Magyarorszg vagyon-s zletrtke
2005.03.16. 16:56
Magyarorszg vagyon-s zletrtke
Miutn immr az egsz orszg - rszenknt s egszben - kiad s elad, st, nagyjbl mr mindenestl el is van adva: ppen ideje felmrnnk, mennyit is rhet zleti szempontbl ma "a Magyarorszg fednev komplex vllalkozs", klns tekintettel az 1989. ta elszenvedett jelents rtkvesztsre.
A vagyon, vagy az zleti vllalkozs piaci rtke A kapitalizmusban brmely vagyontrgy (eszkz, naturlia, stb.) vagy egy zleti vllalkozs pnzben kifejezett rtke mindig pp annyi, amennyirt az adott id-pontban a "szabad" piacon eladhat. A piaci rtk nagysga pedig - tekintettel arra, hogy a javak, a kszpnztke, valamint a munkaer ra is a kereslet-knlat trvnyszersgeinek a hatsra kiegyenltdik - az eladsra knlt vagyontrgy vagy zleti vllalkozs profit-termel kpessgtl fgg. Ennek megfelelen az zleti rtk az eladni kvnt zleti vllalkozs (vagyon-trgy, mkd tke, rszvnyek, zletrsz, stb.) ltal 6-8 v alatt megtermelhet profit-tmeg jelenrtkre diszkontlt sszegvel egyenl.
A pnz, a tzsde-gynkk nemzetkzi s nemzetek feletti uralma Mint ismeretes: a kommunizmusnak a marxi-lenini tanok szerinti ksrlete mint-egy 70 vnyi knlds utn vgleg kudarcot vallott, - a "szocialista vilgrendszer" ltvnyos, m rvid agnit kveten gazdasgilag s politikailag egyszer csak sszeomlott. Marx ugyan nem tvedett a vilg nemzetkziv vlst illeten, - viszont sajnos a vilg proletrjai helyett a vilg tksei egyesltek. Ezt kveten aztn gyorsan kialakult az a multinacionlis tks-, s az a globlis szupranacionlis pnzgyi-s mdiahatalom, amely - flig-meddig mg rejtve, m teljesen leplezetlenl! - befolysolja a vilg trtnseit, s szorosan rajta tartja a hvelykujjt a meghatroz pnzgyi folyamatok s eszme-ramlatok pulzusn. Oly korban lnk, amikor a pnz hatalma - a Stn uralma - tnylegesen nemzet-kziv vlt, minden eladhat s brmi megvehet. Oly korban lnk, amelyben orszgokat adnak el s vesznek meg bagrt, majd sanda tekintet nemzetkzi tzsde-gynkk (vagy vilgbank-vezrek) "neveznek ki" - tmeges mdia-agymoss tjn - gyarmati helytartkat.
Az j pnzgyi fikcik, a spekulci; - az illuzionistk hatalomtvtele Korunkban a pnz - mint a szupranacionlis hatalom "kovsza" - azrt is kpes szinte tkletesen konzervlni a legutols politikai-terleti leoszts (Jalta) er-viszonyait, mert a fiktv rtk (tke-)mozgsok mr nagysgrendileg tlnttek a valsgos rtkeket ltrehoz termel folyamatokon. A termszetes rtktermel tnyezk (a mezgazdasg, az ipar, az infrastruktra) elvesztettk meghatroz jelentsgket; - a vilg folyst immron a nemzetkzi pnzgyi illuzionistk, zsonglrk s akrobatk fikcii s kitalcii, grandizus trkkjei szablyozzk. Bvszeink nhny vtizede fokozatosan rjttek, hogy szmukra risi anyag-megtakartssal s minden tren cskken energia-befektetssel jr, ha az ltaluk kitallt egyre jabb pnzgyi absztrakcik, fikcik uralmt erltetik r a vilgra, - vagyis kzvetett mdszerekkel operlnak, ahelyett, hogy kzvetlenl a termel folyamatokat szerveznk s irnytank. Elgnek bizonyult nhny csepp ecet egy hordnyi aranyl-tiszta, zamatos borba, s mintegy gombnyomsra megrlt az egsz vilg. Nem szorul klnsebb magyarzatra, hogy a legltalnosabb fikci egy gyjt-fogalom, melyben minden anyagi ltez az eredeti lnyegt elvesztve felolddik: a pnz rtke. A paprpnznek, s a pnzrmnek ugyanis valdi rtke nincs. A pnzt - mint ltalnos egyenrtkest - az emberisg a kereskedelmi forgalom le-bonyoltsnak megknnytse rdekben, technikai eszkzknt "tallta fel". A klasszikus kapitalizmusban minden pnzsszeg mgtt a vele azonos rtk ru-vagy aranyfedezet llt. Az ru-s pnzviszonyok rohamos fejldse azonban a ksbbiekben az nll banktke kialakulshoz vezetett. Ezzel a pnz szelleme vgkpp kiszabadult a palackbl; a pnz mint fikci, nll letre kelt. Az n-llsult banktke - mint sajt jstet "tallmnyait" - elkezdte magbl ontani az egyre jabb fikcikat, gy vlt valsgos ltezv: a hitel, a vlt, az rtk-paprok, a rszvny, a klnbz ktvnyek fogalma. Valamennyien a pnz des gyermekei: hiszen mestersges, korbban nem ltezett viszonyok ltrehozsnak lehetsgt teremtettk meg erszakos ton, a pnz senki ltal nem ellenrizhet s nem is ellenrztt hatalma ltal. A kamat s az rfolyamnyeresg - mint jabb, mvi jvedelemforrsok - meg-jelense, rdek-centrumm vlsa lehetv tette olyan komplex tranzakcik le-bonyoltst, mint pl. a felttelezett jvbeli nyeresg, mint zletrtk knnyed adsvtele. A jv eladsa tjn megkezddtt a jv elre fellse is. Az jonnan felfedezett, bevezetett pnz-fikcik ltalnos elterjesztse s globlis mkdtetse cljbl - st, a fikcik piacnak nagyon is valsgos sznterl! - a multik sietve ltrehoztk a nemzeti tzsdket, illetleg a nemzetkzi tzsdt. Ez a fikcis tzsde a pnzgyi zsonglrk, a brkerek (alkuszok) porondja, trapza s hlja, - otthona, munkahelye s boszorknykonyhja egyben. Mint tudjuk: a vagyon, a portfoli a profit-szerzs, a "pnz-csinls" legfontosabb felttele s tnyezje. Ugyanakkor a vagyon, a tke nem ms, mint akkumullt s befektetett pnz. m ez a vagyon s pnz eredetileg termel-rtkteremt munka-folyamatokbl, hasznos tevkenysgekbl, termszetes ton keletkezett. Ma mr azonban a vilg-pnz, a vilg pnznek dnt hnyada nem termszetes rtk-termel folyamatokbl szrmazik, hanem javarszben tzsdei spekulcikbl... A vilgpnz - br a kitntetett szerepe jra meg jra meginogni ltszik - ma is az amerikai dollr. Nem vletlen egybeess, hogy a vilg legeladsodottabb llama az USA, amely - a valutjnak pnz-trtnetileg kialakult nemzetkzi monopol-helyzett kihasznlva - gyorsan rtktelened, fedezetlen pnzvel folyamatosan tlduzzasztja a vilg pnzpiacait. Ez is tudatos pnz-technikai spekulci! A pnz: a vgskig koncentrlt, korltlan hatalom fedezete Ma mr a felhgult pnznek teht nincsen megfelel ru-s/vagy arany-fedezete, hiszen jobbra nem termel munka, nem termels ll mgtte, hanem fikcikkal folytatott tzsdei spekulci, ami a multi-s szupranacionlis brkerek, kozmo-polita dzsentrik kifinomult krtyajtka a hatalomrt. Az nllsult pnz ltszlag nmaga okv - causa sui -, s minden jlt, illetve boldogsg egyedli forrsv "ntte ki magt". ppen ezltal vlt - mint a leg-hamisabb stt erk koncentrtuma - korunk legslyosabb trtnelmi-filozfiai problmjv is. Marx Kroly vilga minden tekintetben feje tetejre llt! A pnz mgtt nincs munka, a vagyon mgtt nincs termels. A pnznek nincs fedezete, nincs is szksge r, mert: az elszabadult, nllsult pnz vlt minden hatalom fedezetv. Az gyes nemzetkzi tzsde-gynkk becsapjk az gymond’ leg-nagyobb terleti-politikai hatalmak, a nemzetllamok ostoba s magatehetetlen kormnyait, hogy utna az ebl szerzett rfolyam-nyeresggel ms kormnyokat, ms terleteket vsroljanak meg. Mikzben a jl ltztt, megfontolt tekintet llam-s kormnyfk a nemzetkzi gazdasgi s politikai integrci perem-feltteleirl egyeztetnek, mg egsz nap mosolygs jattolsoktl hangosak mindegyik csatornn a televzis hrmsorok, - akzben komplett orszgok ads-vtele folyik a nemzetkzi tzsdn...
Az rtkbecsls sorn alkalmazott absztrakcik, rtelmezsek Gondolom, az elzekbl elg vilgoss vlt, hogy napjainkban a pnzgyi vilg mg sokkal inkbb sszeszklt, mint a fizikai. A mi orszgunk - s jelentsge! - is ktsgbeejten sszezsugorodott. Magyarorszg gazdasgt nmi absztrakcival - akrcsak egy zleti vllalkozst - egy input-output modellknt foghatjuk fel, melyben a bemeneti oldalon a nemzet-gazdasg termelsi tnyezi llnak, s a kimeneti oldalt a gazdasgi tevkenysg nett hozama kpviseli. A bemutatand mrlegmodell fellltsa s mkdtetse rdekben absztrakcival s egyszerstssel lnk, amikor a fldet, a termfldet s a termszeti kincseket lland adottsgnak tekintjk. A fldet - noha az egyik, s ha nem a legfontosabb termelsi tnyeznek tartjuk! - mgsem szerepeltetjk a nemzetgazdasg mkd tkjnek rszelemeknt, teht semmilyen szmszer rtkkel nem kpviseltetjk a felttelezett vagyonmrlegben, illetve annak vltozsaiban. Ennek tbb alapos oka is van. Egy: a fld valsgos piaci rtke - klnsen egy egsz orszg esetben! - nem ismerhet pontosan sem 1989-ben, sem 1996-ban. Kett: ha a mrlegben a fldet is rtkkel szerepeltetnnk, akkor az rtk, s/vagy annak a vltozsa nem lehetne mentes valamilyen nemkvnatos szubjektivitstl. Hrom: a vizsglt id-intervallumban termfld jelents mennyisgben klfldiek rszre (szerencsre!) mg nem kerlt rtkestsre, - ezrt a mrleg vltozsai szempontjbl a fld-rtk mint eszkz, vagy mkd tke-sszetev lnyegben indifferens. Ngy: a fld, a termfld, az anyafld, az orszg fldje ("hol srjaink domborulnak"!), szimbolikus rtelemben a haza (!) rtke pnzben egybknt is kifejezhetetlen, mrhetetlen nagysg, - ezrt a fld igazbl nem is lehet elad. A modellemben szerepeltetett globlis nemzetgazdasgi mrleg-adatok becslt sszegek, sszevont rtkek; ami annyit tesz, hogy a felvett adatok pontos rtke ebben a konstellciban nem ismeretes, s/vagy nem is ismerhet meg. Nemzet-gazdasgi statisztikai, de teljes tjkoztatsi rendszernk rklt hibja, hogy - az llampolgrok hiteles informlsa helyett - ma is mg mindig csak a kdstst tekinti f feladatnak. A tjkoztats mindentt a mindenkori hatalom rdekeinek alrendelve mkdik, - de legfkppen gy van ez a totalitrius (vagyis bolsevik-tpus) rendszerekben. A hatalom szempontjbl az az idelis valsg-kp, amit a szigoran manipullt tjkoztatson keresztl lttatni enged sajt magbl s a tevkenysgbl. A globlis kzgazdasgi s pnzgyi tmegtjkoztats vezr-elve vltozatlanul ma is az, nehogy a nptmegek vletlenl is meglthassk a ftl az erdt. A dezinformls lnyege, hogy a fontos s tfog, valdi adatokat vagy egyltaln nem, vagy csak tkletesen sszezavart konstellciban szabad kzlni - ugyanakkor el kell rasztani az olvaskznsget mindenfle felesleges s rtktelen rszismerettel, melyek majd "eredmnyesen betemetik a tudatt". Ennek jegyben az INTERNET-hlzaton keresztl pillanatok alatt megtudhatjuk a belga szvnk vrhat tlagos letkort, Claudia Schiffer frfi-ideljnak legfontosabb test-mreteit, - viszont sehonnan sem ismerhetjk meg a magyar nemzetgazdasg korszakos mkdsnek szintetikus mutatit, a vltozsok fbb tendenciit s uralkod irnyt. A jelenlegi vilg-korszakra egybknt is ltalnosan jellemz a szakbarbrsg, az lltlagos szakrtk, az egybknt teljesen tlettelen specialistk uralma... Brmikor tallhatsz orvost, hogy lzerrel leoperlja a szemlcsdet, vagy a tyk-szemedet, - de sokszor hnapokig, ha nem egy leten t kereshetsz belgygyszt remnytelenl valamilyen, viszonylag egyszernek ltsz, m sszetettebb tnet-egyttes okainak a sikeres megfejtsre. gy van ez a knyvvizsglattal, a lnyegi pnzgyi-vagyoni folyamatok elemz feltrsval is. Hites knyvszakrtk szzai "szmlljk, leltrozzk, auditljk, stb." lelkesen, hatalmas pnzekrt alapveten zavaros, de - a j g tudja, mitl - jvedelmez vllalkozsok kszletben a gem-kapcsokat, a rajz-szegeket, a manyag-tipliket, a ceruza-belet, a cip-pertliket, stb., mikzben a magyar nemzetgazdasg legfontosabb pnzgyi mutati senki ltal sem vizsglva, mlyreplsben zuhannak al! Az alant kvetkez mrleg-modell adatai gy ht - egyttes hozzfrhetetlensgk miatt - javarszt becslt adatok. m csupn a pontos, "hivatalos" adatok hozz-frhetetlenek; - a nem hivatalos szmok, a kzelt rtkek minden esetben jl megbecslhetk vagy eleve kzismertek, publikltak. A becslseim pontatlansga jval a trsi hatron bell van, ami teht az "adatok mkd kpessge" szem-pontjbl el is hanyagolhat. A jelen absztrakci, a fellltott modell jszersge ppen abban rejlik, hogy eddig napvilgot nem ltott gondolatmeneteket indt el, valamint lnyeglt gondolkodsra serkent. Mint majd ltjuk: olyan krdseket is felvet, melyekre a valamilyen vlasz megadsa napjainkban mr elkerlhetetlen.
Magyarorszg nemzetgazdasga globlis mrlegnek vltozsai
Mindenekeltt meghatrozzuk az egyes mrleg-sorok adat-tartalmt.
Eszkzk Fld: termfld, anyafld, hegy-vlgy-vz, pusztasg, - adottsg rtk nlkl. Trgyi eszkzk: ptmnyek, gpek, berendezsek, jrmvek, infrastruktra, fogyeszkzk, kszletek. Kintlvsgek: a valutban kifejezett sszeg, mellyel ms orszgok gazdasga tartozik neknk (hitelek, klcsnk, stb., - USD-ben). Valutatartalk: a nemzetgazdasg konvertibilis valuta-kszlete (USD-ben).
Forrsok Sajt tke: a magyar tulajdonban lv mkd tke rtke. Vesztesg: a nemzetgazdasg foly fizetsi mrlegnek deficitje (USD-ben). Brutt adssg: a magyar nemzetgazdasg brutt hitel-, vagy klcsntartozsa brmely klfldi hitelezvel (Vilgbank, IMF, stb.) szemben. (Nett adssg = a brutt adssg s a kintlvsgek klnbzete.)
foly rakon s rfolyamon, - millird USD-ben --------------------------------------------------------------------------------------------------- Megnevezs 1989. 1994. 1996. 1998. (extrapollt) --------------------------------------------------------------------------------------------------- Eszkzk - fld - - - - - trgyi eszkzk 70 40 22 16 - kintlvsgek 12 15 18 20 - valuta-tartalk 2 7 10 12 --------------------------------------------------------------------------------------------------- Eszkzk sszesen: 84 62 50 48 --------------------------------------------------------------------------------------------------- Forrsok - sajt tke 60 33 15 7 - vesztesg 4 4 2 3 - brutt adssg 20 25 33 38 --------------------------------------------------------------------------------------------------- Forrsok sszesen: 84 62 50 48 --------------------------------------------------------------------------------------------------- A tblzat szmadataibl leszrhet elsdleges megllaptsok: A trgyi eszkzk dollr-rtke - egyrszt a privatizci, msrszt az inflci kvetkeztben - folyamatosan cskken, teht nulla fel konvergl. A folyamat elmleti legvgn gyakorlatilag mr semmink nem lesz (csak a puszta fld). A sajt tke fedezett mindenekeltt (termszetben) a trgyi eszkzk jelentik. Az adatsorokat egymssal sszevetve kitnik, hogy a trgyi eszkzk rtke ltszlag "relatve tln" a forrs-rtken, vagyis trgyi eszkzeink az inflcin tl is fokozd temben rtktelenednek. A trgyi eszkzeink teht korbban a piaci relrtkkhz kpest tl voltak rtkelve. Ez egyben azt is jelenti, hogy sajt, cskken mennyisg trgyi eszkzeink mrleg szerinti rtke nvekv hnyadban nem vals, hanem fiktv. Ez a vagyonveszts bels lnyege is. A kintlvsgeink rtke - legalbbis a hivatalos deklarcik szintjn! - csupn a brutt s a nett kls llamadssg klnbsgeknt rtelmezend. Persze nem rtana egyszer tteles elemzssel rszletesebben is feltrni, - hogy mely orszgok, mita, milyen sszegekkel, s fleg mirt is tartoznak neknk. Ez legalbb olyan rdekes s fontos lehet, mint a sajt tartozsaink rszletezse. A listk nyilvnossgra hozatalig csupn remlhetjk, hogy immr szabad s fggetlen, rohamosan kapitalizld orszgunk llama - legalbbis 1990. ta - szaktott a korbbi gyakorlattal, s mr nem nyjt jelentsebb sszeg dollr-hiteleket n. fejld (gyarmati, flgyarmati, poszt-szocialista, stb.) orszgok szmra. Rendkvl rvendetes lenne, ha a kintlevsgnk nemcsak hogy nem nvekedne, hanem a fbb adsaink (pl.: Oroszorszg) vgre ki is egyenltenk vtizedes tartozsaikat. A valuta-tartalkaink sszege "drmai temben" nvekszik, ami egyrszt a privatizcis bevtelek kvetkezmnye, msrszt a "takarkos gazdlkods" eredmnye. Ugyanakkor teljesen nem rthet meg, hogy a valuta-bevtelek s megtakartsok jelents rsze mirt "vndorol" szinte automatikusan a valuta-tartalkba. A valuta-tartalkok kvzi-ncl nvelse helyett ugyanis pldul cskkenthetnnk - a kls llamadssgot is. Amennyiben az llami vagyon privatizcija, a klfldiek hazai befektetseinek forszrozsa tnyleg a kls llamadssg cskkentst clozza, tnylegesen mirt a tartalkok nvelse folyik? Mirt, s kinek j az, ha a gyorstott privatizci mellett, - adssgaink s tartalkaink is, egyszerre nvekednek? Jobb idkre vrunk?! Mirt kellett oly srgsen (radsul llami profitgarancival) privatizlni pldul a stratgiai fontossg villamosenergia-gazatot, ha a privatizci bevtele a tartalkok nvelst szolglta? Milyen titokzatos dntsek ezek, s fleg kii?! Ha csak egyszer felsszint koordinlatlansgrl lenne sz, gy remnykedhetnnk: ‘egyszer csak sikerl’ Nagy Sndornak gazdasgi-stratgiai miniszterelnk-helyettess avanzslnia, - miltal a problma megolddik. Fl azonban, hogy a valdi clok s indtkok szges ellenttben llanak a deklarltakkal, amin nem segt semmilyen kinevezs... A sajt nemzeti tknk rtke rohamosan fogy, ami pedig a privatizci s az inflci egyttes hatsnak eredje. Extrapolcis becslseim szerint 1998-ban rjk el a sajt forrsok gyakorlati mlypontjt, - a magyar tulajdon portfoli (rszvnyek s zletrszek) maradvnyrtke vrhatan 1.200 millird forint krl stabilizldik. Az sszkp teljess ttele rdekben jegyzem meg, hogy 1998-ra a magyar gazdasgban mkd klfldi tulajdon tke sszrtke elri a 30-35 millird USD-t, miltal a magyar mkd tke rszesedse mindssze 17-20 %-ra cskken. A nemzetgazdasg gazdlkodsi vesztesgnek sszege 1989. s 1994. kztt rte el a maximumt, ami a fizetsi mrleg 4 millird dollros hinyban jutott kifejezsre. A Horn-kormny ezt 1994-1995-ben mg szinte ttlenl szemllte, majd 1996. mrcius 12-ikn vratlanul lecsapott a npre. A Bokros-fle - s ‘egyb vegetatv’ - csomagok rajtatsszer bevezetse nmi egyszerstssel arra az IMF-indttats ‘koncepci’-ra plt, hogy ti. a trsadalombiztosts, a szocilis juttatsok, az egszsggy s az oktats teljes kr s maradktalan sztverse, gy a kiadsok drasztikus cskkentse a fizetsi mrleg ugrsszer javulshoz vezet. Mindez gy is trtnt, - 1996-ban a nemzetgazdasg kls deficitje maximum 2 millird USD-t r el. Extrapolciim sorn azonban arra a kvetkeztetsre jutottam, hogy a kormnynak a ‘valdi’ szocialistk, a szak-szervezetek s a trsadalom felett aratott ktes rtk gyzelme pyrrhoszi; gy 1998-ra helyrell, kzel a rgi vesztesg. Lehetsges persze mg az is, hogy az egyensly ‘jra-elromlsa’ jelents privatizcis sikerek, st, nvekv valuta-tartalk mellett s ellenre kvetkezik majd be. A mrleg-modell bels sszefggsei azonnal, mg inkbb lni kezdenek, amint a szmok mgttes tartalmt - s az esznket! - kicsit megmozgatjuk. A tblzat adataibl levonhat komplex kvetkeztetsek az albbiak: Amennyiben az 1998-ra kivettett prognzis megvalsul, gy majd a 3 millird dollros fizetsi mrleghinyt kls forrsbl - jabb hitelbl! - kell ptolni. Eszerint 1998. vgre a brutt kls adssg uszkve 41 millird dollrra n. Tekintettel arra, hogy a legfontosabb mrleg-sszefggs alapjn a sajt tke rtke az sszes eszkzk (aktvk) s az idegen forrsok klnbsge, - meg-llapthatjuk, hogy a nemzetgazdasg sajt mkd tkjnek relrtke 1998. vgn nem haladja majd meg a 7 millird dollrt, ami akkor cca. 1.400 millird forint rtknek fog megfelelni. A mg mkd vagyonunk elenysz az llam adssghoz, de mg az vi GDP, vagy az llami bdzs sszeghez mrve is. A modell szerinti mrleg-fsszeg (84 - 48) cskken tendencij. Ez mg n-magban is ‘rdgi’ krre utal, - egy olyan sszeomlban lv gazdasg kpt mutatja, amelyben a legfbb eszkz s a legfbb vgcl egyarnt a restrikci. A folyamatos zsugorods legkesebb bizonytka a sajt tke egyre cskken rtke. Tz v leforgsa alatt (1989-1998) a sajt tke rtke 60 millird USD-rl 7 millird USD-re cskken; vagyis ma mr csupn a rendszervltozskor rendelkezsnkre llt vagyon trtrsze, mindssze 11,7 %-a a mink. A tbbit meglovastottk, elprivatizltk, lenyltk, a vagyonunk eltnt. 1990-ben sajt vagyonunk rtkbl (60 Mrd USD) kifizethettk volna minden adssgunkat (24 Mrd USD), s mg maradt is volna 36 millird dollrunk. 1998-ban teljes sajt vagyonunk rtkestsbl mr a kls adssgunk egytdnek vissza-fizetsre sem futn... Nincsenek mr alternatv varicik. Mi lenne, ha...?! Mi lenne, ha 1998-ban ezer-egynhnyszz vnyi bolyongs utn jra orszgunkba tvedne a Csodaszarvas s minden gombnyomsra jra fordulna? Mi lenne, ha minden megmaradt ertartalkunkat mozgstannk, s megprblnnk vgleg megszabadulni llamadssgunk vtizedes bklyitl?! Mi lenne, ha mindennket az adssg egysszeg visszafizetsre fordtannk? - behajtannk sszes kintlvsgnket, - ebbl bevtelnk: 20 Mrd USD, - bevetnnk sszes valuta-tartalkunkat, - ami kszpnzben: 12 Mrd USD, - forgalmi ron eladnnk vagyonunkat, - ebbl bevtelnk: 7 Mrd USD. ------------------------------------------------------------------------------------------------ Vagyis - minden vagyonunkat egyszerre kszpnzz tve, s egyetlen clrt felldozva - sszessgben 39 millird USD-t fordtannk a felhalmozott kls llamadssgunk azonnali kifizetsre. Azonban mindez nem lenne elg, - mg mindig fennmaradna 2 Mrd USD kifizetetlen hitel. Ingnk s gatynk elvesztse utn mg mindig adsok maradnnk... Egyetlen jelzlogknt felajnlhat vagyontrgyunk maradt, - a puszta fld. Ne higgyk, hogy Magyarorszg fldjnek, a haznak az ingatlan-tulajdon- lapjn nincs rajta rges-rg a Szupranacionlis Fldhivatal jelzlog-jegyzete!
A lertak sszegzseknt Magyarorszg aktulis vagyoni rtkrl az albbi meg-llaptsokat tehetjk: Vagyoni rtk a mrleg-modell szerint (50-35): 15 millird USD, - Piaci-forgalmi rtk a mrleg-modell szerint (43-35): 8 millird USD.
Ugyanezek az rtkek 1998-ra - a kormnyzati ciklus vgre - prognosztizlva a kvetkezk: Vagyoni rtk a mrleg-modell szerint (48-41): 7 millird USD, - Piaci-forgalmi rtk a mrleg-modell szerint (39-41): - 2 millird USD.
Vigyzat!!! A mrleg sszefggsei szerint Magyarorszg piaci-forgalmi rtke teht a kvetkez kt v sorn vlik-vlhat negatvv. Ma mg pozitv vagyonnal s piaci forgalmi rtkkel rendelkeznk, mde az uralkod trend-vonalak meg-hosszabbtsa egyrtelmen a totlis csd fel mutat. Vagyonunk (nllsgunk) mindenestl trtn elvesztsnek az egyenes kvetkezmnye lehet az orszgunk terletre 1982-ben (ekkor lptnk be a Nemzetkzi Valutaalapba!) bejegyzett jelzlog kvzi-jogszer rvnyestse a hitelezink rszrl, - ami a szmunkra orszgunk, haznk vgleges elvesztsvel lenne egyenl... Magyarorszg mint komplex vllalkozs zleti rtke A vllalkozs zleti rtkt - gy a portfoli piaci-forgalmi rtkt - a mkdse rvn realizlhat profit jelenrtkre diszkontlt sszege hatrozza meg. A Magyarorszg "fednev" vllalkozs zleti hozadka jelenleg vi 2-4 millird dollr vesztesg (fizetsi mrlegdeficit), aminek alapjn a vllalkozs zleti-piaci rtke zr. Minden egyes klfldi, szakmai s pnzgyi (termel, vagy "karvaly") befektet szabadon eldntheti - el is dnti! -, hogy rdemes-e egy csd eltt ll, tartsan vesztesges vllalkozsba likvid pnzeszkzket (magyarul: cash-t) fektetni akr privatizcis portfoli-vsrls, akr tke-emels tjn. Mg az n. "zldmezs" befektetsek eszkzlse is mdfelett kockzatos.
Magyarorszg felszmolsi rtke Tegyk fel, hogy Magyarorszg egyik hitelezje vagyunk! Informciink alapjn mr hossz vek ta ismerjk - a tarts ads - Magyarorszg cskken nemzet-gazdasgi teljestmnyeit, csekly tkeerejnek s zleti morljnak folyamatos hanyatlst s teljes sztzllst, - a msfl vtizede tart vagyonveszts sszes kros kvetkezmnyt. Maradktalanul tltjuk, hogy Magyarorszgon a negatv gazdlkodsi s pnzgyi-vagyoni folyamatok ezekben az vekben vlnak vg-kpp visszafordthatatlanokk, - teht adsunk a teljes csd fel rohan. Miutn mindezt kezdettl tisztn ltjuk, - pontosan tudjuk azt is, hogy az ltalunk eredetileg nyjtott hitel (tke) sszegt soha az letben nem lthatjuk viszont. gy elljr rdeknkk vlik, hogy a kamatfizets futamidejt a vgtelenbe nyjtsuk, miltal az effektv tkevesztesg sszege - sok ven t - fokozatosan minimlisra cskkenthet. Ezenkzben persze Magyarorszg minden ltez vagyontrgyt is jelzloggal terheljk meg, hogy majd a csd tnyleges bekvetkeztekor - nyjtott hiteleink ellenben - mindezek tulajdonjoga automatikusan renk szlljon. Tegyk fel, hogy klfldi befektetk vagyunk Magyarorszgon! Rszt kvnnnk venni a magyar llami vagyon privatizcijban, gy a clunk, hogy a szmunkra kvnatos vllalkozst, zletrszt, rszesedst (ingatlant, vagyontrgyat s csd-portfolit, stb.) minl alacsonyabb ron vsrolhassuk meg. Mivelhogy valutnk rtkll (tudunk ht vrni!), a magyar vagyon azonban rohamosan devalvldik; - a vrakozsainknak leginkbb egy oly idpont fog megfelelni, amikor a magyar vllalkozs ppen a csd llapotba kerl. Mg ltezik, mg nem szmoltk fel, - de az eladsi ra a lehet legalacsonyabb. A cg egszben vagy rszenknt, esetleg a cg vagyontrgyai (ingatlanai, gpei, stb.) egyenknt ekkor vsrolhatk meg a legolcsbb ron. Ez az r az n. felszmolsi r.
A Magyarorszg ‘fednev’ vllalkozs pp mostanban jutott el a teljes csd - a pnzgyi szakadk - legszlre; vagyontrgyai a szezonvgi kirusts keretben felszmolsi ron vehetk meg. Magyarorszg felszmolsi ra egyenl a trgyi eszkzk (22), tovbb a kint-lvsgek (18) rtke egyttes sszegnek cca. 30 %-val, ami maximum 12 millird USD-t tesz ki. A 10 Mrd USD sszeg valuta-tartalk clja, jvbeli sorsa jelenlegi ismereteink szintjn nem prognosztizlhat. Amennyiben nem is kpezi Magyarorszg vals tulajdont (esetleg tovbbi ‘adssgokbl’ ll), - gy termszetszerleg nem tekinthetjk a felszmolsi-kirustsi vagyonunk, vagyis a felszmolsi tranzakci rszelemnek.
|