukat javarészt repatriálták (ezért jöttek ide), a haszonból így semennyi nem szolgálta sem a munkahelyteremtést, sem a magyar adósság visszafizetését, sem a dolgozók életszínvonalának felzárkóztatását a nyugat-európai szinthez. Miközben a multik minden Magyarországon realizált profitjukat – a produktív termelésbe történő visszaforgatás helyett – készpénzben kiviszik az országból, addig minden jelentősebb beruházásuk milliárdos (magyar) állami támogatásban és/vagy adókedvezményben részesül, ún. „munkahelyteremtés” címén. Drábik János, Bogár László és Boros Imre becslései (pl. Echo tévé) szerint 1990 óta évi növekvő összegű „sarc” hagyja el az országot, ami cca. 10-12 milliárd USD/év összegről 22 év alatt évi 30-40 milliárd USD/év összegre nőtt (tehető). Ez részben hitelkamat, részben profit. Itt kell megemlítenünk – a fizetési mérlegünket effektíve rontó hatáson felül – két súlyos következményt. Az egyik: az ún. tőketartozás, a másik pedig a kamatrabszolgaság. Magyarország az „állami” vagyon kampányszerű privatizációja során lényegében minden profittermelő portfolióját privatizálta. Ez nálunk vagy azt jelentette, hogy a zsírosabb falatokat még az ún. „spontán privatizáció” során, lényegében térítés nélkül magáévá tette az ún. reformkommunista pénzügyi elit, így lett a volt kommunista funkcionáriusokból nagytőkés; vagy azt, hogy a termelőtőke különböző részegységeit (gyárakat, üzemeket, ingatlanokat, közszolgáltatókat, stb.) mondvacsinált tenderek keretében, átlag 10 %-os értéken eladták a vevőként jelentkező „tőkés befektetőnek”, aki általában a nemzetközi karvalytőke, „jobb esetben” valamely multi reprezentánsaként, konkrét igényekkel lépett fel. Az esetek többségében mindkétfajta privatizáció azonos – nem várt – „eredménynyel” járt: a privatizált vagyont felélték, felszámolták, elkótyavetyélték. A munkahelyek megszűntek, a piac a multiké lett. A hagyományos jó magyar termékek helyébe a multik külföldön előállított termékei léptek, sokszor 4-5-szörös áron, ami az inflációs folyamatokat is tovább rontotta, gyorsította. Minden nemzetgazdaság egészséges működésének alapfeltétele a nemzeti tőketulajdon túlsúlya, dominanciája az országban működő összes tőke arányában. Egyes szakértők az egészséges arányt 70:30, mások 80:20, megint mások ettől eltérő arányban határozzák meg; de abban egyetértenek, hogy minél erősebb egy gazdaság, annál nagyobb a „privatizáció-viselő” képessége. Magyarán: minél gazdagabb egy ország, annál zökkenőmentesebben viseli el, hogy a honi produktív termelésből származó profit bizonyos hányada külföldre vándorol. (Ebből természetesen az is következik, hogy soha nem fordult még elő, hogy egy beteg gazdaságú – vö. rendszerváltás – ország nemzetgazdaságát éppen a kampányszerű privatizáció gyógyította volna meg. Ez kb. olyan terápia, mintha az orvos egy vérszegény beteget köpölyözéssel gyógyítana.) Nálunk az arány jelenleg – a gondatlanul gáttalan privatizáció súlyos következményeként – 10:90, de legalábbis 20:80. Vagyis az egészségesnek mondott aránynak éppen a reciproka! A helyzet súlyossága könnyen belátható, ha arra gondolunk, hogy a privatizáció során éppen „az aranytojást tojó tyúkot” vágták le, megfosztva Magyarországot a növekvő államadósság jövőbeni bármikori visszafizetésének lehetőségétől. Hitelt, kölcsönt, tartozást, örökölt államadósságot visszafizetni, törleszteni ugyanis csak és kizárólag a magyar nemzeti működő tőke profitjából lehet, más forrásból nem. Az nem megoldás, ha mindig újabb hiteleket veszünk fel, romló kamat-feltételekkel, mert úgy egyrészt folyamatosan tovább nő az államadósság, másrészt az állomány fokozatosan kicserélődik a leghátrányosabb összetételűre, megnő az államkötvény-kibocsátás költsége és kamatfizetési terhe; s mivel a növekvő kamatteher mindenképpen a GDP új-érték hányadát terheli, választhatunk: vagy csökkentjük az állami költségvetés kiadásait (meddig még?), vagy az állam restrikcióval és újabb adók kivetésével (adónöveléssel) tovább koncentrálja az elsődleges jövedelmek újraelosztását, mert egyszerűen nincs más út. Amit az előző mondatban felsoroltam, az mind megtörtént, ma is ez és így zajlik, fokozódó hevességgel. Hogy miért? Azért, mert az állam nem rendelkezik (elég) profittermelő portfolióval, amelynek az új-érték előállító képessége révén finanszírozni tudná az adósságszolgálatot. A hiányzó portfoliót nevezzük az állam (az állami költségvetés) tőkeadósságának. Azt a portfoliót, ami a hanyagul kezelt és hanyagul elprivatizált állami (nemzeti) vagyon eladása miatt hiányzik, és már nem Magyarország számára termel profitot (ami a hitelképesség valós garanciája lehetne!), hanem a külföldnek. Mindezek miatt tehát nem csupán a felvett hitelek (pl. IMF, Világbank, stb.) állománya jelent növekvő adósságszolgálatot, hanem a hiányzó nemzeti vagyon értéke is. Annak a nemzeti vagyonnak, az egykori társadalmi tulajdonnak a valódi piaci értéke, amelyet az állam gondatlanságból elherdált, és amelynek a visszaszerzésére ma is csak nagyon halovány kísérleteket tesz (pl. Vízművek, Mol Rt., magánbiztosítók, stb.). Biztonsággal annyit mondhatunk, hogy pénzügyi-nemzetgazdasági értékelésben, összevetésben teljesen mindegy, hogy a jelzett évi 30-40 milliárd USD effektív hitelkamat vagy külföldi tulajdonú termelő-szolgáltató tőkehozadék (profit) formájában távozik az országból, mert mindkettőt a magyar dolgozók munkája állítja elő. Csak míg a tőke hasznát közvetlenül a külföldi tőkés tulajdonos tulajdonítja el a dolgozó emberektől, addig a hitelkamatok fedezetét (adósságszolgálat) az állam adóprés és restrikció formájában tulajdonítja el, amikor pl. a beszedett személyi jövedelemadónkat szinte már másnap el is utalja – oda. A teljes adósságszolgálat tehát egyrészt a készpénz-hitelek (pl. IMF) kamatszolgálata (és törlesztése), másrészt az ún. tőkeadósság adott évben megtermelt és a tőkés tulajdonosok által repatriált profitja. A két adósság (hitel + tőke) együtt nagyjából 400 millárd USD-re rúg, amelynek az éves hozadéka (kamat + profit) kb. 30-40 milliárd USD (átlag 8-10 %-os profitráta); és ez az a (nagyon) hiányzó összeg, amelyet a külföld minden évben kivon Magyarországról, és amely összeget effektíve a magyar dolgozók és nyugdíjasok zsebéből vesznek ki, de persze ez a kb. 8000 milliárd forint a magyar állami költségvetésből is (nagyon) hiányzik.
Ennél alig több a büdzsé éves hiánya…
Meg kell még jegyeznem, hogy ez a gátlástalan értékkivonás egyrészt a kapitalizmus hamis pénz-értéktörvényén alapul, miszerint a tőke is hozzájárul az új érték (vö. a GDP jövedelemrésze, vagyis a GNP), holott minden új érték a dolgozó ember két keze (és esze) munkájából származik. A pénz csak egy önmagában értéktelen számjel, amit a bankár-hatalmasok skrupulusok nélkül ráírnak egy kreált/manipulált számlára, vagy elektronikus jelként „terjed” egyik számítógépről a másikra. Másrészt a kapitalizmus úgy 160 éve tért rá arra az útra, amely az elmúlt 50-60 évben teljesedett csak ki, amelyben a jövőt (mindenkiét) már többszörösen eladták és megvették (mindig ugyanazok), és amelyben a pénz derivatíváival folytatott eszeveszett spekuláció és gátlástalan profithajsza az uralkodó. Azért találták ki és „fogadtatták el” a tömegekkel, hogy a pénztőke is hozzájárul az értékteremtéshez, mert minden értéket a dolgozó tömegek munkája állít elő, ezért ezt az értéket „valahogyan” el kell tőlük venni, az elsajátítás „egyezményes és demokratikus” módja pedig, hogy cserébe a dolgozók által előállított használati értékekért játékpénzzel (Drábik János megfogalmazása) fizetnek, amelynek – mint láttuk – semmi értéke nincs. Mert ez a játékpénz nemcsak értéktelen, de fedezetlen is. Az égvilágon semmi nem áll mögötte, csak a nemzetállamoktól idejekorán elbitorolt (vö. MNB függetlensége) bankjegy-kibocsátási monopólium. „Adjátok a kezembe egy ország pénzügyeit, és már nem érdekel, kik hozzák a törvényeket.” – szól a máig érvényes axióma (Mayer Amschel Rothschild), és minden ennek alárendelve is történik. Ez a mai nemzetközi és valódi nemzetállamok nélküli kapitalizmus gyakorlati alaptörvénye. Hogy a nemzetállam bankja (értsd: az MNB) nem bocsáthat ki önállóan és függetlenül pénzt a nemzetállam szuverén szükségleteire, hanem állandó hitelfelvételre és adósságszolgálatra kötelezik, azért, hogy megvalósulhasson az egyébként képtelen és irracionális globális tranzakció, melynek révén a dolgozók tömegei és nemzeti kormányaik önként és dalolva átadják munkájuk minden értékes gyümölcsét a bankár-hatalmasoknak, akik cserébe játékpénzzel fizetnek. Mert a játékpénzzel csak ők rendelkeznek, és ők csak játékpénzzel rendelkeznek, amivel viszont korlátlan hatalmat lehet(ett) vásárolni.
Említettem, hogy a másik rettenetes következmény a kamatrabszolgaság, ugyanis a mai kormányszintű „munkahelyteremtés” konzerválja a „minimálbérért bedolgozó” státuszt, vagyis – népszerű nevén - a kamatrabszolgaságot (néhai Gidai Erzsébet megfogalmazása). A rendszerváltás utáni mindenkori kormányok – miután a nemzeti termelőtőkét a privatizáció során elherdálták, nemzeti ipar, kereskedelem és lassan mezőgazdaság híján mi mást is tehetnének? – minden költségvetési évben súlyos (tíz)milliárdokat fordítanak arra, persze az adófizetők pénzéből, hogy munkahelyeket „teremtsenek”, a rosszul „bevált” közvetett módon, vagyis milliárdos támogatásokat, szubvenciókat és adókedvezményeket juttatnak multinacionális cégeknek magyarországi beruházásaikhoz. Miniszterelnökeink extatikus üdvrivalgással sietnek a „gyáravatóra”, amikor valahol Kiskunbürgözdön üzembe helyezhetnek egy újabb autóipari vagy elektronikai leányvállalatot, gyáregységet, néhány-száz honi munkavállalóval. Akik nagyjából minimálbérért végezhetnek megalázó betanított bedolgozói munkát, hogy – tovább fokozva Magyarország eladósítását és az országos nyomort – megszaporítsák a gyarmattartó pénzhatalom már most is horribilis profitját, s így még tovább növeljék a különbséget gazdagok és szegények között. Noha ez a gazdaságpolitikai „kormány-koncepció” ezer sebből vérzik, s nyilvánvalóan „önkéntesen” rendezi birkasorba a magyar munkavállalókat – hiszen velük fizettetik meg kizsákmányolásuk fokozásának anyagi feltételeit! -, egy alapvető szempontból valóságos ős-ostobaságról tanúskodik, ami már szinte tudatos provokáció. Nem érti a Kormány – nincsenek szakemberei? -, hogy a multinacionális tőke-tulajdon, az államilag is támogatott pótlólagos beruházás nemzetgazdasági szempontból ugyanúgy viselkedik, mint a felvett (pl. IMF-) készpénzhitel? Nem érti meg a Kormány, hogy nemzetgazdasági szempontból nincs különbség adósságszolgálat és profitkiáramlás között? Nem érti a Kormány, hogy a multinacionális tőke/tulajdonlás támogatása tovább mélyíti a szakadékot, és felzárkózás helyett Magyarország – mind a technológiai fejlettség, mind az emberi életminőség terén - egyre inkább lemarad az Európai Únió vezető országaitól? Nem érti a Kormány, hogy álnaív „munkahelyteremtésével” csak tovább fokozza a Magyarországról kiáramló új érték, a profit tömegét, és ezzel nemhogy csökkentené az eladósodást, de fokozza azt? Nem érti a Kormány, hogy államadósságot csökkenteni csak nemzetgazdasági új értékből (profitból) lehet? Vagy az lenne a Kormány fixa ideája, hogy a minimálbérrel foglalkoztatott pótlólagos (be)dolgozók befizetett személyi jövedelemadójából és/vagy fogyasztásuk általános forgalmi adójából fizeti vissza az egyébként aritmetikailag is visszafizethetetlenné duzzadt államadósságot?
A kamatrabszolgaság meghatározás nem egy hangzatos populista szóvirág, hanem azt a valóságos társadalmi viszonyt fejezi ki, hogy ti. a kamatrabszolga a társadalomnak az a reményteli jövő/kilátások nélküli páriája, aki a kamatos-kamat intézményének haláláig foglyul ejtett rabja, rabszolgája. Az a társadalom, amelyik mindenestül beleesett az adósságcsapdába, és amelyiknek minden erőfeszítését kimeríti, hogy szorgos kapálózással valahogy kikecmeregjen az adósság-spirál őrvényéből, vagy ha nem is képes abból kikecmeregni, de legalább a fejét a felszínen tartva ideig-óráig levegőhöz jusson, nos, az ilyen társadalom a kollapszus bizonyos fázisában szükségszerűen eljut arra a pontra, hogy többé már nem képes életképes egyedeket, valamint alkalmas vezetőket magából „kitermelni”, csak újabb kamat-rabszolgákat. Az a társadalom, amelynek egyetlen valós célja az államadósság-szolgálata, az halálosan beteg társadalom; minden normális (élet)tevékenységét, funkcióját lebénítja a kamatos-kamat intézménye, amely láthatatlan-kibogozhatatlan hálóként feszül rá mindenre, és csírájában elfojtja az alkotó gondolatot is, mielőtt megszülethetett volna.
|