Vásárolt autóink sorsa
2021.05.01. 18:11
Vásárolt elgányolt autóink valódi történeti sorsa
-
Sötétkék Lada 1200-as
Ez volt életem második használt autója.
Amikor Laura – hogy majd neve legyen Ádámnak – férjhez ment Ferihez; nászajándékba nekik adtam a Ladát. Előtte megjavíttattam, teljesen használható volt. Feri 1-2 hét után nekiküldte a falnak, hogy felvehesse az 50 ezer forint kárbiztosítást. Feri zöldséges, hentes, autókereskedő, meg afféle békási maffiózó lett. Évek alatt „annyira vitte”, hogy eleinte ő is, meg a Lóri is egy-egy nagy, kiváló állapotú Mercedessel jártak, majd később Feri egy Chevrolet Camaróra „váltott”, melynek mély dübörgő hangjától az emberek mindenfelé rettegtek, Békástól Dunabogdányig…
Feri egyszer aztán autókereskedőként megjátszotta – a már bevált – trükköt, hogy vett egy nagyértékű, 5-10 millió forintos Mercedest, ellopatta Jugoszláviába (közel a vételárért), majd felvette a lopásért a Casco-kárbíztosítás összegét… Utólag elmesélte…
-
Volkswagen Arany Passat (Aranka)
Sokáig használtam ezt az elnyűhetetlen autót. Amikor Zsuzsiék öten önálló életet kezdtek a Böszörményi úton; ez volt az az autó, amit elkértek. Közel 1 éven át állt a házuk előtt, anélkül, hogy használták volna. A teljesen szétrohadt elejét 70 ezer forintért a csillaghegyi hegesztő csinálta meg, de amíg ide-oda állt a garázsba, leégette a kuplungot. Összesen – hegesztés + kuplung – kb. 2 hónapig nem tudtam használni az autót. A kuplung 50 ezer forintba került, mert vadonatúj komplett tárcsát kellett rendelnem a Porsche Hungáriától.
-
Szürke Dacia
Amikor Zsuzsi korengedménnyel jogosítványt szerzett, vettem neki az újlipótvárosi használtautó-piacon egy tökéletes állapotú szürke Dáciát, 190 ezer forintért. Ha jól emlékszem, 4 éves volt. Sokáig nem tartott. Ekkoriban Zsuzsi a szintén a békási galerihez tartozó (Feri „embere” volt) ún. Pom-Pon nője (is) volt, többnyire Pom-Ponnal furikáztak, amennyire ezt akkoriban tudni lehetett. Lányaim „nemi” életéről leginkább semmit nem tudtunk. Néhány hét után – a volánnál többnyire Pom-Pon ült, Zsuzsi utasként ült mellette – egyszerűen ellopták. Sosem került elő. Zsuzsi talán tud róla valamit…
-
Sötétkék-ezüst BMW 323i
Az egyik legtöbbe került autónk volt. Összesen kb. (vételár, hegesztés, hűtőventillátor-csere, új gumik) 600 ezer forintba került. Amikor a Pom-Pon Zsuzsit félig-meddig agyonverte (napokig feküdt tudtunk nélkül a kórházban), akkor gyakorlatilag és átmenetileg megzakkant. A Klári férjét képező Braun Róbert – aki titkon Zsuzsiba is „szerelmes” volt, illetve kinézte magának – azt javasolta, hogy Zsuzsi levegőváltozás és regenerálódás céljából menjen el Bécsbe, a barátjához (néhány éve eme barátja révén ment ki ő Bécsbe, egyébként nemzetibanki csalásai miatt letartóztatták volna!) bébiszitternek, a barátja gyerekeire vigyázni. Mivel akkoriban a családunkban mindent a fenséges Braun Róbert (Gyurcsány Ferenc kancellária-minisztere) döntött el, így is lett. Néhány év után Zsuzsi „meggyógyult”, illetve már nem akart tovább Bécsben maradni, kvázi a Braun „felügyelete” alatt. Amikor végleges hazajövetele előtt hazautazott, ajándékba kapta tőlem ezt a BMW-t. Örömében oda-vissza 120-as átlagsebességgel száguldozott vele Bécs és Tahi között, zuhogó esőben…
Nagyon szerette ezt a kocsit, viszont bármikor – ritkán – bármi kisebb problémája volt vele, hozzám vágta a kulcsot, azzal a kísérő szöveggel, hogy „ez az autó nem szeret engem!”.
Szegény autó szerencsétlenül végezte. Én nagyon vigyáztam rá, havonta rendszeresen karbantartottam, olajcserére vittem, javítgattam a dukkózást… Elvégre a legkedvesebb lányomnak vettem ajándékba, hogy felépült! Egy hétfőn reggel jövünk haza, Tahiba a váci telekről, Pirivel. Valahogy furcsán állt az autó, majdnem az út közepén; mi sosem hagytuk ott ilyen hebehurgyán… Közelebb érve észrevettem, hogy az autó totálkárosra van összetörve… Elöl betörtek a lámpák, elfolyt a hűtővíz, felgörbült a motorház, kiszakadt az első futómű, és az autó hosszanti gerince furcsán megcsavarodott. Mondom, ki tehette ezt?! Piri órákig nem hitte el, hogy csak – az akkor még – jogosítvány nélküli Gergő tehette… Kisvártatva rájött, hogy más nem tehette. Elindult, hogy megkeresse fiát, aki valami Visegrád-Dunabogdány futball-meccsen játszott éppen. Lehívta a pályáról (én nem mehettem vele…). Percek alatt kiderítette, mi lapul a tagadás alatt. Előző nap beittak a falusi haverjaival, aztán ellopta a szögről a BMW tartalék-kulcsát, és elindultak „falukergetőbe”. A barátai a sarkon kiszálltak, mert megijedtek a Gergő vezetési stílusától. Gergő az elmondása szerint be akart venni 80-nal egy földútra meredeken felkanyarodó 90 fokos kanyart, ami nem sikerült. Nagy lendülettel felfutott a domboldalra, melynek tetején – másfél méter magasan - a kerítést tartó betonoszlopnak ütközött. A totálkáros autót „odavarázsolták” a házunk elé, mintha „mi sem történt volna”… Amint tüzetesen végignéztem Zsuzsi BMW-jét – nem tudom, ő hol volt akkor -, felmértem a keletkezett kárt. Átláttam, hogy autó már soha nem lesz belőle. Megkértem Zsuzsi karosszéria-lakatos fiúját, Balázst (pár évvel később meghalt agydaganatban), hogy a rendszámtáblát adja ide, hogy leadhassam, a többivel – a ronccsal – azt csinál, amit akar. Így is lett. Gergőt soha, senki nem vonta felelősségre. Némi ijedtséggel megúszta az egészet. Részegen, jogosítvány nélkül…
-
Fehér Polski Fiat
Lóri Feri felesége volt, s meggyőztek engem, vegyek nekik is egy autót. Én berzenkedtem ugyan, mert hát az elsőt szándékosan összetörették, aztán meg többször láttam Lórit büszkén vezetni egy nagy zöld Mercedest, de aztán ráálltam…
Vettünk Lóri születésnapjára – kizárólag az ő használatára!!! – egy kifogástalan állapotban lévő fehér Polski-Fiatot, 150 ezer forintért.
Minden extrával – pl. rádió, magnó, stb. – felszereltem, és vártunk, hogy majd másnap odaajándékozzuk neki… Reggelre a házunk előtt álló autóról kívülről minden mozdítható eltűnt; mindent leloptak róla a falu kóbor cigányai. A lányaim – Barbi és Zsuzsi – mindkét ellenséges bandavezért jól ismerték… Bogyó és Kocka volt a „tisztességes” nevük. Késleltetnünk kellett az átadást, amíg Balázs segítségével – újra az én pénzemből – vissza nem pótoltunk (tükröket, ablaktörlő-lapátokat, antennát, stb.) mindent. Lóri nagyon örült az ajándéknak, és megígérte, hogy csak ő fogja vezetni. Egy-két hónap múlva hallottuk, hogy sajnos eltört a kormányoszlop (?), és eladták. Feri vezette…
-
Sötétbarna (bordó) Fiat 850-es
Vettem Barbinak egy kifogástalan állapotú kis Fiatot. Kicseréltettem a teljes fékrendszerét vadonatújra, és kicseréltettem a sebességváltó bütykös-tengelyét is, mert erősen búgott. A kettő együtt 100 ezerbe került. Az első héten feltörték a helyi cigányok, és ellopták belőle a magnós-rádiót, meg a kesztyűtartóból a Beatles-CD-ket. Néhány évig gond nélkül, örömmel használta az autót, aztán anyagi gondba kerültek „Csupival” a haszontalan, munkanélküli férjével, és eladták… Nekem kb. 250 ezer forintomba került…
-
Sötétkék-ezüst Ford Escort
Gergő ugyan semmivel nem érdemelte meg, de vettem neki egy saját autót. Erre is kb. úgy vigyázott, mint egykor a BMW-re. Vezette, nem is rosszul, néhány hónapig semmi gond nem volt. Aztán elkezdődött minden autós-kálvária közül a legszörnyűbb…
Az autó 240 ezer forintomba került, és egy szervízben abszolút tökéletesre felújíttattam, újabb 150 ezer forintért. Utólag – bár ne tettem volna… Csak a veszteségeimet növeltem meg ezzel…
Mint utóbb kiderült, ún. brazil-Ford volt, különleges brazil gyártmányú alkatrészekkel, fődarabokkal. Deákvári öröklakásunk elöl az autó egy reggelre szőrán-szálán, nyomtalanul eltűnt. Ellopták a váci cigányok, gondoltuk, és bejelentettük a rendőrségnek. Gergő akkoriban egy magát bugyutának, és többnyire minden hasznos tevékenységre alkalmatlannak mutató nyegle fiatalember volt, aki az autólopást is olyan bizonytalanul adta elő a rendőrségnek, hogy azok azt hitték, itt valami titok lappang, talán Gergő lopatta el a saját autóját… Azon is elképedtek, hogy lehet egy ilyen fiatal gyereknek ilyen jó saját autója?! Nem nagyon reménykedtünk, hogy egyszer még viszontlátjuk. Sajnos viszontláttuk…
Szomorúságomban megittam egy-két whiskey-t, meg egy-két üveg sört. Aztán este 9-kor telefonáltak a rendőrök, hogy menjünk föl a dombok feletti „nyulasba”, egy völgybe, mert ott van az autó – egy helyi kukorica-termesztő találta meg, és jelentette be -, s át akarják adni. De siessünk, mert már sötétedik… Úgy megörültünk a „jó hírnek”, hogy spiccességemet is elfelejtettem. Odaértünk Pirivel és Gergővel, de már csak félhomály volt. Szerencsémre egy rendőr sem fúvatott velem szondát, ugyanis szörnyű, mi várt rám.
Az „autó” a rendőrök zseblámpafényében valóban ott volt az egyik „tisztáson”, de fákkal volt körülvéve, kitolhatatlanul. A pótkulcsunkkal megpróbáltuk beindítani, de nem indult be. A rendőrök mondták, hogy vigyük innen, mert reggelre csak az alváz marad belőle, és ők tudták, miről beszélnek. (A váci cigányok még nem tudtak a Soros-Alapítványról.) Megkértük a rendőröket, immár a töksötétben, hogy segítsenek valahogy árkon-bokron át, felfelé a domboldalnak kitolni a Fordot a hegygerincre, ahonnan majd a vékony ösvényen „lecsorgok” a főútig, motor nélkül. (Spiccesen…)
Feltolták – feltoltuk. A rendőrök – köztük két nő is -, kezükben az aláírt átvételi jegyzőkönyvvel és erős lámpákkal világítva, voltak vagy tízen!, kővé dermedve néztek. Beszálltam – az ember ilyenkor rendkívül bátor, ha a fia autójának megmentéséről van szó. Nem indult… Kértem, lökjenek meg, lefelé a lejtőn, az ösvényen… Bár-mit megpróbáltam felkapcsolni, mindig valami váratlan történt.
Nem lehetett kormányozni, csak igen korlátozottan. Azt hittem, hogy ez a motor „hiánya” miatt van, hiszen emiatt nem volt szervo hatás. De nemcsak azért volt… Akik feltörték, úgy tudtak csak elindulni vele – kulcs híján -, hogy nemcsak az elektromos kábeleket tépték ki, hanem eltörték a kormányzárat, vele az oszlopot is. Be akartam kapcsolni a világítást, nem égett, de beindult az ablaktörlő. Le akartam kapcsolni az ablaktörlőt, de beindult a fűtés… Világítás híján csak az engem autóval és gyalogosan követő rendőrök lámpáiban bízhattam, de azok inkább csak össze-vissza elvakítottak az egyébként töksötétben. Mondanom sem kell, hogy fékhatás is alig volt. A motor hiánya miatt. Csak kézifékezni lehetett, mikor a túl meredek – helyenként 20 fokos – lejtőn gurultam lefelé. Nem féltem, egyáltalán, pedig, ha normális vagyok, lett volna, mitől… Végül gondtalanul „leértünk” a vékony ösvényen a nyúl-völgy aljába, a főúttól kb. 150 méternyire. A rendőrök jó éjt kívántak, és elmentek. Nem tartóztattak le vagy fel… Akkor fogott el a legnagyobb kétség, vajon helyesen cselekszem-e, amikor az egész képtelen helyzetet nyomaiban sem felfogó feleségemre és nagyfiamra néztem. Hogy jutunk innen a váci kertünkbe???
Kiadtam az ilyenkor szükséges utasításokat, amely határozottságomért valamennyien nagyon utálnak. Szükség törvényt bont… „Én elmegyek a szürke Merciért, Ti addig itt maradtok, aztán Gergő beül a Fordba, én meg a kötéllel hazahúzom.” – mondtam. Néztek, nagyot, mert nyilván azt hitték, az éjszakát a szabadban töltjük, őrizve a Ford földi maradványait. Hazahúztuk, a sötétben, gond nélkül. Mert az igazi gondok csak másnap kezdődtek…
Elhúztam a roncsot a váci AFIT-hoz, ahol felmérték a kárt. Azt mondták, szerezzek egy komplett brazil kormányművet, a többit meg tudják javítani. Százharmincezer forintot fizettem, és nem lett jó, mert a brazil kormánymű helyett a bontóban csak egy norvégot kaptam, és „az nem egészen stimmelt”. Feljelentést tettünk a rongálók ellen, Gergőt, mint tulajdonost nagykeservesen sikerült – minden húzódozása ellenére – beküldeni a 130 ezer forintos számlával, ahonnan tökig beszarva jött haza; azzal, hogy komplett kihallgatásnak vetették alá (őt !!!), és elismervény adása nélkül elvették tőle az összes számlát… Azóta sem láttuk viszont.
Két héttel később megint feltörték, a cigányok ellopták a magnót és a hangszórókat. Betörték az ablakot. Kitépték a vezetékeket. (Akkor még nem ismerték a Soros-Alapítványtól a csavarhúzót.)
Anya piros RS-Turbójának a zárját is tönkretették egy nyári éjjel kettőkor, sose lett megjavítva. Kinyitni már nem volt idejük, mert a nemrég vásárolt nyilammal az erkélyről megcéloztam őket, rájuk kiáltottam, mire hanyatt-homlok elmenekültek… Talán az Alapítványhoz, csavarhúzóért, vagy egy projektért?!
Szóval az autó nem lett jó. A rablás előtt tökéletes volt, utána már többet nem volt „egyben”. Legtöbb bajunk a kormányművel volt. Egyszer elindultam vele a Szabó-autójavítóhoz, de a szervízbe vezető balkanyart már nem tudtam bevenni, mert szétesett a norvég kormánymű… A szerelők tolták be az utcáról… Újabb 30 ezer… De ennél nagyobb baj is lett. Gergőnek – szerviz felé félúton – nyoma veszett. Törött lábát térdben „beigazítva” felszállt a buszra, és megszökött. Ha jól emlékszem, Barbihoz és Leventéhez csatlakozott, néhány évre, mint stabil ingyenélő… Azóta csak látogató…
Két és fél évvel később kaptunk egy értesítést a Bíróságtól, hogy meglettek azt autónk tolvajai, akik több más autót is elloptak. Összes számlánk költségét behajthattuk volna a rablókon, de Gergő nem volt hajlandó elmenni tanúnak a Bíróságra. Azt mondta – Piri helyeselt! -, hogy a cigányokon úgyse lehet behajtani semmit. Erre nem is ment el senki, a fiúkat pedig felmentették. Sok év után derült ki, hogy a bandavezér Vác város egyik leggazdagabb emberének a „rosszul sikerült” fia. Az apa egy rém becsületes szakember; - amikor kettőnk között mindent tisztáztunk, azt mondta – ennek kb. 15 éve -, hogy ha az ő profiljába tartozó technikai, műszaki problémám lesz, mindent megcsináltat az embereivel, „ingyen”, hogy így kárpótoljon a fia által okozott kártételért. Azóta 5-6 ízben dolgozott nekem, ledolgozott a több-százezer forintnyi kárból kb. 50-60 ezret, mai áron számítva…
Ennyi…
Vác, 2017. október 8., 0:27
Czike László, Apu
|